Nowe nadeszło - Futaba 6EX na 2.4MGHz

Szymon Bartu napisa│(a): ..... Ale pad│o

Szymonie, zwrˇŠ uwagŕ na s│owo "porz▒dnej". W tej chwili, mimo istnienia, napŕd hybrydowy nie jest alternatyw▒ np. dla napŕdu silnikiem diesla. JeÂli nie wiesz czemu, rzuŠ okiem na cennik ;-).
-- Pozdrawiam,
Krzysiek "kojot" Choroszko www.pretor.pl/lotnisko
Add pictures here
Ôťľ

Tak faktycznie, LI-ION, ale sprzet bardzo fajny. Ale Ni-MH to juz dosc dawno jest stosowany powszechnie w takich urzadzeniach.
Add pictures here
Ôťľ
Ju┼╝ jest za miedz─ů - nieco inny wygl─ůd anteny, inna nazwa - czy r├│wnie┼╝ obni┼╝ona unijnie moc wyj┼Ťciowa (100mW w antenie???)? http://www.modellhobby-shop.de/e-vendo/e-vendo.php?shop=k_staufenb_e&SessionId 67x492a3c20d9c08bddf5383d2c1dbe62e5 http://tinyurl.com/2cxdzb A kiedy w sklepie u p. Radka? :)
Marek
Ôťľ

Niestety - w tym trybie pracy dozwolone jest u nas tylko 10 mW :-(
Pozdrawiam Piotr
http://www.piotrp.de

Ôťľ

A┼╝ si─Ö wierzy─ç nie chce, "troch─Ö" za ma┼éo, nawet na 2.4GHz - dokopa┼éem si─Ö w jakim┼Ť FAQ Futaby, ┼╝e w USA < 750mW; cho─ç z kolei to troch─Ö za bogato (w tym pa┼Ťmie).
Marek
Ôťľ

Z tego co wiem, w USA maj─ů w┼éa┼Ťnie 100 mW w tym trybie transmisji (chodzi o szerokopasmowe DSSS). Na jednym z niemieckich for├│w modelarskich http://www.rclineforum.de/forum/thread.php?threadid 9999&sid= i dalej pod: http://www.rclineforum.de/forum/thread.php?threadid 9999&sid= ten temat jest ju┼╝ bardzo d┼éugo i dog┼é─Öbnie wa┼ékowany. W┼é─ůcznie z pisaniem do odpowiednich instytucji, producent├│w itd. Suma sumarum, wynika z tego ┼╝e o podniesieniu tej nieszcz─Ösnej granicy z 10 mW do chocia┼╝by 100 mW nie ma co marzy─ç. Norma kt├│ra o tym stanowi to: EN 300 440 i dotyczy w┼éa┼Ťnie trybu transmisji DSSS. Pewnie troch─Ö wi─Öcej potrafi┼é by tu (na razie niestety milcz─ůcy) Micha┼é K. doda─ç.
W ka┼╝dym razie - modelarze czekaj─ů ju┼╝ od dawna na system, kt├│ry by┼éby bezpieczniejszy, mniej k┼éopotliwy i daj─ůcy wi─Öcej technicznych mo┼╝liwo┼Ťci ni┼╝ dziejszy. Dobrze, ┼╝e co┼Ť si─Ö w tym temacie dzieje. Ale takie pr├│by ju┼╝ by┼éy - chcocia┼╝by sprawa 433 MHz kt├│ry ju┼╝ uleg┼éa zapomnieniu.
Pozdrawiam Piotr
http://www.piotrp.de

Ôťľ

tej
kt├│ra
Pewnie
To o mnie ? :-) To ja przepraszam, ale normy na t─Ö transmisj─Ö s─ů mi obce. Mog─Ö co nieco powiedzie─ç o zasadach transmisji, ale regulacje prawne to ju┼╝ nie moja dzia┼éka. Ja mam starego JR-a X-347, kt├│rego ju┼╝ musia┼éem raz reanimowa─ç (dzi─Öki niech b─Öd─ů OMIGowi) i nadaj─Ö tradycyjnie w PPM na 35MHz :-)
Michał -- Tarnowskie Góry
Ôťľ

O - sorry - do tablicy był raczej Michał Kipszak wywoływany. On siedzi zawodowo w tej pofalowanej materii. :-)
Pozdr├│wka Piotr
http://www.piotrp.de

