[totalny laik] Czy BEC reglera daje stabilizowane na pi臋cie?

Czo艂em!
Mam takie mniej lotniczo-modelarskie pytanie.
Interesuje mnie ma艂y, lekki uk艂ad elektroniczny daj膮cy z jakiego艣
batterypacka na wej艣ciu, stabilizowane 5V na wyj艣ciu.
Przyszed艂 mi do g艂owy regler lotniczy - w zasadzie wszystko jedno, czy dla silnik贸w szczotkowych, czy bezszczotkowych - interesuje mnie i tak tylko obw贸d BEC zasilaj膮cy normalnie odbiornik i serwa.
Do czego to? Chc臋 sobie zrobi膰 zewn臋trzn膮 bateri臋 do Samsunga Omni (PDA z telefonem), do kt贸rego fabrycznych zewn臋trznych baterii nie znalaz艂em (albo by艂y koszmarnie drogie ;). Omnia musi na tym wytrzyma膰 oko艂o 10 godzin ci膮g艂ej pracy bez oszcz臋dzania.
My艣la艂em o baterii rz臋du 4 - 5Ah + reglerek, kt贸ry da mi wymagane 5V na wyj艣ciu (BEC). Do tego musz臋 dokombinowa膰 kabelek i powinno chodzi膰.
Teraz pytania:
Czy BEC daje stabilizowane 5V i czy mo偶na na nim polega膰?
Jak dzia艂a odci臋cie napi臋cia baterii?
Co s膮dzicie o tym reglerku: E-sky EK2-0600: Wymiary : 38 x 17 x 7,5 mm Waga : 9 g Pr膮d ci膮g艂y : 20 A Pr膮d max. 30 sek. : 25 A Obs艂ugiwana ilo艣膰 ogniw NiCD lub NiMH : 6 - 12 ( 6,0 - 12,0 V ) Obs艂ugiwana ilo艣膰 ogniw LiPol lub LiIon : 2 - 3 ( 7,4 - 11,1 V ) Dla silnik贸w klasy 370 - 400 BEC : 1,5 A / 5 V
Tutaj: http://www.twf-sz.com/english/products.asp?prodid 71 pisz膮, 偶e odci臋cie napi臋cia ma przy 4V. Jako艣 tego nie 艂api臋... Jak po艂膮cz臋 szeregowo 3 lipole, to dostan臋 wy偶sze napi臋cie przy ca艂kowitym roz艂adowaniu kompletu... Pytanie wi臋c - jak dzia艂a takie odci臋cie, czy da si臋 je w tym modelu jako艣 ustawi膰?
Ka偶de wyja艣nienia b臋d膮 pomocne ;)
Pozdrawiam
Mat
PS. Oczywi艣cie najmniej zale偶y mi na spaleniu przy okazji Omni ;)
U偶ytkownik news.neostrada.pl napisa艂:

We wszystkich reglach jakie spotka艂em napi臋cie na wyj艣ciu jest stabilizowane. W wi臋kszo艣ci przypadk贸w s膮 to scalone stabilizatory napi臋cia 5V. W wi臋kszych i lepszych reglach (a co za tym idzie dro偶szych) jest stabilizator impulsowy.

Poni偶ej ustalonego progu napi臋cia wy艂膮czany jest silnik, lub ograniczana jest jego moc. Na wyj艣ciu 5V napi臋cie nie jest odcinane bo sko艅czy艂oby to si臋 odci臋ciem zasilania odbiornika, serw modelu i w efekcie katastrofa lotnicza gotowa.
Stosowanie do tego celu regla, to wytaczanie armaty na wr贸ble. Koledze potrzebny jest zwyk艂y stabilizator napiecia. Najlepiej impulsowy coby zminimalizowa膰 straty.
Pozdrawiam Grzegorz
http://www.rc.control.slupsk.pl /

No to dobrze wiedzie膰. Zasilacz sieciowy Samsunga ma 5V na wyj艣ciu. Nie b臋d臋 si臋 k艂贸ci艂 z producentem i nie chc臋 ryzykowa膰 podpi臋cia np. 6V, gdyby stabilizacji nie by艂o ;)

No to tym bardziej cieszy, bo odci臋cie u mnie wprawdzie katastrofy nie spowoduje, ale w razie co nie zniszcz臋 cel.

