Jakie serwa dobra─ç?

Witam,
Mam od kilku dni model trenera, jest to mˇj pierwszy w zasadzie model, i mam pytanie jakie serwa powiniemen dobraŠ...
rozpiŕtoŠ 160cm, szer. skrzyd│a 35cm,
wielkoŠ lotek 65x8cm (dwa serwa) st. kier: 25x8cm (jendo serwo) st. wys: 2x 25x8cm (jedno sero)
przepustnica - jedno serwo (mam HS-81 i chyba starczy...)
Silnik ktˇry bŕdzie to napŕdza│ ma 10ccm.
Pytam tu, gdy┐ rˇ┐ne programy do obliczania si│ daj▒ bardzo rˇ┐ne wyniki, sklepy radz▒ kupiŠ serwa o sile ponad 5 kg, a na forach pisz▒, ┐e starczy ka┐de serwo standard (3kg).
Mam pakiet 4,8V.
Dodam, ┐e nie za bardzo staŠ mnie na kupno 5 serw za prawie 70, kiedy serwa s│absze s▒ za po│owŕ tej ceny...
Z gˇry dziŕki za pomoc.
Add pictures here
Ôťľ
To ten model: http://www.allegro.pl/item444685083_trener.html
Add pictures here
Ôťľ

Nie kombinuj. W┼é├│┼╝ standard, jak Ci radz─ů. Wykosztuj sie jedynie na serwo wysoko┼Ťci. Oczywi┼Ťcie nie kupuj te┼╝ najgorszego badziewia, bo co tanie, to drogie. Niestety na pocz─ůtek serwa s─ů jednym z najdro┼╝szych element├│w modelu. Ale tylko za pierwszym razem. Serwa, kt├│re potrzebujesz kosztuj─ů ok 40-50z┼é/szt.
--
Lukasz

Add pictures here
Ôťľ

W tej chwili waham siŕ miŕdzy:
HITEC HS-475HB za ~60, a HITEC HS-311 za ~30 a
Rozumiem, ┐e do steru wysokoÂci kupiŠ 475, a reszcie starczy 311? Przepustnica mo┐e chodziŠ na hs-81?
Add pictures here
Ôťľ

Tak
Chyba tak, ale tych nie miałem nigdy w ręce, więc nie wiem, co to

Tak
--
Lukasz

Add pictures here
Ôťľ
Zawsze kiedy zastanawiacie siŕ jakie serwa daŠ do modelu to najproÂciej to policzyŠ http://www.piotrp.de/MIX/stery.xls
Add pictures here
Ôťľ

Przecie napisa┼é, ┼╝e r├│┼╝ne programy daj─ů r├│┼╝ne wyniki...
--
Lukasz

Add pictures here
Ôťľ

Mo┐e i rˇ┐ne ale nie tak skrajnie. Zreszt▒ zawsze siŕ przyjmuje spory zapas. Wymieniony wy┐ej arkusz przynajmniej daje pojŕcie a obci▒┐eniu serw. Do wymienionego tutaj modelu starcz▒ spokojnie serwa mini na lotki i wysokoŠ na kierunek mo┐esz daŠ nawet mikro, pod warunkiem ┐e wychylenia nie bŕd▒ przesadnie du┐e a maksymalne wychylenie steru bŕdzie powi▒zane z maksymalnym wychyleniem serwa. Je┐eli nie chce Ci siŕ z tym bawiŠ to po prostu daj standardy na lotki a je┐eli chcesz to mini na kierunek.
Na »arze widzia│em piŕkny model (F-8F Bearcat) o rozpiŕtoÂci 2,6m i wadze ponad 20 kg. Co ciekawe posiada│ w│aÂnie standardy. OczywiÂcie gdyby to by│a Extra o tym samym rozmiarze to nie jestem pewien czy starczy│oby jedno serwo gigant na lotkŕ (25 kg/cm) z powodu bardzo du┐ych wychylen (nawet 60 stopni).

Lata│e wczeÂniej? Je┐eli nie to do nauki latania taki model raczej na pewno siŕ nie nadaje. Machnij na pocz▒tek lepiej jakiego depronowego elektryczka z du┐ym wzniosem i obci▒┐eniem powierzchni mniejszym ni┐ 15g/dm2.
Add pictures here
Ôťľ
... Silnik który będzie to napędzał ma 10ccm.
... Dodam, ┼╝e nie za bardzo sta─ç mnie na kupno 5 serw za prawie 70, kiedy serwa s┼éabsze s─ů za po┼éow─Ö tej ceny...
Z g├│ry dzi─Öki za pomoc.
Witam wszystkich
Tak si─Ö nieco ironicznie zapytam: chcesz oszcz─Ödzi─ç kilkadziesi─ůt z┼éotych na modelu, kt├│rym mo┼╝esz narobi─ç strat za kilkadziesi─ůt tysi─Öcy z┼éotych ?
Je┼╝eli nie masz sta┼éej pomocy do┼Ťwiadczonego modelarza, to raczej namawiam do rezygnacji z nauki "trenerkiem" nap─Ödzanym "dziesi─ůtk─ů". Lekki "elektryk" b─Ödzie mniej stresuj─ůcy dla Ciebie i otoczenia.
A wracaj─ůc do kwestii merytorycznej pytania, to pami─Ötaj prosz─Ö o drganiach od silnika. I nie chodzi mi tylko o niewyr├│wnowa┼╝enie mas, ale o nier├│wnomierno┼Ť─ç pracy na ma┼éych obrotach. Serwa klasy mikro i mini zwykle bardzo ich nie lubi─ů "odwdzi─Öczaj─ůc" si─Ö szybkim narastaniem luz├│w i rozpadaj─ůcymi si─Ö silnikami i potencjometrami. Niekt├│re z ma┼éych wsp├│┼éczesnych serwomechanizm├│w w og├│le nie maj─ů amortyzatork├│w gumowych! Namawiam do zastosowania serw standardowej wielko┼Ťci o momencie 4-5 kg*cm, r├│wnie┼╝ do kierunku, je┼╝eli nap─Ödza tak┼╝e sterowane k├│┼éko przednie.
Pozdrawiam Jarek
Add pictures here
Ôťľ
Ca┼ékowicie zgadzam sie z opini─ů Jarka ! Przeczytaj o mojej przygodzie z serwem do gazu w Gawronie http://www.robin-tom.pl/gawron11.htm .Okoliczno┼Ť─ç by┼éa inna ni┼╝ luz ale to nie jest ma┼éo wa┼╝ny element wyposa┼╝enia . W modelach silnikowych nie ma niewa┼╝nych element├│w !

Add pictures here
Ôťľ