Ôťľ

Witam !
Nie odzywa┼é─Öm sie , bo sprawa wygl─ůda tak, jak to przedstawi┼é Piotr. Tylko drobne dodatkowe uwagi. Wszystko jest to dok┼éadnie opisane http://www.abc.com.pl/serwis/du/2005/1955.htm To to samo zarz─ůdzenie, na podstawie kt├│rego steruje si─Ö modelami w pozosta┼éych pasmach. To bardzo dobre zarzadzenie i w pe┼éni odpowiada przepisom obowi─ůzuj─ůcym w wiekszo┼Ťci kraj├│w Europy. Kto nie wierzy mo┼╝e sprawdzi─ç tutaj http://www.ero.dk / Polskie prawo w tej dziedzinie jest OK, gorzej z jego przestrzeganiem. Oczywi┼Ťcie w Europie s─ů wyj─ůtki (np. Francja), bo ka┼╝dy kraj Unii jest suwerenny i sam prowadzi gospodarke czestotliwo┼Ťciami, jednak wiekszo┼Ť─ç ( w tym Polska) stara sie post─Öpowa─ç mniej wi─Öcej jednakowo.
Aneks nr 3, poz (a) wyra┼║nie okre┼Ťla, ┼╝e maksymalna moc dla urz─ůdze┼ä DSSS to 10 mW e.i.r.p. czyli tak samo jak w Niemczech , o czym pisa┼é Piotr. Nale┼╝y zwr├│cic uwag─Ö ┼╝e jest to moc e.i.r.p ,czyli zast─Öpcz moc promienowana izotropowo, a nie moc dostarczona do anteny. Co oznacza ┼╝e zastosowanie anteny z jakimkolwiek zyskiem, powoduje konnieczno┼Ť─ç obni┼╝enia mocy do niej dostarczonej. np zwyk┼éy dipol p├│┼éfalowy ma 2,14 dB zysku w stosunku do anteny izotropowej. Oznacza to ┼╝e stosuj─ůc taki dipol jako antene, mo┼╝emy dostarczyc do niej nie wiecej ni┼╝ ok 6 mW. Zrobienie anteny o rozs─ůdnych wymiarach, i znacznie wiekszym zysku, w pa┼Ťmie 2,4 GHz jest bardzo proste.
Pasmo to jest we wszystkich krajach bardzo za┼Ťmiecone, a w Polsce szczeg├│lnie bo prawie wszyscy dostawczy internetu droga radiow─ů, przekraczj─ů max. dozwolona moc promieniowania (100 mW) i to kilkaset razy. Gdyby tego nie robili, to mogliby dostarcza─ç internet na nieca┼éy 1 km i to w dobrych warunkach terenowych.
Podsumowuj─ůc, zastosowanie aparatur w pa┼Ťmie 2,4 GHz do sterowania bardziej zaawansowanymi modelami (du┼╝ymi i cie┼╝kimi)jest nierozs─ůdne. Ich zastosowanie jest ograniczone do ma┼éych lekkich modeli. Przy wi─Ökszej liczbie sterowanych modeli, szczeg├│lnie w halach (odbicia) wyst─Öpuj─ů coraz wi─Öksze op├│┼║nienia w sterowaniu, co wynika z zasasdy pracy w systemie DSSS. O tym te┼╝ pisa┼é Piotr.
Dopuki nie zostanie przydzielone jakie┼Ť wy┼╝sze pasmo cz─Östotliwo┼Ťci wy┼éacznie do sterowania modelami, wiele tej dziedzinie si─Ö nie zmieni. Czarno to jednak widze, bo jest bardzo du┼╝e zapotrzebowanie na cz─Östotliwo┼Ťci i musia┼éaby powsta─ç jaka┼Ť pr─Ö┼╝na miedzynarodowa organizacja modelarska, kt├│ra by sie tym zaj─Ö┼éa. Do tego cz─Östotliwo┼Ťci si─Ö sprzedaje na przetargach i to za du┼╝e pieni─ůdze, co mo┼╝na sobie sprawdzi─ç na stronach UKE. Wi─Öc ta organizacja musia┼éaby takie pasmo wykupi─ç w kilku krajach i p├│┼║niej np. pobiera─ç op┼éaty od producent├│w lub wydawa─ç p┼éatne licencje. Tak─ů licencje wielu modelarzy latajacych du┼╝ymi i badzo kosztownymi modelami chetnie by kupi┼éo, bo zapewnia┼éoby to znaczny wzrost bezpicze┼ästwa.
To tyle w bardzo dużym skócie. Miałem troche czasu bo zapsuła sie pogoda.
Pozdrawiam
Michał
Add pictures here
Ôťľ

