RC - wyznaczanie środka ciężkości

Witam Prośba do matematyków. Mam gotowy modelelektryka. Pusty ma środek ciężkości w niewłaściwym miejscu. Jak mogę obliczyć gdzie znajdzie się docelowo srodek ciężkości (jak przesunie się względem obecnego) po dodaniu wyposażenia. Oczywiście znam ciężar każdego elementu jaki chcę dodać (akumulator napędowy, regulator, akumulator zasilający - regulator jest OPTO - bez BEC a) i wiem w których miejscach mdelu będą środki ciężkości każdego z tych elementów. Wiem, że jest na to jakiś wzorek - może ktoś pomoże?

Pozdrawiam Marek Popów Latające RC

Reply to
Marek Popów

Wejdź na stronę Piechowskiego ,znajdź artykół na ten temat i jest tam programik -działa znakomicie liczy sie " samo "

Roh

Witam

"Roh" snipped-for-privacy@kr.onet.pl> napisał:

swojej prostocie znakomity. Sprawdziłem go kilkakrotnie na modelach z zestawów, gdzie producent podaje połozenie ŚC w instrukcji. Sprawdza sie całkowicie i co ważne również w locie. Ale nie o to mi chodziło. Ten program wylicza gdzie POWINIEN sie znajdować ŚC przy zadanej geometrii płatowca. W moim przypadku wiem, gdzie ŚC powinien być a chodzi mi o wyliczenie jak rozłożyć elememnty wyposażenia aby ŚC znalazł sie w żądanym miejscu, lub wyliczyć, gdzie się znajdzie ŚC jeżeli upchnę wyposażenie tam gdzie planuję. Chodzi więc o czystą geometrię (chyba nazywa się to statyka) i momenty sił, bez wnikania w kształt skrzydeł itp. Punktem wyjsciowym jest położenie ŚC modelu pustego który zmierzyłem oraz położenie ŚC jakie powinno byc. Np. w moim przypadku jest obecnie (bez wyposażenia) o 55 mm za bardzo z tyłu.

Pozdrawiam Marek Popów Latające RC

Reply to
Marek Popów

Cześć,

Moment siły (o to Ci chodzi?):

M = d * F

gdzie: M - moment siły d - ramię F - przyłożona siła ( w tym przypadku pewnie siła cieżkości m*g)

Ale czy nie łatwiej organoleptycznie rozlokować osprzęt? :)

Reply to
dzozi

[...]

"dzozi" snipped-for-privacy@o2.pl napisał:

A możesz to napisać dla kilku obiektów zainstalowanych w modelu?

Pewnie łatwiej ale ze względu na wąski kadłub, bedę musiał prawdopodobnie "rowalić" pakiety LiPoly 4 celowe na 2 x 2 cele i szkoda mi to robić nie mając pewności czy efekt będzie wystarczający. Można oczywiście zastosować jakieś cieżarki zastępcze o tej samej masie co pakiety i poprzyklejać do modelu, ale myślałem, że da się to zgrabnie wyliczyć.

Pozdrawiam Marek Popów Latające RC

Reply to
Marek Popów

Witam Jestem za metoda "organoleptyczna" choc teoria jest bardzo wazna - zawsze jednak sprawdzam (na koniec) SC podpierajac model we wskazanym miejscu - i to jest najskuteczniejsza i najpewniejsza metoda przed pierwszym lotem... Alehar

alehar

Zawsze chciałem zadać to pytanie, które zaraz zadam:

W modelu wiadomo. Wyliczamy środek cięzkości i "organoleptzycznie" sprawdzamy, czy jest ok. A jek to się robi w prawdziwych, dużych samolotach? Wiadomo, że można teoretycznie obliczyć ciężar każdego elementu i znając jego położenie wyznaczyć SC. Ale w takim Boeingu są miliony części! Co, gdyby sie ktoś pomylił np. przy wprowadzaniu danych do komputera? Ja bym tam nie ufał obliczeniom i podparł nawet prawdzwego Beinga... A może robi ię to tak, że waży się nacisk na każde koło samolotu i w ten sposób wyznacza rzeczywisty SC?

Albo np. w ultralightach? Przecież w takich samolotach nikt tego nie będzie liczył. Podpiera się samolot za skrzydła?

Reply to
Lukasz

Ja to robiłem kiedyś dla każdego elementu osobno, tak żeby mieć wyliczany SC w kolejnym ramieniu siły który tworzy się gdy wsadzimy już cały osprzęt do modelu w/g tych wyliczeń, a SC który był w pustym modelu psuje nam efekty. Hmmm nie wiem czy zrozumiałeś, bo z fizyką jak sam wiesz jest tak ze ciezkosie to tlumaczy ;) Pewnie jest jakis "gotowiec" wzór na to - ja niestety na niego nie wpadłem. Może któryś z kolegów jeszcze zna? Te o Ci podałem, to są proste ale pracochłonne rachunki :-(

Pozdrówka

Reply to
dzozi

To jest chyba trudniejsze, niż nam się wydaje. Np. rozszerzająca się belka biegnąca przez całą długość kadłuba. Jak to policzyć?

Reply to
Lukasz

Witam

Dziękuję wszystkim, którzy próbowali pomóc w tym wątku. Problem rozwiązałem. Oczywiście chodziło o równowagę momentów sił pochodzących od elmentów wyposażenia i samego modelu, względem założonego środka ciężkości. Dwa nieskomplikowane obliczenia (równanie z jedną niewiadomą) i wyszło, że pakiet można przerobić, a model ostatecznie doważyć regulatorem, który jest jedynym elementem, gdzie mam względną "swobodę ruchu". Położenie reglera mozna też zresztą dość dokładnie wyliczyć.

Pozdrawiam Marek Popów Latające RC

Reply to
Marek Popów

Użytkownik "Lukasz" napisał :

Aaaaaaaaaaaa, :-)))))))))).

Zapraszamy na Politechnikę :-))). Oczywiście, że się liczy. Myślisz, że czemu studia na MEiL trwają 5 lat? A i tak po nich trzeba jeszcze dużo popraktykować. We współczesnej technice w zasadzie wszystko się liczy, przeprowadza symulacje, sprawdza model (nieważne czy to czołg, mikroprocesor czy pralka) i dopiero potem powstaje prototyp.

Reply to
kojot

W dużych samolotach próba podparcia punktowego mogłaby się źle skończyć dla semgo samolotu a już na pewno dla poszycia skrzydeł :(

Sposoby obliczeń z zastosowaniem systemów projektowania CAD są już na tyle precyzyjne że samoloty pasażerskie powstają bez budowania prototypów (tzn jest jeden egzemplarz na którym sprawdza się zgodność obliczeń z obiektem rzeczywistym, ale nie służy to do dalszych zmian konstrukcyjnych tylko potwierdzenia jakości obliczeń) Dużo taniej jest zrobić zaawansowany program symulacyjny niż zbudować samolot pasażerski-prototyp.

PZDR Skazoo

Reply to
Skazoo Bemowo RC

Witam, Wzór pierwszy

Pozdrawiam Gabriel Kubinyi

Reply to
Gabriel Kubinyi

Użytkownik "kojot" ...

Oj, dla wielu studentów trwajš więcej niż 5. A zwłaszcza na MEiLu. Co prawda już nie tak długo jak dawniej (kiedy powtarzanie było bezpłatne) ale i tak równe 5 lat stanowczo nie jest normš.

Pozdrawiam,

Kaper

Kaper

A potem to ju¿ wystarczy wychwyciæ powsta³y przy obliczeniach b³±d, przeprojektowaæ p³atowiec i w powietrze. ;)

Reply to
PiotrP