Re: Mechanika p?kania - wspó?czynnik KIC (stress

Dnia Thu, 18 Jun 2009 05:16:38 -0700 (PDT), Konrad Anikiel napisał(a): >

> [...]

Przepraszamy za usterki, głupotę napisałem. To nie na temat :-) Ale o tym:

jest dużo w literaturze, np w handbooku ASM (którymś tam), albo w klasycznej biblii (no, może modlitewniku) niejakiej Julie Bannantine. W domu przeszukam, dam znać. Konrad PS to czego szukasz nie jest własnością materiału, tylko kształtu konstrukcji. Jakiś cwaniaczek chce do swojego programu wpisać gotową liczbę, żeby mu porachowało wytrzymałość na zmęczenie (czy jak tam powinienem po polsku napisać "fatigue life assesment"). Ja bym powiedział że znalezienie największej wartości tego Kic dla skomplikowanej konstrukcji to może być całkiem niemały czynnik w wycenie. PS2 a co to za produkt, jeśli można wiedzieć?

Dnia Fri, 19 Jun 2009 01:53:21 -0700 (PDT), Konrad Anikiel napisał(a):

Jakby tu powiedzieć? Produktem jest kopalnia gazu czyli zbiorniki, wymienniki i rury :) Co do klienta to oni są wiecej marketingowi niż techniczni. Podejżewam, że ich specjalista byl ostatnio na jakiejś konferencji z mechaniki pękania i się nasłuchał jaki ten KIC ważny. Gdyby choć przepisy projektowe wspominały jak to ugryźć. Co z tego, że poznam tą wartość, jak nie będę miał warunków odniesienia (dopuszczalnych).

PS. Inwestor jest z UK. Orientujesz się jak lokalne przepisy podchodzą do tematu pracy w ciśnieniówki w niskich temperaturach? Wszystko zwalone na wymagania PED, czy coś więcej? Jakie przyjmowane są minimalne temperatury projektowe (otoczenia) na Wyspach? Ostatni projekt robiłem na platformę na Morze Północne i nie mieli jakchś dzikich wymagań w tej dziedzinie.

Pozdrawiam,

Reply to
Doc

> [...]

> tematu pracy w ciśnieniówki w niskich temperaturach? Wszystko zwalone na > wymagania PED, czy coś więcej? Jakie przyjmowane są minimalne temperatury > projektowe (otoczenia) na Wyspach? Ostatni projekt robiłem na platformę na > Morze Północne i nie mieli jakchś dzikich wymagań w tej dziedzinie.

Co chałupa to zwyczaj. Każda firma ma swoje przepisy, zwykle przepisywane wprost albo z modyfikacjami z jakichś solidnych branżowych albo państwowych, według których pisze specyfikację do zamówienia. Ae to nie wszystko, bo przepisy prawne w miejscu instalacji obowiązują bez względu czy były zapisane w kontrakcie. Ja powiem tak: żaden poważny wykonawca nie dobiera klientowi materiału- zawsze, nawet w najbardziej trywialnym kontrakcie pisze się że dobór materiału i odpowiedzialność za jego "odpowiedniość" spoczywa na Zamawiającym. Jeśli jesteś w sytuacji przeciwnej*, to masz teraz problem, bo odpowiadasz** za zapewnienie "fitness for purpose". I jeśli to zapewnienie jest uregulowane branżowymi przepisami, to kontrakt pewnie nakazuje spełnienie ich wymagań, czyli pytaj nie mnie, a klienta. Wybacz, ale nawet gdybym wiedział, to i tak odesłałbym Ciebie do kontraktu, specyfikacji technicznej i obowiązujących uregulowań w miejscu instalacji- to wszystko jest na Twojej głowie. Konrad

  • po to się robi przegląd zapytania przez wsztstkich kumatych w firmie zanim się go przyjmie
  • nie wiem jak teraz w Polsce prawo mówi, czy firma czy osobiście, to zależy od rodzaju kontraktu, czy obejmuje engineering, bo to jest "professional services"

Nie mam Kocańdy, ale że temat ciekawy a ja zieloniutki, to w ramach

> doraźnego dokształtu właśnie się przegryzam przez olany wcześniej > rozdzial o mechanice pękania w Bannantine. Wychodzi mi że w przypadku > połączeń rurek ze ścianą sitową potrzebny jest Kiic, bo to drugi > mechanizm niszczący (sliding). Na dodatek badany w temperaturach obu > mediów, a jeszcze i w pokojowej, bo chłopaki od procesu zwykle mają > imponującą fantazję i potrafią wymyślać fantastyczne stany > przejściowe :-) > Dobrze kombinuję? > Konrad

Myślę że tak. Ale po ki czort w inglisz, kiej w ojczystym jest pozycja tłumaczona na 'tuzin' języków, nawet na angielski i japoński. Zmęczeniowe pękanie metali. Stanisław Kocańda. WNT. W-wa 1985. Podstawowa kniga na ten temat. Teorie, wzory, i dużo wykresów. A jakie fotki , jakie przełomy, ślady, płaszczyzny poślizgów, no i skale powiekszeń ( Ale w inglisz to chyba że dla wprawek jezykowych, ale zawsze jest obawa 'ślizgnięcia się' w terminach-nazwach, jeżeli krajowa terminologia nie jest oblatana.) Pozdrówka ! W.Kr.

Reply to
W.Kr.