Dzi─Öki Michale za to fachowe potwierdzenie stynu mojej wiedzy. Twoja konkluzja co do przysz┼éo┼Ťci tego systemu pokrywa si─Ö z wnioskami z dyskusji na niemieckich forach. Niemniej jednak dla lataj─ůcego "modelarskiego planktonu" jest to jak┼Ť alternatywa...
A tak z ciekawo┼Ťci - czy gdyby pasmo to nie by┼éo tak za┼Ťmiecene, to te 100mW rokowa┼éo by szanse na zasi─Ög por├│wnywalny z dzisiejszym na pa┼Ťmie 35 MHz? Nawiasem m├│wi─ůc - przeprowadzi┼éem kiedy┼Ť z powodzeniem test sterowania modelem na odleg┼éo┼Ť─ç ok 6 - 7 kilometr├│w (MC24 a model z odbiornikem SPCM Graupnera).
Pozdrawiam Piotr
http://www.piotrp.de

Ôťľ

Przeliczy┼éem to pobierznie i wysz┼éo mi, ┼╝e przy 100 mW e.i.r.p i zastosowaniu w odbiorniku anteny bez zysku, mo┼╝na uzyska─ç zasieg ok 1 km. To trudno wyliczy─ç bo w modelu mocno zmienia sie po┼éo┼╝enie anteny a to ma du┼╝y wp┼éyw. Konieczne by┼éoby zastosowanie dw├│ch anten zamocowanych stabilnie w pewnej odleg┼éo┼Ťci od siebie, np. jedna na g├│rze druga na dole modelu. Poza tym zasieg znacznie spadnie przy lataniu blisko obiekt├│w mogacych powodowa─ç odbicia( domy, woda). To troche ma┼éo dla wiekszych modeli.

To normalne. T┼éumienie "wolnej przestrzeni" jest dla cz─Östotliwo┼Ťci 35 MHz wielokrotnie mniejsze. Za to anteny o wiele gorsze (o wiele za kr├│tkie). Mo┼╝na za┼éo┼╝y─ç ┼╝e nadajnik mc-24 promieniuje ze swojej kipeskiej anteny oko┼éo 100 mW (tyle dopuszczaja przepisy, a zak┼éadam ┼╝e on je spe┼énia). Potwierdzaj─ů to te┼╝ pomiary modu┼é├│w do mc-24, mojego i S┼éawka, kt├│re kiedy┼Ť robi┼éem. Zasiegi obliczeniowe dla 35 MHz przy za┼éo┼╝eniu 100 mW e.i.r.p i anten z zerowym zyskiem, wychodz─ů oko┼éo 20 km. Ale anteny stosowane w modelarstwie s─ů kiepskie (o wiele za kr├│tkie), dlatego zasiegi s─ů te┼╝ mniejsze. Ale te sprawdzone przez Ciebie 7 km jest jak najbardziej realne, do tego u┼╝ywa┼ée┼Ť odbiornika SPCM Graupnera, kt├│ry ma ma┼é─ů czu┼éo┼Ť─ç.
Michał

Add pictures here
Ôťľ

Na stronie podanej przez Ciebie, ze stosownym rozporz─ůdzeniem: http://www.abc.com.pl/serwis/du/2005/1955.htm Jest aneks 3, poz a, - dotycz─ůcy transmisji FHSS (Frequency Hopping Spread Spectrum)
A tutaj: http://www.2.4gigahertz.com/faq/faq-6exa-2_4ghz-q888.html FASST Futaby, bardzo lakonicznie opisany i wyra┼║nie przeciwstawiony systemowi DSSS, u┼╝ywanemu przez firm─Ö Spectrum: "The Spektrum systems utilize what is known as Direct Sequence Spread Spectrum modulation, or DSSS. Using this methodology, the system selects a channel, or channels, and remains on this frequency indefinitely. Futaba's ... (czysty marketing) ... channel shifting whereby the system continuously changes frequencies every two milliseconds thus preventing signal conflicts and eliminating interference issues."
Czy, Twoim zdaniem, rodzaj transmisji stosowany przez Futab─Ö jest odmian─ů DSSS, czy FHSS? Bo je┼Ťli tak, to wtedy 100mW (rozmarzy┼éem si─Ö :)
Marek
Ôťľ

Trzeba czyta─ç ca┼éy tekst, ┼éacznie z uwagami i opisami. Angielskie t┼éumaczenie jest niepotrzebne, tam wszystko jest napisane po Polsku. Znaczenia skr├│t├│w s─ů przet┼éumaczone na pocz─ůtlu rozporz─ůdzenia.