No dobrze - ten regler o kt贸rym pisa艂em ma kosztowa膰 w granicach 30 z艂 - to 偶adna armata - za takie pieni膮dze mog臋 sobie nawet pozwoli膰 na to, 偶eby obw贸d mocy mia艂 wakacje ;)
No chyba, 偶e co艣 poki膰ka艂em z cen膮...
Mat
Witam Od jakiego艣 czasu coraz bardziej popularne staj膮 si臋 samodzielne uk艂ady BEC, kt贸re spe艂niaja te sam膮 rol臋 co BEC w reglerze, a pozbawione s膮 obwodu wysokiej mocy steruj膮cego silnikiem. W zwi膮zku z tym s膮 malutkie, lekie i niedrogie, na pr膮dy rz臋du 2 - 8 A. Stosowane s膮 przez modelarzy g艂贸wnie jako obni偶acze i stabilizatory napi臋cia do zasilania odbiornika i serw w modelu z pakietu LiPol 2 lub 3 cele (7,4 - 11,1 V) gdy na wyj艣ciu potrzebne jest 5 - 6V. Do Twoich cel贸w nadaje si臋 idealnie np. taki: http://www.rcskorpion.pl/product_info.php?products_idG70
Poszukaj te偶 w internetowych sklepach modelarskich polskich lub chi艅skich. Ceny od 30 do ok 60 z艂 w zale偶no艣ci od mocy wyj艣ciowej. Pozdrawiam Marek
wiadomo艣ci

Zasilacz sieciowy tego modelu telefonu ma 5V, 0,7A na wyj聹ciu, to wol臋 tego nie przekracza膰.
Poszukam takiego impulsiaka, 偶eby by艂o r贸wne 5V i ko艂o 1A - mo偶e znajd臋.
A mo偶e kto聹 zna taki model i mo偶e poleci膰?
Dzi臋ki za odzew!
Pozdrawiam
Mat
wiadomo聹ci

Rzeczywiscie jeste聹 totalnym laikiem ;-) Przecie偶 podany przeze mnie przyk艂adowy pr拧d 2 - 8 A to nie jest prad jaki bedzie pobiera艂 Tw贸j telefon, tylko maksymalny pr拧d jaki jest w stanie odda膰 BEC. Telefon bedzie pobiera艂 taki pr拧d jaki w danej chwili potrzebuje, wi臋c BEC 2 amperowy jest dla Ciebie idealny, ale np. 4 amperowy te偶 moze by膰, tyle 偶e prawdopodobnie bedzie wi臋kszy i dro偶szy. Pozdrawiam Marek

