Re: Mocno OT - regulator

- albo zrobienie "regulatora" PWM. /cudzys³ów, bo tak naprawdê, to muszê
> ten silnik spowolniæ, nie trac±c przesadnie du¿o mocy i nie muszê mieæ
> mo¿liwo¶ci zmiany prêdko¶ci/
A mo¿e wystarczy zasilaæ silnik ni¿szym napiêciem?
Co gorsza regla dwukierunkowego, bo muszê tym w dwie strony obracaæ.
Czy zmiana kierunku bêdzie odbywaæ siê "z rêki", czy samoczynnie co jaki¶
czas?
TG
Reply to
invalid unparseable
Tomasz Gumny napisał(a):
Zastanawiam się (chętnie bym doczytał) jak wtedy wygląda kwestia mocy i momentu w stosunku do regulacji PWM. Obawiam się, że mi wtedy anteny nie ruszy
"z ręki" na zlecenie - ustawić azymut i zostawić. Te kombinacje z PWM wynikają wyłącznie z mojej niechęci do zabawy w dodatkowe przekładnie.
Oczywiście fajnie by było, gdyby to prockiem sterować, który odczytując pozycję startową i końcową rozpędził ustrojstwo i wyhamował łagodnie przed końcem. Ale to już fanaberie na potem. Na razie potrzebuję powoli (i w miarę mocno) :-)
MAc
Reply to
MAc
Użytkownik MAc napisał:
przy nizszym napieciu bedzie mniejsza moc P=U*I oraz moment obrotowy, ale czy masz tam az takie opory zeby silnik od wycieraczki o mocy zazwyczaj 50W @ 12V z przekladnia nie dal rady?
znakiem tego zwykla obrotnica to ma byc. w hipermarketach czasem sa dostepne smiesznie tanie anteny z obrotnica, nie wiem jakiej to jest jakosci i wytrzymalosci
moze jednak naswietl blizej sytuacje, ciezko w ciemno cos podpowiadac
Reply to
AlexY
AlexY napisał(a):
Dokładnie tak.
w hipermarketach czasem sa
Podłej. Conrad'owską można kupić koło 200zł, ale po pierwsze mam pilniejsze wydatki, po drugie - są niedokładne i błyskawicznie się rozkalibrowują - więc już na starcie wymagają przeróbek - co w połączeniu z marną jakością i utratą gwarancji jest ryzykowne.
teraz dokładniej: Zwykłe obracanie anteną. Odczyt kąta to zupełnie inna i prosta historia, więc w ogóle tego nie poruszam. Wymyśliłem sobie, że napędzę antenę bezpośrednio z wału zespołu wycieraczek, tyle, że obroty są sporo za duże. W celu uniknięcia budowania sporych mechanicznych konstrukcji wyszło mi, że wystarczy wsadzić sterownik PWM, tyle, że dwukierunkowy i będzie dobrze. Pierwsza próba z 555 i pojedynczym mosfetem się powiodła, tyle, że znaleziony przeze mnie układ jest jednokierunkowy. Silnik pracował powoli i stabilnie. Potrzebuję więc układu dwukierunkowego - jak mniemam mostka H, który odpowiednio wysterowany da mi to czego potrzebuję. Jako, że dla modelarzy reglery to chleb powszedni :-) to uderzyłem w tym kierunku po wskazówki.
Zastanawiałem się również nad zastosowaniem gotowego regulatora i dołożeniem układu symulującego koder.
Problemy dwa które widzę: 1. spadki napięcia na kablach - zastanawiam się czy nie lepiej dać na dachu skrzynię z transformatorem zamiast kabli do silnika - no ale rośnie mi wtedy ilość drutów 2. niestabilna praca silnika przy zbyt małym wypełnieniu (chociaż wydaje mi się to lepsze od obniżania napięcia
No i tyle.
Pozdrawiam MAc
PS czy są regulatory "mechaniczno- elektroniczne" - tzn elektroniczne, ale sterowane nie bezpośrednio z odbiornika tylko mechanicznie serwem?
MAc
Reply to
MAc
Użytkownik MAc napisał:
[..]
sugeruje najzwyklejszy przekaznik z dwiema parami stykow przelaczalnych jako mostek H wlasnie i regulator ktory jak piszesz zrobiles dziala i robi to co trzeba. wylaczasz silnik, przelaczasz przekaznik w wybranej pozycji (na upartego moze to byc zwykly przelacznik dwusekcyjny) i wlaczasz regulator. dzieki temu nie wypalisz stykow przekaznika
w sumie dosc drogie rozwiazanie a potrzeba jeszcze multiwibrator ktory bedzie sterowal reglerkiem [..]
dasz kabel 1mm^2 i bedzie ok
trzeba doswiadczalnie sprawdzic jakie jest minimalne wypelnienie przy ktorym silnik chodzi stabilnie
chyba nie ale moge sie mylic
Reply to
AlexY
Niedawno ten temat ćwiczyłem - przy 5% jeszcze jest dobrze, mniej nie próbowałem, bo nie potrzebowałem. Silniki 12V od wycieraczek ze szrotu (3 szt.). Z tym, że miałem wyższe napięcie - 25V.
k.
Reply to
kuba
kuba napisał(a):
Dzięki za informację. Pamiętasz może do jakiej (około) prędkości obrotowej zespołu udało ci się zejść? I czy przy tych obrotach silnik był w stanie jeszcze coś uciągnąć?
MAc
Reply to
MAc
MAc napisał(a):
Akurat mnie interesowała druga strona, czyli max obroty, ale minimalne to było ok 2 obr/min. Ręką nie bardzo dało się to zatrzymać (tzn. wyjście z przekładni - ale to też kwestia ramienia) - ale przypominam, że miałem napięcie 2 razy większe od nominalnego.
k.
Reply to
kuba