"Dwutaktowa" matryca do krępowania

Witam!
Mam do wykonania płytki ksztaltowe, ktore musze zaformowac na prasie. Jednak
do uzyskania mam ksztalt ktory nie sposob wykonac na standardowej matrycy,
gdzie prasa za jednym uderzeniem formuje gotowy wyrob (potrzebne sa 2
"takty"). I tu pytanie. Gdzie mozna sie czegos dowiedziec (literatura badz
www, badz wasze doswiadczenia) na temat projektowania matryc "dwutaktowych",
gdzie jedna czesc stempla w perwszym takcie formuje czesc plytki, po czym
"trzyma" detal a nastepnie w "drugim takcie" formowana jest pozostala czesc
plytki.
Nie mam pojecia jak podejsc do tego tematu, wiec gdzie (lub skad) moglbym
sie czegos na ten temat dowiedziec?
Z gory dzieki za pomoc
Pozdrawiam
Bartek
Reply to
Bartek R
Moje doświadczenia są takie. Im bardziej skomplikowany detal tym mniej opłacalne jest budowanie wielotaktowych matryc. Dla każdej operacji taniej i prościej jest zrobić oddzielny przyrząd niż bawić się z jednym robiącym wszystko. Takie robiące więcej niż jedną operacje to są już maszyny same w sobie. Ze wszystkimi wadami skomplikowanych maszyn. Bardzo trudno osiągnąć na nich założone tolerancje. A ich naprawa kosztuje bardzo dużo pieniędzy. Tomek
Reply to
Tomek