Add pictures here
Ôťľ

Przeczyta┼éem dok┼éadnie, wszystko :) I zwr├│ci┼éem si─Ö do Ciebie, poniewa┼╝ nie jestem ekspertem jak Ty, o wyja┼Ťnienie:
Czy Twoim zdaniem, rodzaj transmisji stosowany przez Futab─Ö jest odmian─ů DSSS, czy FHSS?
--
Dzi─Ökuj─Ö i pozdrawiam,
Marek

Add pictures here
Ôťľ

Z poprzedniego postu wynika┼éo ┼╝e nie doczyta┼ée┼Ť ostatniego zdania w uwagach.

Nie wiem. Nie interesowa┼éem si─Ö bli┼╝ej tym radiem, bo ono jest nie dla mnie(latam wiekszymi i do┼Ťc szybkimi modelami), ze wzgled├│w opisanych przeze mnie wcze┼Ťniej. Nie jestem ekspertem. Poprostu zawodowo zajmuj─Ö sie radiokomunikacj─ů i na 2,4 GHz mia┼éem troche urzadze┼ä. Ka┼╝dy z czego┼Ť ┼╝yje.
Michał

Add pictures here
Ôťľ
Użytkownik kyrzi napisał: [..]

Nie do mnie bylo ale sie wtrace zmiana czestotliwosci co 2ms wskazuje na FHSS ale i tak brakuje szczegolow ktore moga byc istotne i zmienic postac rzeczy
--
AlexY
http://yisse.neostrada.pl/spam.txt

Niestety nawet gdyby tak by┼éo, to jak pisze Micha┼é nie jest ta moc wystarczaj─ůca by zasi─Ög by┼é por├│wnywalny z "klasycznymi" nadajnikami...
Pozdrawiam Piotr
http://www.piotrp.de

Ôťľ

Od wprowadzenia na rynek oko┼éo grudnia 2006 Spektrum DX7 bardzo zaciekawi┼éa mnie technologia 2,4GHz. Reklamy firmy Spektrum w magaznach to lotniskowa tablica kana┼é├│w z wywieszk─ů "this space for rent" :)
Co do ca┼éego w─ůtku: 1. Futaba 6EX jest, wg. producenta kompletnie "pe┼énozasi─Ögowa". Poza tym nadajnikiem i DX7 s─ů ju┼╝ w sprzeda┼╝y "pe┼énozasi─Ögowe" modu┼éy na 2,4GHz robione przez Spektrum do umieszczenia w "normalnych" nadajnikach: http://www.spektrumrc.com/ (na stronie g┼é├│wnej) Jeszcze jest XtremeLink (modu┼é na 2,4GHz): http://www.xtremepowersystems.net /
2. Osobi┼Ťcie jestem bardzo zdziwiony sugestiami, jakoby u┼╝ywanie Spektrum DX7 w Europie by┼éo nielegalne. Graupner, b─Öd─ůc przedstawicielem Spektrum, zupe┼énie oficjalnie ma ju┼╝ w swojej ofercie DX7: Tu jest sklep: https://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN128.M1 A tu pi─Ökny katalog tej firmy :) http://www.graupner.de/fileadmin/downloadcenter/Katalog/20070201073739_Graupner _Neuheiten_2007.pdf (uwaga - 40MB) - strona 167
3. Jak działa DX7 z dużym modelem można zobaczyć np. tu: http://www.flyinggiants.com/gallery/showphoto.php?photo 258
Pozdrawiam, Szymon

Ôťľ

DX7

To ┼╝adne sugestie tylko fakty...

swojej

No i czy to co┼Ť zmienia? Fakt posiadania przeze mnie samochodu o maksymalnej pr─Ödko┼Ťci znacznie przekraczaj─ůcej 200 km/h nie upowa┼╝nia mnie do jechania z t─ů pr─Ödko┼Ťci─ů mi─Ödzy Krakowem a Katowicami. A samoch├│d jest dopuszczony do ruchu nawet w Polsce...
Pozdrawiam Piotr

Ôťľ

C├│┼╝, my┼Ťla┼éem, ┼╝e je┼╝eli tak znana firma jak Graupner wypuszcza na rynek europejski DX7 to u┼╝ywanie tego urz─ůdzenia jest legalne. Wys┼éa┼éem zapytanie do Spektum zapytanie jak du┼╝a jest moc wyj┼Ťciowa DX7 (nigdzie nie natrafi┼éem na tak─ů informacj─Ö). Czy takie organizacje jak DMFV czy DAeC mog─ů wp┼éyn─ů─ç na zmian─Ö dopuszczalnej mocy nadajnik├│w?
Pozdrawiam, Szymon

Ôťľ