Wci?garka

Hejka, cześć

Konstruje coś takiego na PKMach:

potrzebuje jakiejś rady od doświadczonych od czego zacząć co policzyć, jakie współczynniki. Mam dobrane obiążenie na linie 2000 N. Planowana wciągarka ma być urządzeniem służącym do wciągania samochodów na holownik pomocy drogowej...

Reply to
wharton

Proponuje zajrzec do ksiazki telefonicznej branzowej i wybrac sie na spacer do najblizszej wypozyczalni lawet lub pomocy drogowej. Tam obejrzyj sobie jak dziala wciagarka reczna, dalej bedziesz mial juz tylko latwiej ;) Wciaganie samochodu to tak jak wciaganie klocka po rowni pochylej :)

Reply to
venioo

wharton pisze:

Może trochę OT, ale ja bym zaczął od tego że 2000N to chyba za mało na lawetę :) No chyba że to są już zaakceptowane warunki zadania.

Na lawetę często wciąga się samochody którym niezbyt się kręcą koła i wtedy taki trzeba ciągnąć z mniej-więcej taką siłą ile on sam waży. Zresztą nawet jak się kręcą, to solidna terenówka na rampie lawety chyba wymaga więcej niż 2000N.

Reply to
Tomasz Pyra

i potrzebuje jakiejś rady od doświadczonych od czego zacząć co

2000N to jest wg mnie (starej daty) okolo 200kG. To jest chyba jakas zabawka? A moze Ci sie zera "pozajaczkowaly" jak i czasem nie sie to zdarza. 2 kN jest co najmniej z 10 razy za malo. Zwlaszcza, ze trzeba uwzglednic wsp. bezpieczenstwa na wypadek gdy sie tam cos zatnie, urwie, spadnie, itp. 40 - 50 kN, czyli minimum 4 tony bedzie w sam raz. Nie jest to znowu takie monstrualne urzadzenie, ja mam reczna "rzegotke" 2 tonowa (wazaca "az" 5 kg) i powoli bo powoli, ale ciezarowke z blota nia spoko wyciagnalem. Pzdr.
Reply to
tornad

10 to moze nie, ale 200kG to faktycznie moze byc problem wciagnac co ciezsze auto na rampe lawety.

Z blota to kazdy potrafi. pociagnij 2t auto po suchym asfalcie jak sie cos w skrzyni zablokuje :-)

tornad pisze:

Dlaczego? Przeciez to ma byc wciagarka, a nie dzwig. Nie podnosi do gory

2000kg.

Jak laweta nachylona pod katem 10* a samochod ma 1000kG (10kN), to zeby uklad byl w rownowadze (samochod nie zjezdzal ani nie byl wciagany): sin10* x 10000N = 1736N

Czy cos pomieszalem?

Reply to
venioo

Dnia 2007-11-06 18:37, Użytkownik venioo napisał:

Ano pominąłeś opory ruchu. A te (zwłaszcza przy wciąganiu niesprawnego pojazdu - a to ma być dla pomocy drogowej) mogą być kilkukrotnie większe niż siła wynikająca z równi pochyłej.

Reply to
Michał Grodecki

Nic, ale nie ma juz samochodow co waza tone.

Teraz male waza 1200, a duze wiecej.

Michał Grodecki pisze:

Ja rozumiem ze jest to projekt taki "studencki" a nie studyjny, i wtedy opory ruchu wciaganego pojazdu pomijamy. Tak jak proste zadania z klockiem na rowni pochylej.

Bo jak musimy wziac pod uwage opory ruchu to zadanie robi sie duuuuzo bardziej skomplikowane. Jakie sa opory wciaganego samochodu z zablokowanymi kolami na asfalcie a jakie na lodzie? Mowi chlopak ze ma 2kN to przyjmijmy to za pewnik, bo filozofujac, to mozna uznac, ze wyciagajac auto z wody mamy w srodku jeszcze 2t wody...

Reply to
venioo

Ano zabawka - taka dydaktyczna ;)

Nic. IMO sluszna koncepcja i nie ma zadnej sprzecznosci w warunkach brzegowych podanych w zadaniu, a rzeczywistoscia.

Sa. A ze ty ich nie zauwazasz, to juz insza inszosc. ;) Cale to deliberowanie nie ma IMO najmniejszego sensu - chlopak ma zaprojektowac wciagarke o podanym uciagu i basta. Rownie dobrze w tresci zadania mozna bylo zmniejszyc uciag o polowe, a urzadzenie nazwac wciagiem do przesuwania skrzynek z piwem po podlodze magazynu - czy to cokolwiek zmienia?

Reply to
zbigi

Użytkownik "Tomasz Pyra" snipped-for-privacy@spam.spam.spam> napisał w wiadomości news:fgnvtl$r5r$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl...

A jaki jest współczynnik tarcia gumy o "cokolwiek"?

Reply to
Robert Tomasik

Przeciez Ci Tomek napisal; bliski jednosci. No moze za wyjatkiem, gdy to cokolwiek jest pokryte oliwa lub polane woda, nie mowiac juz o lodzie. Pzdr.

Reply to
tornad