Zasięg na ziemi

Cześć! słyszałem że podczas sprawdzania zasięgu na ziemi, powinien on wynosić 50-70 m. Tylko teraz pytanie: 70m z wysuniętą całą anteną czy ze schowaną? Dzięki!

Pozdrawiam serdecznie, Tomek

Reply to
Vex

Kto Ci nagadal takich bzdur? Zasieg 50-70m? Taki zasieg to brak zasiegu... Musi on byc identyczny z zasiegiem w powietrzu wiec jesli po 50-70m Twoje radio gubi zasieg to nie lataj bo rozbijesz model. I jeszcze jedno - jesli sprawdzasz zasieg to z otwarta antena. Wiele nadajnikow starego typu przy zamknietej antenie moze uszkodzic koncowke mocy i wtedy po krzyku - radio do naprawy.

Pozdr,K.

Użytkownik "Vex" snipped-for-privacy@wytnijto.hot.pl> napisał w wiadomości news:ebqrk8$p25$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...

Reply to
promian

Użytkownik "Vex" snipped-for-privacy@wytnijto.hot.pl> napisał w wiadomości news:ebqrk8$p25$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...

Ze schowaną. Przy okazji polecam artykul:

"naszego" Piotrap_de. Mi bardzo pomogl i wiele wyjasnil!

Reply to
Ladziak

promian napisał(a):

Sądząc po twoich postach, nie jesteś starym wyjadaczem. Przepuść więc swoje opinie przez filtr pokory wobec rzeczy, o których wiesz niewiele. Teraz taki post siedzi w archiwum i miejmy nadzieję, że następni przeczytają pozostałe odpowiedzi i nie wezmą twojej wypowiedzi za poprawną.

Reply to
Krzysiek "kojot: Choroszko

Moj Panie... takie rzeczy tylko w Polsce... bez komentarza. Poczytajcie jak to sie sprawdza w usa czyli w cywilizowanym kraju i bedzie po temacie.

Pozdr,K.

Reply to
promian

promian napisał(a):

W Ameryce to Panie wszystko lepsze, nawet krasnoludki są większe. Trzeba Piotrowi Piechowskiemu donieść, że ta jego niemcownia poza cywilizacją leży, niech się pośmieje...

Polecam:

Nawet nie wszyscy Amerykanie o tej swojej cywilizacji wiedzą :-]]]]]

Pisałem coś o pokorze??? :-)))))))

kojot - rozbawiony

Reply to
Krzysiek "kojot: Choroszko

Co kraj to obyczaj. Pokora pokorą ale w tym przypadku błędu w sztuce nie popełniłem. Są różne "szkoły" sprawdzania zasięgu aparatury i ja akurat preferuję inną niż Ty czy kilka innych osób. Jutro postara się przesłać notatki z wykładów z politechniki warszawskiej (wydział MEL - mam nadzieję, że to coś Ci mówi). Podczas zajęć profesor opowiadał o kłamliwym micie panującym w środowisku modelarzy, że zasięg aparatury należy sprawdzać ze schowaną anteną. Ale ok - kto co lubi. Ja sprawdzam z otwartą i nigdy a latam od ponad 15 lat nie miałem problemów z zasięgiem. W tym przypadku, o którym pisał VEX nie ma akurat znaczenia czy antena jest schowana czy też otwarta bo po prostu coś się stało z jego nadajnikiem i takie zabiegi tego nie poprawią. Nie pozostaje mi nic innego jak tylko powiedzieć "Polak zawsze jest najmądrzejszy" - ktoś gdzieś kiedyś wymyślił, że aparature sprawdzamy ze schowaną antena i po tym jak ten "news" poszedł w świat wszyscy mocno w to uwierzyli. Szkoda tylko, że nigdy nie zostało to poparte wykresami fal radiowych, które by pięknie zilustrowały jak się zachowują przy zamkniętej a jak przy otwartej antenie. W Stanach akurat większość modelarzy, których znam sprawdza aparatury w opisany przeze mnie sposób i też nie mają problemów. Dwa światy - dwie wizje. Nic mi do tego ale w przyszłości prosiłbym bardziej dobierać swoje słowa do przyjętej interpretacji tak aby wszystko miało większy niż ostatnio sens.

