[RC] - wytrzyma艂o艣膰 5 gram贸w balsy

Witam.
Tytu艂 jest do艣膰 prowokuj膮cy i tak mia艂o by膰 :-)
Wiecie co to jest webbing. No jasne, 偶e tak/nie (niew艂asciwe skre艣li膰).
Oczywi艣cie ka偶dy wie, 偶e webbing zwieksza wytrzyma艂o艣膰 skrzyde艂. Ja wiedzia艂em r贸wnie偶. Ale jak wykona艂em por贸wnanie wytrzyma艂o艣ci konstrukcji BEZ i Z webbingiem to sobie usiad艂em.
Popatrzcie tutaj... tylko sobie si膮d藕cie ;-) www.funfly.special.pl/5g/index.html
-- Pozdrawiam Tomasz 'Cypis' G臋bala Lotnicze RC, Bielsko-Bia艂a http://www.funfly.special.pl
wiadomo艣ci

konstrukcji
Robi wra偶enie. Ale mo偶e czasem skrzyd艂o _powinno_ si臋 ugi膮膰 a nie przenosi膰 napr臋偶enia na l膮cznik z kad艂ubem??? Jestem tylko amatorem z ma艂ym do艣wiadczeniem i pewnie si臋 myl臋.....
Pozdrawiam, Pawe艂 Ubysz.
-- I tylko nie wiedzie膰 czemu tak jak w czterdziestym sz贸stym ludzie nios膮 sw贸j smutek , jak martwe g艂贸wki kapusty....
Piszesz - wywal WYWAL z adresu......
Webbing ech nazwa :) Patent jest stary, ale bardzo dobrze 偶e zosta艂 tak namacalnie udowodniony. Gratulacj臋 Cypisie. Ja tego typu konstrukcj臋 p艂ata mam w swoim Crusaderze kt贸rym dzisiaj lata艂em w Falentach na inauguracji lotniska. Po bardzo widowiskowym cyrklu, p艂at nietkni臋ty a ogon wisi na pokryciu :(( Siedz臋 w艂a艣nie i podklejam to co rozwali艂em.
-- PozdRoOw Skazoo www.skazoo.republika.pl
PS Podobny efekt mo偶na uzyska膰 stosuj膮c kratownic臋 zamiast pe艂nych wstawek balsowych. Ale kto by si臋 bra艂 za co艣 takiego przy tych kilku gramach.

Czesc
Wcale mnie to nie dziwi. Moj Riser ma taki webbing w centroplacie i czesci uszu, do tego lacznik 1 6,4 mm stali, calosc przymocowana gumami do kadluba i przezyl pare moich akcji, ktore z pewnoscia rozlozylyby normalnie zbudowany model (miedzi innym 150m lotu nurkowego z pelnym flatterem :-))
Pozdrawiam
Alex

艁o艂, dobrze 偶e siedzia艂em. Czas zrobi膰 jaki艣 model z balsy (cho膰 o depronie pewnie nie zapomn臋) i na pewno skorzystam z Twojej rady.
No tak, to jest calkiem mechanicznie uzasadnione. Tworzy sie ksztaltownik w ksztalcie litery H. Stosuje sie takie np. w budownictwie aby wytrzymywaly bardzo duze obciazenia. Tylko trzeba zadbac o solidna konstrukcje srodka plata... Pozdrawiam, Robert
Witam ! Bardzo 艂adnie udokumentowane cho膰 efekt wydaje si臋 oczywisty. Mam pytanie co si臋 zmieni gdy wkleimy bals臋 w艂贸knami r贸wnolegle do d藕wigar贸w ? Sprawdza艂e艣 mo偶e to ? Swoj膮 droga nie wiedzia艂em, 偶e to si臋 tak nazywa.
Pozdrawiam Bartek
wiadomo艣ci

konstrukcji

d藕wigar贸w
Nie wiem. Nie sprawdza艂em. Nie wiem te偶 jak to jest teoretycznie. MOIM ZDANEIM (nie jestem mechanikiem, na wytrzyma艂o艣ci si臋 nie znam, jedynie tyle co poczyta艂em Schiera) tak jest lepiej. Swoj膮 drog膮 chodzi mi po g艂owie zrobienie eksperymentu i wykonanie 2 d藕wigar贸w z webbingiem poziomo i piono i do艣wiadczalnym pomierzeniu ugi臋膰 i si艂y niszcz膮cej takie d藕wigary.
BTW. Mo偶e kto艣 rozwinie temat teoretycznie i wtedy ku obop贸lnej korzy艣ci si臋 dowiemy czego艣 m膮drego. Tylko prosz臋, nie piszcie bym sobie poszuka艂 na Googlach. Nie mam czasu na studiowanie mechaniki. Poprosz臋 o uproszczon膮 teori臋. Tak膮 dla modelarzy a nie budowniczych WTC ;-)
Tomasz 'Cypis' G臋bala

teoretycznie i wtedy ku obop贸lnej korzy艣ci si臋

Witaj
maksymalne uproszczenie to: te webbingi pracuja glownie na sciskanie. Balsa (jak chyba kazde drweno) ma wieksza wytrzymalosc na sciskanie jesli sily sa rownolegle do kierunku wlokien niz prostopale (wez klocek i sprobuj wciznac palec z boku i od strony czolowej). Jako ciekawostka, tak samo usztywnia sie cale poklady niektorych duzych jachtow laminatowych.
Pozdrawiam
Alex
--
Wys艂ano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

