wplyw "bicia" na dok?adno?? frezowania

Dzień dobry Właśnie zmierzyłem wielkość bicia w swojej frezareczce (zdrobnienie uzasadnione - chodzi o BFW40 proxxona ) - mierzyłem na cylindrycznej cześci freza i na kilku różnych stalowych wałkach, w odległości 1cm od końca zacisku - zależnie od siły z jaką dokręcałem nakrętke zacisku (i pozycji freza) "biło" o jakieś 5-10 setnych, w odległości 2cm od zacisku odpowiednio wiecej. Nie musze chyba dodawać że te wartości mocno mnie zmartwiły :( Żeby sprawdzić jak to oddziałuje na dokładność wyfrezowałem kilka próbek w alu - najpierw "bokiem" na jakies 0.3mm (żeby nie bawić się w "wymacywanie" krawędzi ) potem przesów o (zadeklarwaną na opakowaniu) srednice freza + 1,2,3... mm i frezowanie rowka na głebokość 0.5mm. Spodziewałem sie że pozostawiona ścianka bedzie o te 5-10 setnych (optymistycznie - ostrze freza jest znacznie dalej niż 1cm od zacisku) cieńsza niż powinna, a rowek szerszy - ku mojemu zdziwieniu (i radości :) odchyłki nie przekraczają 2 setnych. Mogłby mi ktoś wytłumaczyć jak to możliwe? Przez chwile myślałem że może pod obciążeniem zacisk lepiej się układa ale pomiar bicia zaraz po fezowaniu dał wynik 10 setnych? Pozdrawiam GRG

Reply to
grg12

Witam Może być tak: Wyobraźmy sobie wóz , w którym koła mają duże luzy promieniowe (bicie) na piastach. Raz jedziemy wozem słabo obciążonym po wyboistej drodze i trzęsie jak diabli bo oś koła lata bezładnie wewnątrz tulei piasty. Potem po tej samej drodze jedziemy wozem silnie obciążonym i trzęsie mniej, bo pionowa duża siła od obciążenia wozu "kasuje" jednostronnie luz pomiędzy tuleją a osią. Dokładnie to luz co do wielkości jest ten sam, tyle że jednostronny, więc bicie mniejsze. Podczas skrawania działa na frez siła, która może powodować efekt analogiczny jak wyżej.

Reply to
PL_(N)_umber_One

Użytkownik "grg12" snipped-for-privacy@chello.at napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@e9g2000prf.googlegroups.com... Dzień dobry Właśnie zmierzyłem wielkość bicia w swojej frezareczce (zdrobnienie uzasadnione - chodzi o BFW40 proxxona ) - mierzyłem na cylindrycznej cześci freza i na kilku różnych stalowych wałkach, w odległości 1cm od końca zacisku - zależnie od siły z jaką dokręcałem nakrętke zacisku (i pozycji freza) "biło" o jakieś 5-10 setnych, w odległości 2cm od zacisku odpowiednio wiecej. Nie musze chyba dodawać że te wartości mocno mnie zmartwiły :( Żeby sprawdzić jak to oddziałuje na dokładność wyfrezowałem kilka próbek w alu - najpierw "bokiem" na jakies 0.3mm (żeby nie bawić się w "wymacywanie" krawędzi ) potem przesów o (zadeklarwaną na opakowaniu) srednice freza + 1,2,3... mm i frezowanie rowka na głebokość 0.5mm. Spodziewałem sie że pozostawiona ścianka bedzie o te 5-10 setnych (optymistycznie - ostrze freza jest znacznie dalej niż 1cm od zacisku) cieńsza niż powinna, a rowek szerszy - ku mojemu zdziwieniu (i radości :) odchyłki nie przekraczają 2 setnych. Mogłby mi ktoś wytłumaczyć jak to możliwe? Przez chwile myślałem że może pod obciążeniem zacisk lepiej się układa ale pomiar bicia zaraz po fezowaniu dał wynik 10 setnych? Pozdrawiam GRG

Jeśli frez bije 5 setek to bije.I o wielkośc bicia kanałek będzie większy.Nie wiem co Ty sprawdzasz i dlaczego dziwią cię wyniki. Po pierwsze :Nie podałeś średnicy freza. Dla ułatwienia podam, że typowy dwupiórowy do kanałków na wpusty ma zazwyczaj kilka setek mniej. Po drugie: pamietaj, że w trakcie frezowania różnie "układają " się luzy [również śruby pociągowej] i napręzenia maszyny. Inaczej będzie szła oś freza przy frezowaniu bokiem, a innaczej przy frezowaniu wgłebnym. Po trzecie: Jeśli frez ma bicie, a frezujesz bokiem to powierzchnia raczej nie będzie prostopadła do osi freza. Zbierz te dane i sam sobie odpowiedz jak to możliwe. Powtórz próbę robiąc dwa indentyczne kanałki obok siebie.

Robol

Reply to
Robol