Pozdr,K.

Użytkownik "Krzysiek "kojot: Choroszko" snipped-for-privacy@bezpiecznikpost.pl napisał w wiadomości news:44e190b2$ snipped-for-privacy@news.home.net.pl... promian napisał(a):

[...]

Witam !

Użytkownik "promian" snipped-for-privacy@gmail.com napisał w wiadomości news:ebs4v0$j8q$ snipped-for-privacy@amigo.idg.com.pl...

Cytat z instrukcji Multiplexa Pico - akurat miałem pod ręką

  1. Collapse the transmitter aerial fully,...
  2. ...At any distance up to about 80 m between transmitter and model control surfaces should respond smoothly and cleanly

czyli to _producent_ zaleca schowanie anteny. Podejrzewam, że Cockpit MM ma bardzo podobny (jeśli nie identyczny) stopień wyjściowy nadajnika. I obawiam się, że nie chodzi tu o propagację fal, tylko o pracę nadajnika przy niedopasowaniu anteny, a więc w gorszych warunkach niż standardowe i z obniżoną mocą. Pan profesor może usłyszał dzwony, ale nie wiedział, z którego kościoła.

Reply to
Michał Kupski

Użytkownik "Michał Kupski" snipped-for-privacy@home.org napisał w wiadomości news:ebs65q$d83$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

Również Hitec zaleca takie sprawdzanie zasięgu:

(cytat z instrukcji Hitec Optic):

[...] Poproś obserwatora, który sprawdzi działanie systemu w odeległości 30 kroków, gdy antena nadajnika jest całkowicie złożona. [...]

(cytat z instrukcji Hitec Challenger 455 AM):

[...] then make the transmitter antenna as short as possible, extend the receiver antenna fully, and operate the set from a distance of 60 to 90 ft. The movement of each servo should faithfully follow the operation of each stick of the transmitter. [...]

Pozdrawiam Krzysztof

Reply to
Halibut

Użytkownik "promian" snipped-for-privacy@gmail.com napisał w wiadomości news:ebs4v0$j8q$ snipped-for-privacy@amigo.idg.com.pl...

Czesc, Mam prosbe, jako pracownik MEL i modelarz - czy moglbys podac, ktory prof. tak powiedzial (chocby inicjaly).

Reply to
Maciek

promian napisał(a):

Nie zrozumiałeś. Szkoda.

Od nas ze wsi do świata daleko, ledwo elektrony dochodzą. MEiL, MEiL...hmm no chyba nie słyszałem. Ale muszę ludzi pod geesem zapytać. Sąsiad dziecko do miasta po nauki posyłał, musiał coś słyszeć.

Po prostu nigdy nie miałeś kłopotów z aparaturą lub konfiguracją wyposażenia. Tylko tyle. W zasadzie IMO niewiele sprawdzałeś.

Niewiele ma do rzeczy. Twórcy aparatur (pewnie nieuki, co gorsza niektórzy z nich mogą być nieukami amerykańskimi ;-(( ) stwierdzili że opisany w tej dyskusji sposób dobrze sygnalizuje potencjalne kłopoty z odbiorem. Tyle. Działa. Szybko, praktycznie i jak pokazuje praktyka w zasadzie niezawodnie. Równie dobrze można by stosować plucie pod wiatr, byle korelacja była w okolicach 100%. Dyskutowany sposób ma tę zaletę, że korelacja jest OK, a na dodatek ma pewne uzasadnienie techniczne.

