Aparatura 4 i wiecej kanalowa w smiglowcu elektrycznym

Witam.
Mam kilka pytan odnosnie aparatur 4, 6 i 7 kanalowych w smiglowcach RC z
napedem elektrycznym (przyjmijmy dla pulapu cenowego 500 - 1000zl na
allegro). Wiekszosc modeli "sensownych" ma zainstalowana aparature 4
kanalowa, gdzie jak sie doczytalem:
- pierwszy kanal to moc silnika (czyli ogolnie lot gora - dol)
- drugi kanal to wychylenie i lot przod - tyl
- trzeci kanal to skret dookola osi wirnika (czyli kierunek na boki)
- czwarty kanal to pochylenie na boki
Ok. Teraz jezeli model ma aparature 6 kanalowa, to doczytalem sie ze
dodatkowymi kanalami jest sterowany zmienny skok smigla (4 kanalowe
smiglowce maja skok staly). Czy w tym momencie oba dodatkowe kanaly sa uzyte
do sterowania skokiem glownego wirnika, czy moze jeden do tylnego, drugi do
glownego wirnika? A moze jeszcze jakos inaczej?
Kolejne pytanie, to do czego jest wykorzystywany 7 kanal w smiglowcach z
aparatura 7 kanalowa?
Na koniec pytanie: czy wszystkie smiglowce (np. Belt-cp, Honey-bee CP2,
Walkera 1A, lub HM-60, oraz inne; podobne) maja te same funkcje przydzielone
poszczegolnym kanalom, czy moze sa jakies roznice w sterowaniu lub obsludze?
Przepraszam za laickosc pytan, ale zamierzam dopiero zaczac przygode z
modelami RC i wole dokonac w miare "swiadomego" wyboru przy zakupie :)
invalid unparseable
Do normalnego modelu ¶mig³owca co najmniej aparatura 5 kana³owa, z odpowiednimi "¶mig³owcowymi" mikserami.
Kana³y: - pochylenie - przechylenie - pitch (k±t ³opat) - ogon - gaz
Miksery co najmniej (i mo¿liwo¶æ ustawienie charakterystyki tego miksu): - pitch -> gaz - gaz -> ogon
Dodatkowy szósty kana³ opcjonalnie do sterownia czu³o¶ci± ¿yroskopu, siódmy mieszkanka, ósmy podwozie, dziewi±ty i dziesi±ty kamera, jedenasty prze³±czanie manual/autopilot itd... :) S± jeszcze alternatywne uk³ady sterowania g³owic± (CCPM itd.), ale zdaje mi siê, ¿e wszystkie polegaj± na sterowaniu g³owic± trzema serwami. Mia³em kiedy¶ bardzo dobre artyku³y p. Jaros³awa Hajduka, ale gdzie¶ mi je wciê³o. Mo¿e ma je kto¶ inny.
£ukasz
Reply to
LukaszS
Ok. Tu jak rozumiem zawieraja sie opisane przeze mnie 4 podstawowe kanaly, a to, co opisalem przy aparaturze 6 kanalowej jest tu okreslone jako pitch i zajmuje jeden kanal?
To jak rozumiem nie zajmuje dodatkowych kanalow?
Lo rany... moje pytanie odnosilo sie do mniej skomplikowanych modeli, ktore jako przyklad podalem w pierwszym poscie. Czy ktos orientuje sie do czego uzywane sa tam kanaly szosty i siodmy? I co sie kryje pod pojeciem "mieszanka"? (mieszkanka?)
Dokladniej chodzi mi o to, czy jeden, lub nawet dwa kanaly (w przypadku aparatury 7 kanalowej) moznaby "zaadoptowac" do wlasnych celow... tylko nie chodzi o teoretyczne adoptowanie, bo to sie na pewno da, tylko chodzi o to, ktore z mozliwosci smiglowca wtedy przestana byc dostepne. Od razu okresle, ze nie interesowalyby mnie jakies specjalne ewolucje tylu latanie do gory plozami, czy inne takie, lecz glownie mialby to byc zwykle przeloty od punktu do punktu, z zachowaniem w miare duzej zwrotnosci, oraz - co najwazniejsze - mozliwosc podczepienia dodatkowego wyposazenia wlasnej konstrukcji, sterowanego wlasnie poprzez jeden z kanalow (lub dwa) z aparatury RC na zasadzie "on-off". Zalozmy, ze jest to zarowka (lub dwie w przypadku dwoch kanalow), ktora zapalam i gasze w dowolnych momentach.
Pozdrawiam.
Reply to
invalid unparseable
Nie. Wymieni³em 5 kana³ów. Pitch i gaz s± osobno. Minimum musisz mieæ 5. Na 4-ch kana³ach lataj± tylko proste zabawki, w których nie ma pitch-a, k±t ³opat jest ustalony na sta³e, a ci±g reguluje siê tylko obrotami silnika. W prawdziwym modelu pitch i gaz sa na osobnych kana³ach i tak zmiksowane, ¿e w miarê wzrostu pitch jest tez dodawany gaz w taki sposób, ¿eby obroty wirnika by³y zawsze jednakowe.
