Czym oklejać

Kupiłem ostatnio model samolotu w jednym ze sklepów wysyłkowych i wraz z
zestawem otrzymałem do oklejenia papier japński. Gdy zadałem pytanie dlaczego
nie jest to praktyczniejsza w zastosowaniu folia firma odpowiedziała, że
oklejony folią samolot "Ślizga się" a nie lata. Czy ktoś coś wie na taki temat?
(samolot Gawron, firma Model Making)
Reply to
invalid unparseable
Niektóre profile lotnicze (tzw. turbulentne) wymagają porowatej powierzchni poszycia dla uzyskania lepszej (prawidłowej dla profilu) siły nośnej. Inne profile (szczególnie laminarny) wymagają z kolei poszycia idealnie gładkiego. Jeśli producent zaleca jakiś rodzaj poszycia, to przeważnie właśnie z powodu wymagań danego profilu płata. Pozdrawiam, Robert
Reply to
Robert 'Heyoan' Gadomski
Czesc Robert 'Heyoan' Gadomski <robspam1@SKASUJTO!reebok.pl> napisał(a):
Oj chyba nie. Przeciez do dmuchan aerodynamicznych roznych profili, zarowno turbulentnych jak i laminarnych, przygotowuje sie modele o tej samej chropowatosci i z tego samego materialu (na ogol). Tak wiec ten argument raczej odpada. Zwlaszcza, ze po pocellonowaniu japonki chropowatosc i porowatosc sie zmienia. Pozdr. Wojtek
Reply to
Wojciech Michalik
Oczywiscie tak. Trudno przecież badać rożnice właściwości profilu, stosując w tym samym momencie drugą zmienną - poszycie. Jednak co innego pojedyńcza faza testu opływu strug, a co innego wynikający z szeregu takich testów (z różnymi poszyciami) optymalny rezultat aerodynamiczny dla danego profilu. Chodzi mniej więcej o to, że profil turbulentny zachowuje się nikorzystnie jeśli przepływ przyścienny odpowiednio szybko z laminarnego nie przejdzie w turbulentny. Aby to ulatwić powierzchnia profilu powinna być porowata.
Cellonowana powierzchnia japonki tylko na oko jest gładka. W rzeczywistości jest nieporównywalnie porowata w stosunku do folii.
Pozdrawiam, Robert
Reply to
Robert 'Heyoan' Gadomski
Nie bede sie upieral. Chodzilo mi o to, ze o rodzaju oplywu profilu turbulentny/laminarny raczej nie decyduje chropowatosc powierzchni, a wiec rodzaj materialu pokrycia. Natomiast teraz mi przyszlo do glowy, czy nie ma tu znaczenia przepuszczalnosc japonki, a wiec w gre by wchodzil przeplyw 3D (trzeci wymiar- przez powloke japonki)? Pozdr Wojtek P.S. EOT-sorry
Robert 'Heyoan' Gadomski <robspam1@SKASUJTO!reebok.pl> napisał(a):
Reply to
Wojciech Michalik
W artykule <bmj63f$g14$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl> Wojciech Michalik napisał(a):
Jesteś w 100% pewien?
KAcper
Reply to
Kacper Perschke
Nie jestem z tym do końca na bieżąco, ale IMHO wpływa. Chropowatość powierzchni na pewno wpływa na wartość współczynnika siły tarcia zewnętrzengo na styku powietrze-powierzchnia profilu. W/g mnie duża wartość tego współczynnika tarcia w stosunku do małego współczynnika tarcia wewnętrznego (lepkości powietrza) przyspieszy pojawienie się przyściennego przepływu turbulentnego. Jeśli się mylę, niech mnie ktoś poprawi. Pozdrawiam, Robert
Reply to
Robert 'Heyoan' Gadomski
Czesc. Panowie i Panie spokojnie, spokojnie. Akademickie dyskusje w tym przypadku nie pomagaja naszemu koledze, a tylko "zaciemniaja". Dalbym nagrode dla tego kto wymyslil ta odpowiedz ze prosty model oklejony folia bedzie sie slizgal, dla mnie baba. Grunt to umiec wcisnac ciemnote klietowi, jak ja kocham ten kraj. Specjalnie "poszedlem" zobaczyc na strone co to za Gawron i co czytam: "ZALECANY MATERIAŁ DO OKLEJENIA - folia ECOSPAN lub PAPIER JAPOŃSKI 17 g"
Oklej przyjacielu czym chcesz, czym potrafisz: czy japonskim papierem, czy folia jak Ci wygodniej. Zareczam ze w locie ten maly model bedzie taki sam czy papierem czy folia oklejony.