Aaaa jestem pod wrażeniem. Tam populacja modelarzy to pewnie z milion ludków. Dużo ludzi poznałeś, skoro wiesz, że większość :-))

Reply to
Krzysiek "kojot: Choroszko

Wiekszosc z tych co znam - mieszkalem tam kilka lat wiec troszke udalo mi sie ich poznac... Bez odbioru. Najwazniejsze, ze robicie dobrze i wszystko dziala jak nalezy. Czlowiek napisal kilka slow i wywolal dyskusje jakiej swiat nie widzial. Nie bede sie teraz tlumaczyl bo tylko winny sie tlumaczy ale metoda, ktora opisujecie zarowno Wy jak i producencji aparatur (notabene w instrukji mojego EVO tez jest napisane o schowanej antenie) nie pisza o fakcie, ze przy antenie otwartej jakosc sygnalu jest inna i ma to zupelnie inne przelozenie na jakosc przeprowadzonego testu sygnalu nadawczego. Nie ma sensu sie klocic - nie chcialem wszczynac bojki tylko normalnie porozmawiac. Kazdy niech sprawdza sygnal jak uwaza za stosowne a sam usenet zostal stworzony aby kazdy mogl sie wypowiedziec bez wzgledu na to co pisze i co uwaza i jakiekolwiek ataki na kogokolwiek sa nie na miejscu. Jutro poszukam notatek i zrobie skan aby zainteresowanym przeslac.... Osobiscie nie studiowalem na PW tylko na SGH ale akurat te notatki kiedys sobie skserowalem bo zainteresowal mnie temat... Pozdrawiam Was serdecznie i mam nadzieje, ze juz nie bedziecie sie podniecac bo nie ma o co!

K.

Aaaa jestem pod wrażeniem. Tam populacja modelarzy to pewnie z milion ludków. Dużo ludzi poznałeś, skoro wiesz, że większość :-))

Reply to
promian

promian napisał(a): ..... Nie ma

Z tym absolutnie zgoda! Zwróć uwagę, tylko że w dyskusji do prostych argumentów technicznych nie doszedłeś. Ale chociaż coś się działo :-) BTW - czy zwróciłeś uwagę, że największe "flame wars" na tej grupie dotyczy elektroniki i czasem pewnych aspektów ekonomicznych? Cieszę się, że o elektronice pojęcia nie mam... /Choć akurat jakieś jej podstawy miałem właśnie w gmachach na rogu Niepodległości i Nowowiejskiej :-0)

Reply to
Krzysiek "kojot: Choroszko

Użytkownik "promian" snipped-for-privacy@gmail.com napisał w wiadomości news:ebsc9t$7eq$ snipped-for-privacy@amigo.idg.com.pl...

Czytam ten wątek i pozwolę sobie ( jako początkujący modelarz ) zapytać szanownego "promiana" jako doświadczonego modelarza aby w "łopatologiczny" sposób opisał metodę w jaki sprawdza przy wysuniętej antenie zasięg aparatury ( lub jak to robi większość Amerykanów ).

ps. Trywialny sposób - odejście na 500-700-1000 m i sprawdzenie w którym momencie serwa zaczynają "szaleć" uważam za mało: a/ praktyczny b/ wiarygodny c/ miarodajny

buwi777

Reply to
buwi777

Do tego dochodzą odborniki z układami FailSafe i IPD, MPD. Te to już wogóle dziwnie reagują ;)

Pomiar zasięgu na złożonej antenie zalecają IMO wszyscy producenci nadajników modelarskich. Czyżby celowo robili Nas w jajo ????

Reply to
Skazoo Bemowo RC

Kazdy moze sie mylic, prof. czy nie prof.