Balsa
Mnie si臋 te偶 tak zdawa艂o. Ale s膮 tacy co twierdz膮, 偶e by艣my oblali egzaminy z wytrzyma艂o艣ci materia艂贸w albo doprowadzili do 艣miertelnego zaj艣cia na zawa艂 wyk艂adowc臋 ;-) Mo偶e nie mamy racji?
Tomasz 'Cypis' G臋bala
To znowu ja ! Je艣li spojrzysz na konstrukcje d藕wigara podw贸jnego (g贸ra i d贸艂 偶ebra) to jest to prostok膮t. W trakcie uginania ca艂ej belki powsta艂ej z takiego d藕wigara ten prostokat przekszta艂ca si臋 w trapez a to przy tych samych d艂ugo艣ciach bok贸w wymusza zmian臋 d艂ugo艣ci przek膮tnych (jedna si臋 wyd艂u偶a a druga skraca). Je艣li wype艂nisz wn臋trze tego prostok膮ta (tak jak Ty to zrobi艂e艣) lub chocia偶 zablokujesz jedn膮 z przek膮tnych (kratownica) to wtedy przekszt. si臋 prostok膮ta w trapez b臋dzie nimo偶liwe st膮d DUUU呕O mniejsze ugi臋cie. Moim zdaniem z takim u艂o偶eniem s艂oj贸w jak Ty zastosowa艂e艣 jest lepszy efekt ni偶 przy s艂ojach wzd艂u偶 d藕wigara. Ale nieca艂kiem jestem tego pewien st膮d pytanie. Ja w艂a艣nie tak zrobi艂em w moim skrzydle i efekt jest te偶 b. du偶y ale nie robi艂em tak szczeg贸艂owych jak Ty bada艅.
Pozdrawiam Bartek.
w wiadomo艣ci

egzaminy

Ci koledzy powinni jak najszybciej zmienic szkole i wymagac zwrotu dotychczasowego czesnego :-) Modelarzem jestem poczatkujacym, ale metoda przekladki laminat-balsa (z pionowo przebiegajacymi slojami)-laminat jest stosowana od bardzo dawna w budowie np. poladow jachtow zaglowych. Czytalem kiedys na amerykanskiej grupie, ze mozna ulozyc te sloje pod katem 45 stopni jesli zalozymy ugiecie skrzydla tylko w jednym kierunku (np. w gore), ale ja wole wzmocnienie w obie strony :-)
Pozdrawiam
Alex
--
Wys艂ano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

Witaj!
Super. Wy te偶 sobie lepiej usi膮d藕cie. Mam takie pytanie: Zrobi艂em "stan surowy" skrzyde艂 do mojego du偶ego trenera i p贸艂makiety Pipera j3 cub. Rozpi臋to艣膰 1,8m, waga 3kg. Silnik OS-MAX .40 LA. 呕ebra = balsa. D藕wigary: 6X6 mm z balsy 艣redniej grubo艣ci (instruktor powiedzia艂, 偶eby takie by艂y po dyskusji ze mn膮, jego za艂o偶enie, to zestaw = tak jest sprawdzone i tak robi膰). Kto je da艂 do zestawu?! Firma svenson!!!
Teraz zadanie wprost karko艂omne: jak to wzmocni膰, 偶eby si臋 nadawa艂o na pierwszego spaliniaka??? (po szybowcu i park flyu)
Teraz klne w niebog艂osy, 偶e nie kupi艂em pipera Great Planes.
Pozrawiam, Szymon Bartu艣
--
Wys艂ano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

Cze.
Mo偶e uda si臋 komu艣 wcisn膮膰 mojego...? Wiem co to jako艣膰 Great Planes, tam uk艂ada si臋 lego, a nie m臋czy si臋 z kawa艂kiem sklejki z pod matrycy... :((((
Kierujcie si臋 tymi zasadami, jak nie chcecie sko艅czy膰 jak ja: 1. Nie s艂uchaj instruktor贸w 2. Wchod藕 cz臋sto na pl.rec.modelarstwo Ad. 2. Szukaj na google, znim b臋dziesz zawraca艂 dup臋. 3. SVENSON = GRAT (!!!) PLANES :)))))
A mo偶ecie mi pom贸c te skrzyd艂a wzmocni膰???