W spalinowych ¶miglowcach (i wiêkszych elektrycznych) wirnik ogonowy jest na sta³e po³±czony przez przek³adniê z g³ównym, a ci±giem wirnika ogonowego reguluje siê zmieniaj±c k±t ³opat. W prostych elektrycznych wirnik ogonowy ma równie¿ sta³y k±t ³opat i osobny silnik, którego obroty siê reguluje odpowiednim kana³em ogona.
Tak. Oczywi¶cie masz dwa wolne kana³y.
W zasadzie od szóstego kana³u mo¿esz sobie robiæ co chcesz. Bez utraty jakich¶ mo¿liwo¶ci sterowania ¶mig³owcem. Wymienione przeze mnie kana³y 6-11, to ju¿ wodotryski.
Do tego nie sa potrzebne dodatkowe kana³y. W nadajniku masz prze³±cznik, którym do latania "ewolucyjnego" przestawia siê charakterystyki tych piêciu kana³ów.
Jest to mo¿liwe. Jednak, je¶li my¶lisz o zastosowaniach typu kamera, to jest to bardzo trudne zadanie. Przede wszystkim z racji tego, ¿e pilota¿ ¶mig³owca nie jest banalny.
Nie ma problemu. Trzeba tylko pod³±czyæ tê ¿arówkê przez jaki¶ adapter, który przekszta³ci sygna³ kana³u na sygna³ typu on-off.
Reply to
LukaszS
[...]
Ok. Super! Teraz wszystko jasne :)
I ostatnie pytanie: przypuscmy ze w smiglowcu jest zainstalowana aparatura 7 kanalowa, a smiglowiec to Walkera HM-60. Jakie te dwa ostatnie "wodotryskowe" kanaly maja sterowanie? Jest to najczesciej potencjometr w stylu galki do glosnikow bez wyraznych stopni podczas obrotu, czy jakis przelacznik dwu lub wiecej polozeniowy? W sumie to pytanie jest bardziej do sprzedawcy modelu, ale moze akurat ktos zna odpowiedz?
Taki adapter to cos skomplikowanego? To jest do kupienia czy raczej trzeba samemu projektowac? Ewentualnie czy w przypadku galki bez stopni daloby sie w prosty sposob podzielic jeden z sygnalow np. na to, zeby przy przekreceniu 1/3 galki zapalala sie pierwsza zarowka, przy 2/3 druga, a po przekreceniu jej do max pozycji zapalala trzecia?
Reszte pytan, ktore mam w glowie, zadam pozniej w nowym watku, zeby tu nie robic balaganu dla potomnych :)
Dziekuje za wytlumaczenie wszystkiego!
ps. Nie, nie chodzi mi o kamere. Od kilku lat mi chodzi po glowie jeden pomysl, ktory wielu z Was uznaloby za idiotyczny, wiec poki nie dokoncze projektu, to niczym wole sie nie chwalic. Jak wszystko sie powiedzie to w odpowiednim momencie zaprezentuje co wymyslilem :)
Pozdrawiam!
Reply to
invalid unparseable
Taki?:
Zale¿nie od aparatury. W przypadku tego Twojego Walkera, to s± to dwa potencjometry, ale nie wiem, czy sa do czego¶ podpiête (wyguglaj w sieci instrukcjê tam sprawd¼). W pe³nych modelarskich nadajnikach (nie lubie s³owa "profesjonalnych") masz mo¿liwo¶æ przemontowania prze³±cznika 2 lub 3-pozycyjnego zamiast potencjometru. W przypdku tego Walkera pewnie nie jest trudne i wi±¿e siê z zamontowaniem prze³±cznika 3-pozycyjnego i dwóch rezystorów. W niektórych nadjnikach (np. Graupner MX-16) masz po prostu zestaw prze³±czników, potencjometrów i przycisków na pulpicie., domy¶lnie do niczego nie pod³±czone i programowo przyporz±dkowujesz sobie który za co odpowiada i jak dzia³a.
Raczej trudne. Trzeba siê znaæ troszkê na elektronice i troszkê na programowaniu. Albo dobrze tylko na elektronice bez programowania.
Ja sobie robiê sam, ale to du¿o pracy (oprogramowanie mikrokontrolera). Temat powinien byæ powszechny, wiêc pewnie co¶ takiego jest niedrogo kupienia. Ale prawdê mówi±c siê z tym nie spotka³em.
Teoretycznie nie ma ¿adnego problemu, ale nie spotka³em siê z gotowymi uk³adami do kupienia.
Powodzenia, £ukasz
Reply to
LukaszS

Tak, np. o tym myslalem. Nie chcialem podawac linku, aby nie byc posadzony o reklame...
Dziekuje jeszcze raz LukaszuS za wyjasnienie wszystkiego do konca :)
Przy okazji - polecasz moze bardziej jakis inny model smiglowca, w podobnej cenie, ew. minimalnie wiekszej? (chodzi o zlozony, gotowy do lotu smiglowiec, najlepiej z aparatura 7 kanalowa)
Pozdrawiam.
Reply to
invalid unparseable
S³abo siedzê w aktualnych modelach ¶mig³owców. Mo¿e kto¶ iny Co poradzi. Aha... "mieszanka", to kana³ steruj±cy sk³adem mieszanki paliwowej (uboga/bogata). Nie trzeba gasiæ silnika, schylaæ siê pod model itp. Przekrêcasz pokrêt³o i po problemie :)
Reply to
LukaszS