Aparatura 4 i wiecej kanalowa w smiglowcu elektrycznym

Witam.
Mam kilka pytan odnosnie aparatur 4, 6 i 7 kanalowych w smiglowcach RC z napedem elektrycznym (przyjmijmy dla pulapu cenowego 500 - 1000zl na
allegro). Wiekszosc modeli "sensownych" ma zainstalowana aparature 4 kanalowa, gdzie jak sie doczytalem: - pierwszy kanal to moc silnika (czyli ogolnie lot gora - dol) - drugi kanal to wychylenie i lot przod - tyl - trzeci kanal to skret dookola osi wirnika (czyli kierunek na boki) - czwarty kanal to pochylenie na boki
Ok. Teraz jezeli model ma aparature 6 kanalowa, to doczytalem sie ze dodatkowymi kanalami jest sterowany zmienny skok smigla (4 kanalowe smiglowce maja skok staly). Czy w tym momencie oba dodatkowe kanaly sa uzyte do sterowania skokiem glownego wirnika, czy moze jeden do tylnego, drugi do glownego wirnika? A moze jeszcze jakos inaczej?
Kolejne pytanie, to do czego jest wykorzystywany 7 kanal w smiglowcach z aparatura 7 kanalowa?
Na koniec pytanie: czy wszystkie smiglowce (np. Belt-cp, Honey-bee CP2, Walkera 1A, lub HM-60, oraz inne; podobne) maja te same funkcje przydzielone poszczegolnym kanalom, czy moze sa jakies roznice w sterowaniu lub obsludze?
Przepraszam za laickosc pytan, ale zamierzam dopiero zaczac przygode z modelami RC i wole dokonac w miare "swiadomego" wyboru przy zakupie :)
Pozdrawiam -- chemik333
Do normalnego modelu śmigłowca co najmniej aparatura 5 kanałowa, z odpowiednimi "śmigłowcowymi" mikserami.
Kanały: - pochylenie - przechylenie - pitch (kąt łopat) - ogon - gaz
Miksery co najmniej (i możliwość ustawienie charakterystyki tego miksu): - pitch -> gaz - gaz -> ogon
Dodatkowy szósty kanał opcjonalnie do sterownia czułością żyroskopu, siódmy mieszkanka, ósmy podwozie, dziewiąty i dziesiąty kamera, jedenasty przełączanie manual/autopilot itd... :) Są jeszcze alternatywne układy sterowania głowicą (CCPM itd.), ale zdaje mi się, że wszystkie polegają na sterowaniu głowicą trzema serwami. Miałem kiedyś bardzo dobre artykuły p. Jarosława Hajduka, ale gdzieś mi je wcięło. Może ma je ktoś inny.
Łukasz
LukaszS wrote:

Ok. Tu jak rozumiem zawieraja sie opisane przeze mnie 4 podstawowe kanaly, a to, co opisalem przy aparaturze 6 kanalowej jest tu okreslone jako pitch i zajmuje jeden kanal?

To jak rozumiem nie zajmuje dodatkowych kanalow?

Lo rany... moje pytanie odnosilo sie do mniej skomplikowanych modeli, ktore jako przyklad podalem w pierwszym poscie. Czy ktos orientuje sie do czego uzywane sa tam kanaly szosty i siodmy? I co sie kryje pod pojeciem "mieszanka"? (mieszkanka?)
Dokladniej chodzi mi o to, czy jeden, lub nawet dwa kanaly (w przypadku aparatury 7 kanalowej) moznaby "zaadoptowac" do wlasnych celow... tylko nie chodzi o teoretyczne adoptowanie, bo to sie na pewno da, tylko chodzi o to, ktore z mozliwosci smiglowca wtedy przestana byc dostepne. Od razu okresle, ze nie interesowalyby mnie jakies specjalne ewolucje tylu latanie do gory plozami, czy inne takie, lecz glownie mialby to byc zwykle przeloty od punktu do punktu, z zachowaniem w miare duzej zwrotnosci, oraz - co najwazniejsze - mozliwosc podczepienia dodatkowego wyposazenia wlasnej konstrukcji, sterowanego wlasnie poprzez jeden z kanalow (lub dwa) z aparatury RC na zasadzie "on-off". Zalozmy, ze jest to zarowka (lub dwie w przypadku dwoch kanalow), ktora zapalam i gasze w dowolnych momentach.
Pozdrawiam. -- chemik333

Nie. Wymieniłem 5 kanałów. Pitch i gaz są osobno. Minimum musisz mieć 5. Na 4-ch kanałach latają tylko proste zabawki, w których nie ma pitch-a, kąt łopat jest ustalony na stałe, a ciąg reguluje się tylko obrotami silnika. W prawdziwym modelu pitch i gaz sa na osobnych kanałach i tak zmiksowane, że w miarę wzrostu pitch jest tez dodawany gaz w taki sposób, żeby obroty wirnika były zawsze jednakowe.
W spalinowych śmiglowcach (i większych elektrycznych) wirnik ogonowy jest na stałe połączony przez przekładnię z głównym, a ciągiem wirnika ogonowego reguluje się zmieniając kąt łopat. W prostych elektrycznych wirnik ogonowy ma również stały kąt łopat i osobny silnik, którego obroty się reguluje odpowiednim kanałem ogona.

