Co zrobić z tym kręcącym się śmigłem w motoszy bowcu?

Oczywiście w locie szybowym.
Regulator EMAX-40A sterujący jakimś silnikiem AXI 24xx. Regulator programowałem przy pomocy karty programowania - ustawiałem brake na
HARD (i inne wartości), ale to śmigło nadal się kręci.
Przyznaję się, że jeszcze nie próbowałem przeprogramować regulatora przy pomocy nadajnika. Pomóżcie proszę co moge zrobić? Mam fajny (czytaj; lotny, sprawny, doskonały) szybowiec, ale byłby jeszcze fajniejszy, gdyby nie to kręcące się śmigło. Może olać elektronikę i spiąć je jakąś sprężynką, tudzież gumką?
Z góry dziękuję!
--
Lukasz
50 05'07"N

Nie masz włączonego hamulca. Zaprogramuj poprawnie i będzie ok.
LukaszS pisze:

Uruchomić hamulec w regulatorze, innych sposobów nie ma.
Pozdrawiam Maniek

Przecie pisze, że włączam hamulec w regulatorze. I niczym to nie skutkuje. Silnik zachowuje się tak samo z włączonym hamulcem i bez. Ustawienie zmieniam przy pomocy programatora EMAX-a. Po zmianie nastawy i ponownym włączeniu zasilania programator informuje diodą, że hamulec jest poprawnie ustawiony na HARD. Czyli nastawy się zmieniają. A hamulec nie działa.
--
Lukasz
50 05'07"N

A sprawdzales, czy dzialanie hamulca jest wyczuwalne? Przy obracaniu smigla z wlaczonym hamulcem powinien byc wyczuwalny lekki opor. Smiglo powinno sie obracac z wyczuwalnie wiekszym oporem niz przy calkowicie wylaczonym odbiorniku/silniku. Jesli tak nie jest to albo ustawienia sa zle albo padniety hamulec albo po prostu strasznie kiepski ten hamulec.
Sprawdz tez czy lopatki sie lekko skladaja. Powinny sie poruszac swobodnie pod wlasnym ciezarem. Jesli opor jest duzy to lopatki sie nie zloza, a wtedy jest malo prawdopodobne, ze hamulec sobie poradzi z wyhamowaniem rozlozonego smigla.
Pozdrawiam
Darek
Nie ma różnicy w oporze jak się kręci ręką, choć wydaje mi się, że z hamulcem, z dużej prędkości silnik szybciej zwalnia obroty. Łopatki są całkiem luźno.
Na jakiej zasadzie działa taki hamulec? Zwiera przewody zasilające? Jeśli tak, to podejrzewam, że może to być wina konstrukcji silnika. Na małych obrotach może nie produkuje wystarczającej ilości prądu, zeby zadziałać jak hamulec.
--
Lukasz
50 05'07"N

A programator jest z/do EMAXa ??
buwi

Mhm... Zresztą na pewno działa, bo po podłączeniu wyświetlaja się na nim aktualne nastawy. Po zmianie, wyłączeniu prądu i ponownym podłączeniu odczytuje nastawy z regulatora i wyświetla te zmienione. Czyli komunikacja chodzi prawidłowo. No chyba, że programator ma własną pamięć, ale w to baaardzo wątpię. Wierzę w to, że odczytuje je z regulatora.

Raczej nie chodzilo mi o powolne obracanie, a raczej o probe dynamicznego obrocenia . Jak zakrecisz smiglem reka z wylaczonym hamulcem smiglo powinno wykonac z jeden, dwa obroty. Przy wlaczonym powinno wyhamowac duzo szybciej. Jesli jest tak jak piszesz, ze silnik z wlaczonym hamulcem szybciej zwalnia to wyglada, ze hamulec dziala. Byc moze po prostu jest w tym typie regulatora/silnika za slaby. Pewnie nic innego nie wymyslisz niz zmiana silnika/regulatora lub ewentualnie mozna poeksperymentowac z wielkoscia smigla.
Pozdrawiam
Darek
Ok, dzięki.
Robiłem ostatnio kilka prób. Jak zakręcę śmigłem ręką, to robi ono kilkanaście obrotów niezaleznie od tego, czy jest włączony hamulec, czy nie i czy jest włączone zasilanie, czy nie. No trudno, będę próbował z innym śmigłem. Myślałem też o spięciu łopat śmigła gumką lub sprężynką zaraz przy kołpaku. Tak, żeby miały wiekszą tendencję do składania się. Jednak nie jestem pewny, czy ten pomysł jest ok, i czy ktoś już eksperymentował w ten sposób.
Zauważyłem też, że regulator zachowuje się tak samo dla wszystkich innych nastaw. Niezależnie, czy zmieniam "start mode", "timing", "brake". Zawsze silnik działa tak samo. Przeprogramowywałem też nadajnikiem (dotychczas programatorem) - to samo. Niby parametry się zmieniają (odczytywałem pźniej zmienione parametry programatorem), ale nie ma żadnej różnicy w pracy silnika.
--
Lukasz
50 05'07"N

Z tego co piszesz wyglada na to, ze hamulec po prostu nie dziala. Po wlaczeniu hamulca smiglo zakrecone reka powinno sie zatrzymac praktycznie natychmiast. Co od innych ustawien to mozesz nie zauwazyc specjalnie roznicy po zmianie "timingu" czy "start mode".
Pozdrawiam
Darek
LukaszS pisze: ciach

Hamulec działa na maks przy całkowitym zatrzymaniu silnika (gaz na zero) - sprawdź czy nie masz przypadkiem wytrymowane w nadajniku na 3 kanale na parę procent plus i gaz nigdy nie będzie na zero.
Podaj jakiegoś linka do programatora bo ten, ktory ja znam nie ma opcji hard czy soft dla hamulca o czym piszesz w pierwszym poscie a jedynie BRAKE on/off ..
tompolex pisze: ciach

A juz widze .. znalazłem taki z soft hart off. ..

Dobra myśl. Sprawdzę to dziś wieczorem.
Jeszcze dla porządku dam link do zdjęcia programatora
http://riku.pl//data/Image/c_produkty_main_thumbnails/img_3163_6.jpeg
i do regulatora
http://riku.pl//data/Image/c_produkty_main_thumbnails/img_3162_6.jpeg
--
Lukasz
50 05'07"N

No i... dupa. To nie to. Myślałem jeszcze, że może do regulatora EMAX-a musi byc silnik EMAX-a, no ale aż tak sie chyba te silniki nie różnią...
--
Lukasz
50 05'07"N
wrote:

--

Chi č causa del suo mal pianga se stesso

Chi semina vento... raccoglie tempesta

Kupić regulator porządnej firmy a nie Chińczyka.
bo .... nie należy kupować byle taniej :) a dobrze dlatego latam Futaba :) Ile magnesów i zębów ma ten silnik? czy bez zasilania leciutko się kreci czy czuć przeskakiwanie ? M.