Dural na podwozie

Witam Czy ktoś z kolegów może mi doradzić jaki gatunek duraluminium nadaje się na podwozie do modelu latającego. Muszę zrobić trochę nietypowe podwozie i
szukam odpowiedniej blachy duralowej 3 - 3,5 mm. Może też ktoś wie gdzie to można kupić wysyłkowo lub w okolicy Trójmiasta i w rozsądnych ilościach (czyli nie cały wagon ;-) najlepiej w postaci taśmy lub arkusza. Pozdrawiam Marek Popów
Marek Popów pisze:

A byles w tym modelarskim za ETC ?? Moze by mieli, jak rurki maja to i blacha moze by sie znalazla, jak znajde czas to sie moze przejde.

Tutaj masz własności mechaniczne poszczególnych stopów aluminium (i durali): http://www.proal.com.pl/stopy/index.htm
Użytkownik "Marek Popów" ...

Z tych, które mają sznsę być nieco łatwiej dostępne w kraju najlepiej by było PA9 (raczej marne szanse), PA7 lub PA47 (te dwa - znacznie większe). Jak nie da rady, to PA6 lub PA38.
Jeśli miałbyś szansę kupić je w stanie 0 (dawniej r) lub 03 (dawniej j) czyli wyrzażony (ujednoradniająco), a potem po ukształtowaniu podwozia obrobić cieplnie do stanu T6 ew. T4 (dawniej tb lub ta) czyli przesycić i starzyć sztcznie lub naturalnie byłoby zupełnie super.
Gdzie w okolicach 3-miasta - nie wiem.
Pozdrawiam,
Kaper www.depron.prv.pl

A powiedz jak w warunkach amatorskich utrzymać parametry wyżarzania nie mówiąc o przesycaniu. Jak kontrolować czy już jest stan T6 ewentualnie T 4 ? Jestem zupełnym amatorem jeśli chodzi o obróbkę cieplną stopów aluminium . Dysponuję palnikiem do 830 C, imadłem ,trzema rodzajami lutownic oraz piecem akumulacyjnym . Pozdrawiam
Użytkownik "Roh" ...

Wyżarzania - proponiowałem kupić w stanie 03 lub 0

T4 wyłącznie cierpliwie czekając po przesyceniu (starzenie naturalne tydzień i będzie spoko). T6 a tu już czas i temperatura (dla każdego z tych stopów troszkę inna)

Czyli do przesycenia najlepiej znaleźć kogoś, kto ma piec z regulowaną temperaturą. W grodzie smoka jest takich miejsc pewnie grube kilkadziesiąt. (Marku, również w 3mieście nie powinno to być bardzo kłopotliwe).
Ponieważ sprawa dotyczy dość małego obiektu i raczej jednostkowej (ew. sporadycznej akcji) można zacząć od lokalnych uczelni technicznych a jeśli chcemy pójść na komercję, to np. Panorama Firm www.pf.pl - dział: Metale - obróbka.
Pozdrawiam,
Kaper www.depron.prv.pl
Faktycznie w Krakowie jest gdzie zagrzać (dwie huty), schłodzić (kilka chłodni i spore prosektorium) oraz zmierzyć czas (kościół z trębaczem co równiuśko co pół godziny trąbi). Faktycznie dałoby się ... Tyle ,że te obiekty są nieco rozrzucone po mieście więc zrobiłem zupełnie po amatorsku. Gnąc 4 mm podwozie do Gawrona zrobiłem to na zimno na giętarce do blach w znajomym warsztacie blacharskim oczywiści pilnując promienia gięcia .Była to operacja " na oko".Bez wątpienia był to dural bo realnie materiał pochodził z MIG 19 ... I co ? I nadal by działało gdybym nie zmienił na podwozie kompozytowe o większym rozstawie.
Nie trzeba obawiać się prac z kompozytem bo akurat golenie podwozia to prosta robota. Można to zrobić na balkonie bez problemów z metalurgią metali nieżelaznych .
A nie pomyślałeś o zrobieniu z laminatu w banalnym foremniku ?

Dziękuję wszystkim, którzy pomogli mi w tym wątku, a szczególnie koledze Kaperowi za konkretne wskazówki. Dzisiaj znalazłem coś takiego http://modele.sklep.pl/index.php?cPath2_67 Wymiary bardzo mi odpowiadają ale brak jakichkolwiek informacji co do gatunku jak i twardości tego materiału. Jutro zadzwonię, może coś bedą wiedzieli. A może ktoś z Was używał tego materiału?
Marek Popów
Użytkownik "Marek Popów" ...

Jeśli nie wiedzą, to pewnie równie dobre, a tańsze będą w lokalnym OBI, LerułaMerlę, czy innym Praktikerze.
Ciekawie wygląda oferta Gdańskiej Elki - http://www.elka.gda.pl/aluminium.html zwłaszcza płaskowniki (u nich w grupie pręty) z PA9. Niestety pewnie tam trzeba kupić paletę towaru, ale może powiedzą, kto niedawno kupował większą ilość i wtedy pójść/dzwonić tym tropem.
Pozdrawiam i powodzenia,
Kaper www.depron.prv.pl
Witam.
Nie tak dawno kupowałem w www.modele.sklep.pl listwę duralową gr. 4mm na podwozie oczywiście. Towar dobrej jakości doskonale sprawdza się w zastosowaniu go w podwoziach do modeli latających.
Irek

Dzięki. O taką informację mi chodziło. Też na te listwy duralowe natrafiłem, ale nie ma tam żadnej informacji jaki to gatunek duralu. Twoja opinia, że na podwozie do samolotu się nadaje, rozwiązuje problem. Kupię u nich i wyrzeźbię podwozie.
Marek Popów