Szymon Bartu艣 :)
--
Wys艂ano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

Je艣li nie masz jeszcze wklejonych d藕wigar贸w to podmie艅 je na sosnowe. Je艣li ju偶 wklei艂e艣 to daj nad g贸rnym i po dolnym d藕wigarem po pasku sklejeczki 1mm i po wszystkim. Pasek oko艂o 1,5cm szerko艣ci a d艂ugo艣膰 taka jak rozpi臋to艣膰 skrzyde艂ek. Oczywi艣cie podetnij w 偶eberkach tak aby sklejka zmie艣ci艂a si臋 w obrysie 偶ebra.
-- PozdRoOw Skazoo www.skazoo.republika.pl

Miodzio!

Witaj Znaczy zamiast balsy i kilku wkladek balsowych za pare gram proponujesz sosne + sklejke + du偶a powierzchnia klejenia? I to ma byc do samolotu? Sorki, ale to rozwiazanie jest ciezkie a i tak wytrzymalosc bedzie slaba. Wymiana dzwigarow na ciezszy mocniejszy material to lenistwo a nie walka z masa bez uszczerbku dla wytrzymalosci
Kris

A czy ja powiedzia艂em 偶e wszystko na raz ? Naprawd臋 d藕wigar sosnowy w miejsce balsowych nie jest tak tragicznie ci臋偶ki. Mo偶n wtedy dorzuci膰 przek艂adki balsowe i p艂at b臋dzie mia艂 bardzo du偶膮 sztywno艣膰. Co do walki z mas膮 to 50 gram (o ile a偶 tyle dojdzie) nie jest tragedi膮 w modelu Piperka 3 kilogramowego. Za to sosna jest du偶o lepszym materia艂em na d藕wigary.
-- PozdRoOw Skazoo www.skazoo.republika.pl

Witaj Pozwol ze zacytuje czesc Twojego poprzedniego postu:". Oczywi艣cie podetnij w 偶eberkach tak aby sklejka zmie艣ci艂a si臋 w obrysie 偶ebra." Ja to rozumiem tak: zamieniam balse 6x6 na sosne 6x6 dodatkowo na spod dajemy sklejke. I to jest moim zdaniem bledne rozwiazanie. Dodajemy duzo masy i uzyskujemy nedzny rezultat. Obecnie proponujesz zamiast balsy 6x6 dac sosne +sklejke o mniejszym przekroju i to juz lepiej (wymiary trzeba by przeliczyc) tylko PO CO walic mocne i ciezkie belki na "swobodne" dzwigary ktore sie wybocza, jesli mozna dac balse (ktos to juz policzyl ze wytrzyma) + scianke miedzy dzwigary (pozwole sobie uzyc polskiego wyrazu). Mysle ze bardzo dobrym rozwiazaniem moze byc np dwigary 6x3 sosna i scianka balsowa miedzy nimi bedzie trzymalo bardzo mocno i bedzie lekkie. Jak tak podejdziemy do budowy samolotu to moze z 3 kilogramowego modelu uda sie zrobic 2.7 kg. Te 10 % mniej masy to przy przeciazeniu 10g 3 kG mniejsze sily dzialajace na model, to mniejsze zuzycie paliwa (mniejszy zbiornik lub dluzszy lot), to moze mniejszy silnik (nastepny spadek masy). Myslac ze w 3 kg modelu nie trzeba dbac o mase bo mozna dac wiekszy silnik jak by wygladaly kolosy wozace tony ladunku na pokladzie? W lotnictwie malym czy duzym walka z masa to obowiazek.
Pozdr Kris
"...Je艣li nie masz jeszcze wklejonych d藕wigar贸w to podmie艅 je na sosnowe. Je艣li ju偶 wklei艂e艣 to daj nad g贸rnym i po dolnym d藕wigarem po pasku sklejeczki 1mm i po wszystkim. Pasek oko艂o 1,5cm szerko艣ci a d艂ugo艣膰 taka jak rozpi臋to艣膰 skrzyde艂ek. Oczywi艣cie podetnij w 偶eberkach tak aby sklejka zmie艣ci艂a si臋 w obrysie 偶ebra...." Dwa przypadki: jak jest ju偶 balsa to da膰 sklejk臋, a jak jeszcze nie ma balsy to da膰 sam膮 sosn臋. Ufff A co do reszty to jak najbardziej si臋 zgadzam, co do ograniczania masy zb臋dnej i podniesienia sztywno艣ci konstrukcji.
-- .oo000oo...oo000oo... PoZdRoW SkAZoO www.skazoo.republika.pl
PS Jak tak dalej p贸jdzie to b臋dziemy lepsi ni偶 katedra lotnictwa na MEiLu PW :)

CBDO
Nie sadze. MEiL for ever.