Tak. Oczywiście masz dwa wolne kanały.

W zasadzie od szóstego kanału możesz sobie robić co chcesz. Bez utraty jakichś możliwości sterowania śmigłowcem. Wymienione przeze mnie kanały 6-11, to już wodotryski.

Do tego nie sa potrzebne dodatkowe kanały. W nadajniku masz przełącznik, którym do latania "ewolucyjnego" przestawia się charakterystyki tych pięciu kanałów.

Jest to możliwe. Jednak, jeśli myślisz o zastosowaniach typu kamera, to jest to bardzo trudne zadanie. Przede wszystkim z racji tego, że pilotaż śmigłowca nie jest banalny.

Nie ma problemu. Trzeba tylko podłączyć tę żarówkę przez jakiś adapter, który przekształci sygnał kanału na sygnał typu on-off.
--
Lukasz
50 05'07"N
LukaszS wrote: [...]
Ok. Super! Teraz wszystko jasne :)
I ostatnie pytanie: przypuscmy ze w smiglowcu jest zainstalowana aparatura 7 kanalowa, a smiglowiec to Walkera HM-60. Jakie te dwa ostatnie "wodotryskowe" kanaly maja sterowanie? Jest to najczesciej potencjometr w stylu galki do glosnikow bez wyraznych stopni podczas obrotu, czy jakis przelacznik dwu lub wiecej polozeniowy? W sumie to pytanie jest bardziej do sprzedawcy modelu, ale moze akurat ktos zna odpowiedz?

Taki adapter to cos skomplikowanego? To jest do kupienia czy raczej trzeba samemu projektowac? Ewentualnie czy w przypadku galki bez stopni daloby sie w prosty sposob podzielic jeden z sygnalow np. na to, zeby przy przekreceniu 1/3 galki zapalala sie pierwsza zarowka, przy 2/3 druga, a po przekreceniu jej do max pozycji zapalala trzecia?
Reszte pytan, ktore mam w glowie, zadam pozniej w nowym watku, zeby tu nie robic balaganu dla potomnych :)
Dziekuje za wytlumaczenie wszystkiego!
ps. Nie, nie chodzi mi o kamere. Od kilku lat mi chodzi po glowie jeden pomysl, ktory wielu z Was uznaloby za idiotyczny, wiec poki nie dokoncze projektu, to niczym wole sie nie chwalic. Jak wszystko sie powiedzie to w odpowiednim momencie zaprezentuje co wymyslilem :)
Pozdrawiam! -- chemik333
Taki?:
http://www.allegro.pl/item410902856_helikopter_walkera_hm_60_super_profesjonalny_7ch.html

Zależnie od aparatury. W przypadku tego Twojego Walkera, to są to dwa potencjometry, ale nie wiem, czy sa do czegoś podpięte (wyguglaj w sieci instrukcję tam sprawdź). W pełnych modelarskich nadajnikach (nie lubie słowa "profesjonalnych") masz możliwość przemontowania przełącznika 2 lub 3-pozycyjnego zamiast potencjometru. W przypdku tego Walkera pewnie nie jest trudne i wiąże się z zamontowaniem przełącznika 3-pozycyjnego i dwóch rezystorów. W niektórych nadjnikach (np. Graupner MX-16) masz po prostu zestaw przełączników, potencjometrów i przycisków na pulpicie., domyślnie do niczego nie podłączone i programowo przyporządkowujesz sobie który za co odpowiada i jak działa.

Raczej trudne. Trzeba się znać troszkę na elektronice i troszkę na programowaniu. Albo dobrze tylko na elektronice bez programowania.

Ja sobie robię sam, ale to dużo pracy (oprogramowanie mikrokontrolera). Temat powinien być powszechny, więc pewnie coś takiego jest niedrogo kupienia. Ale prawdę mówiąc się z tym nie spotkałem.

Teoretycznie nie ma żadnego problemu, ale nie spotkałem się z gotowymi układami do kupienia.

Powodzenia, Łukasz
LukaszS wrote:

http://www.allegro.pl/item410902856_helikopter_walkera_hm_60_super_profesjon alny_7ch.html
Tak, np. o tym myslalem. Nie chcialem podawac linku, aby nie byc posadzony o reklame...
Dziekuje jeszcze raz LukaszuS za wyjasnienie wszystkiego do konca :)
Przy okazji - polecasz moze bardziej jakis inny model smiglowca, w podobnej cenie, ew. minimalnie wiekszej? (chodzi o zlozony, gotowy do lotu smiglowiec, najlepiej z aparatura 7 kanalowa)
Pozdrawiam. -- chemik333

Słabo siedzę w aktualnych modelach śmigłowców. Może ktoś iny Co poradzi. Aha... "mieszanka", to kanał sterujący składem mieszanki paliwowej (uboga/bogata). Nie trzeba gasić silnika, schylać się pod model itp. Przekręcasz pokrętło i po problemie :)