Pozdrawiam Andrzej Grodzki Warszawa
Reply to
Andrzej Grodzki
Nie jestem pewien na 100% ale zdaje mi się, że ta folia Ecospan to nie taka pierwsza lepsza tylko właśnie odpowiednik papieru jeśli chodzi o gładkość powierzchni... Pozdrawiam, Robert
Reply to
Robert 'Heyoan' Gadomski
Witam Materiał pokryciowy Ecospan jest bardziej podobny w swej strukturze do papieru japońskiego niż do typowej folii .Natomiast ma tę zaletę,że napręza się pod wpływem ciepła.Technika pokrycia Ecospanem różni się od techniki pokrywania japonką.Technika ta jest bliższa pokrywaniu folią.Paweł S.
Reply to
pawels13
Użytkownik snipped-for-privacy@WYTNIJTOpoczta.onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych napisał: snipped-for-privacy@newsgate.onet.pl...
A mi się i tak wydaje, że poprostu papier japoński jest tańszy i brzmi równie "profesjonalnie", jak folia termokurczliwa dla potencjalnego, początkującego modelarza chcącego kupić właśnie ten, czy każdy inny model.
Pozdrawiam, Michał Kuc
Reply to
invalid unparseable
Nie pamietam juz w ktorym wątku, ale jakis czas temu poruszany był temat pokrycia w przypadku jakiegos modelu ktory źle latał. Jedną z koncepcji była właśnie taka, że płat pokryto właśnie gładką folią zamiast zalecanej do tego skrzydła japonki, bądź folii ją naśladującej... Pozdrawiam, Robert
Reply to
Robert 'Heyoan' Gadomski
O ile dobrze pamiętam był to wątek właśnie o Gawronie.
GAN
Reply to
GAN
No więc właśnie . Nie pamiętam na czyj post odpowiadałem, ale odpowiedź brzmi własnie tak jak cytat poniżej . Przy tak niewielkich L. Re przy jakich lata Garwon MM ok 2- 3 m/sec koniecznym jest zastosowanie japonki bądź folii ECOSPAN. Z tym jednak iż EC-n jest bardziej wskazany z uwagi na swą elastyczność / nie powstają dziury przy byle lądowaniu / Japonka zbyt mocno pocellonowana jest bardzo krucha / po jakimś czasie/ i bardzo wrażliwa na trwkę. Oczywiście można uelastycznić cellonowaną japonkę . no zgadnijcie czym ? ano dodając parę kropli oleju parafinowego do roztwonu / nitro RC-01 i nitrocellon = rzadka konsystencja i wielokrotne 3-4 pokrywanie powierzchni. Już nie będę sie zaglębiał w wyjaśnioną powyżej przyczynę ale niestety Gawron pokryty byle folią wykazuje złe właściwości lotne i tyle - zapraszam na stronę na film z Gawronem
Reply to
Jerzy
Ty nie a ja tak ! to syntetyczny materiał o wyglądzie papieru klejony na drewno za pomocą jakiegoś mazidła jakim najpierw maluje się konstrukcję .
Andrzej ma rację ! Czym pokryjesz tym będzie OK bylebyś nie pokrzywił modelu . Gawron lata pieknie !
Reply to
Roman B
Dzięki za liczne porady (oraz za wykłady o przepływach laminarnych i turbulentnych). Ponieważ jeszcze nigdy nie oklejałem folią zaryzykuję i spróbuję. Najwyżej będzie drugi Gawron z japonką. Do przepływów wrócę jak będę budował coś poważnego. Śliwka
Reply to
invalid unparseable
Czesc. Ja mysle ze nie jakosc powierzchni robi nam tego "psikusa", a waga. Ulegamy pewnemu zmyleniu. Przy malych modelach pokrycie stanowi duzy udzial wagowy i moze znaczaco zmienic obciazenie jednostkowe powierzchni a co za tym idzie wlasnosci lotne. Jezeli chcemy wyciagac daleko idace wnioski to trzeba zrobic przynajmniej dwa modele o tej samej wadze (co do grama) z roznymi pokryciami ale o takim samym odwzorowaniu plata i porownac. Musza byc indentycznie niepokrzywione itd. dopiero wtedy mozna cos wnioskowac. Czym wiecej niepokrzywionych, takich samych modeli o tej samej wadze w tzw. probie tym bardziej wiarygodne wnioski.
Dodam jeszcze jedna historie ktora tez ma znaczenie. Jest to pytanie jakie zadal mojemu przyjacielowi Adamowi jeden z grupowiczow latajacych na Bemowie. "Adamie jak to jest ze jak ty latsz modelem to te wszystkie manewry sa takie plynne, a jak ja latam to takie kanciate" wnioski wyciagnijcie sami.