Reply to
Bartek

Napisalem w mailu taka mala prosbe aby sie juz nikt nie podniecal tym tematem ale widac to za malo. Wiekszosc producentow (jesli nie wszyscy) faktycznie zalecaja sprawdzanie zasiegu przy zlozonej antenie ale mowiac szczerze nie jest to w jakikolwiek sposob miarodajne, poniewaz wiedzac, ze przykladowo po 100m przy zlozonej antenie nasze serwa nadal nie wariuja nie jest wynikiem w jakikolwiek sposob miarodajnym. Oczywiscie w jakis tam sposob obrazuje to dzialanie i moc nadajnika ale nie jest w 100% pewne. Rzecz jasna tak samo w 100% pewne nie jest, ze jesli rozlozymy antene i odejdziemy 1000m (komu by sie chcialo...?) i serwa bedza dzialac to nie mamy pewnosci, ze cos sie zlego nie stanie w powietrzu. Osobiscie to co robie to sprawdzam zasieg radia na okolo 100 moze

150m ale przy otwartej antenie ale z roznych "pozycji". Antena na wprost odbiornika itp... Jesli wszystko dziala to latam - nigdy nie mialem problemow w powietrzu z zasiegiem (to znaczy mialem raz ale to byla wina zupelnie innej kwestii a nie uszkodzenia nadajnika). I jeszcze jedno - (modelarze, ktorzy zaczynali przygode z RC dawno temu beda wiedziec o czym pisze). Mimo, ze jestem urodzony w 1980 to pierwsze kroki w RC stawialem juz 1986 pod okiem swojego dziadka i to co doskonale pamietam to fakt, ze dziadek zawsze wyciagal od razu antene z nadajnika i tlumaczyl to faktem, ze przy zloznej antenie moc sygnalu moze doprowadzic do wewnetrznych uszkodzen nadajnika. Nadmienie, ze nie byla to czcza gadanina bo widzialem juz wiele razy czy to na Bemowie czy przy okazji wyjazdow na zawody jak nowicjusze "palili" swoje starsze typy aparatur wlasnie ze wzgledu na schowana antene. Wiadomo, ze czasy ida do przodu i producenci zaklinaja sie na wszystkie swietosci, ze ich aparatury mozna sprawdzac przy zamknietej antenie tylko ciekaw jestem jak to sie stalo, ze nie dalej jak 3-4 miesiace temu osobiscie widzialem jak wlasnie w ten sposob padl Hitec Optic 6. Niby taki swietny i taki rewelacyjny - producent zalacal sprawdzac zasieg przy zamknietej antenie - i co sie stalo? Przepalona koncowka mocy... Naprawili to na gwarancji bo bylo to wada fabryczna ale kolejny raz tylko utwierdzilo mnie w przekonaniu, ze bez wzgledu na to jak super aparature bede mial to zawsze zasieg bede sprawdzal z otwarta antena. Mozna sie spierac ale uwierzcie mi, ze mam troszke racji w tym co mowie. I jeszcze jedna sprawa - producenci zalecaja sprawdzanie "zasiegu" przy zamknietej antenie bo modelarski swiat wysmialby ich kiedy przeczytalby w instrukcji, ze maja isc od aparatury na 1000m aby sprawdzic prawdziwy zasieg. Badanie z antena schowana pokazuje tylko w sposob bardzo ale to bardzo uproszczony czy jest z nia wszystko ok czy nie.

Salut,K.

Użytkownik "buwi777" <buwi777WYTNIJ snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości news:ebseie$o3g$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl...

Reply to
promian

Nawet to ze zyjemy na tym swiecie nie jest miarodajne ani do konca pewne, bo przeciez zawsze mozemy zyc w MATRIXie... ...lyzka nie istnieje...

Reply to
rom3k

Użytkownik promian napisał: [..]

i dokladnie o to chodzi

100% pewnosci da pomierzenie sprzetu w serwisie
Reply to
AlexY

Ech - to się płakać chce. Już kilkakrotnie pośrednio i nie o tej pokorze pisałem - to nie skutkuje. Tyle, że takie uparciuchy tu tylu sensownych ludzi już wypłoszyli i czynią to nadal. Jakby na własną zgubę...

Pozdrawiam Piotr

Piotrp_de