Mo偶e a偶 tak totalnym to nie ;) Chodzi艂o mi o nieprzekraczanie napi臋cia (chocia偶 to powinno by膰 zno聹ne - 5.25V) i wymaganego pr拧du - 3A nie s拧 mi potrzebne - zupe艂nie wystarczy 1A, cho膰 nie wiem, czy taki znajd臋 - to ma przecie偶 nap臋dza膰 silniki serw w waszych samolotach ;)
Pozdrawiam
Mat
news.neostrada.pl wrote:
<ciach wszystko>
BEC to stabilizator pozwalaj膮cy zasilac np. serwa wymagajace napiec 4.8 do 6V z pakietu o wyzszym napieciu. Mozna mu ufac dopoki sie nie spali ;).
Napiecie odciecia, o ktore pytasz, to napiecie pakietu, przy ktorym regulator przestaje zasilac silnik. Nieobciazony silnikiem pakiet zazwyczaj jest jeszcze w stanie przez chwile zasilac serwa i odbiornik pozwalajac wyladowac.
Regulatory, ktore wymieniles jesli wierzyc podawanym parametrom nie sa przystosowane do LiPo.
Nawiasem mowiac stosowanie regulatora lotniczego do zasilania PDA jest dosc wyuzdanym pomyslem - chyba, ze ten PDA ma skrzydla i ma latac ;). Proponowalbym autonomiczny, impulsowy U-BEC np. f-my Pulso: http://www.sklep.modelarnia.pl/index.php?p2224,u-bec-3a-pulso Sprz臋t sprawdzony przez koleg贸w samochodziarzy, 6V nie powinno zaszkodzi膰 PDA (a w razie w膮tpliwo艣ci na 99% da si臋 przerobi膰 na 5V).
-- pozdrawiam, 艁ukasz Spychalski
wiadomo墓聸ci news.neostrada.pl wrote:
<ciach>
*** Nawiasem mowiac stosowanie regulatora lotniczego do zasilania PDA jest dosc wyuzdanym pomyslem - chyba, ze ten PDA ma skrzydla i ma latac ;). Proponowalbym autonomiczny, impulsowy U-BEC np. f-my Pulso: http://www.sklep.modelarnia.pl/index.php?p2224,u-bec-3a-pulso Sprz脛聶t sprawdzony przez koleg膫艂w samochodziarzy, 6V nie powinno zaszkodzi脛聡 PDA (a w razie w脛聟tpliwo墓聸ci na 99% da si脛聶 przerobi脛聡 na 5V). ***
Hehe! Wyuzdany pomys墓聜 :D To w sumie najlepsze, na co wpad墓聜em :D Jako alternatywa wyst脛聶powa墓聜o samodzielne zmontowanie takiego stabilizatora - da si脛聶, ale za 30 z墓聜, to mi si脛聶 nie chce, poza tym, tu ludzie na takich maj脛聟 sterowanie nietanich modeli lataj脛聟cych, wi脛聶c i niezawodno墓聸脛聡 odpowiednia by脛聡 musi.
Kwestia doboru modelu - taki bez stopnia mocy b脛聶dzie oczywi墓聸cie lepszy - l墓藕ejszy, ta墓聞szy, mniej kabli.
Pytanko - czy taki BEC potrafi zabi脛聡 pakiet? No bo ja nie b脛聶d脛聶 z niego korzysta墓聜 10 minut - to b脛聶d脛聟 d墓聜ugie godziny. Teraz: je墓聸li pakiet zacznie s墓聜abn脛聟脛聡, tragedii nie b脛聶dzie (jak u was), ale mog脛聶 za墓聜atwi脛聡 pakiet, bo nawet tej sytuacji nie zauwa墓藕脛聶 - Omnia ma w墓聜asn脛聟 bateri脛聶 i z godzin脛聶, czy dwie na niej poci脛聟gnie, kiedy pakiet b脛聶dzie ju墓藕 zimny...
Pozdrawiam
Mat
news.neostrada.pl wrote:

Raczej "ze stopniem mocy, ale slabszym" - kazdy regulator obrotow ma stopien mocy. Wez jednak pod uwag臋, 偶e te slabsze regulatory przeznaczone sa do mniejszych i lzejszych modeli wyposazonych w miniaturowe, pobierajace niewiele pradu serwa. BEC-e w takich regulatorach sa zwykle zbudowane na ma艂ych uk艂adach stabilizator贸w liniowych i nie sa w stanie dostarczac duzego pradu (blisko maksymalnego katalogowego) w sposob ciagly. Serwa ciagna prad zwykle chwilami.
Impulsowy BEC jest tu jedynym poprawnym rozwiazaniem.

BEC nie chroni pakietu. Musisz policzy膰 jego pojemnosc z zapasem, albo wymyslic jakies wlasne zabezpieczenie.
-- pozdrawiam, 艁ukasz Spychalski

No dobra... Ale kto墓聸 wcze墓聸niej napisa墓聜, 墓藕e s脛聟 same BECe - bez regulatora. O taki mi w墓聜a墓聸nie wy墓藕ej chodzi墓聜o...
Wiesz... Ja potrzebuj脛聶 5V (najlepiej do墓聸脛聡 dok墓聜adnie) i 0,7A max na wyj墓聸ciu. BEC 2A powinien bez problemu to obs墓聜u墓藕y脛聡 prawda?

A jak rozpozna脛聡 impulsowy BEC? Czy istniej脛聟 regulatory/BECe, kt膫艂re potrafi脛聟 podbi脛聡 napi脛聶cie pakietu? Np. mam, no nie wiem... bateri脛聶 6 paluszk膫艂w spi脛聶tych r膫艂wnolegle, daj脛聟c脛聟 1,5V, a taki BEC mi je podbija do 5V?

No wyczyta墓聜em ju墓藕 - od墓聜脛聟cza silnik, ale nie od墓聜脛聟cza sterowania, bo BUM gwarantowane ;) Wi脛聶c BEC b脛聶dzie sobie ci脛聟gn脛聟墓聜 z pakietu a墓藕 do jego 墓聸mierci... Musze nad tym, pomy墓聸le脛聡.
Dzi脛聶ki za odpowiedzi.
MAt

Oczywiscie, chociaz wtedy nie nazywa sie to BEC tylko przetwornica step up

nie ma problemu