Przeponowe naczynie wzbiorcze - praktyka

Czołem. Praktycy od CO pomóżcie.
Ile może wynosić realny czas eksploatacji przeponowego naczynia wzbiorczego w instalacji CO/CWU w mieszkaniu ? U mnie *po 10 latach*
pojawiły się spadki ciśnienia w szczelnej instalacji a po dopełnieniu nadmierne skoki ciśnienia skutkujące upuszczaniem wody przez zawór bezpieczeństwa. Nie wiem czy 10 lat bezawaryjnej eksploatacji naczynia to dużo, mało czy w sam raz :> Na razie dobiłem nieco ciśnienia powietrza pompką, obserwuję układ i jest OK, ale obawiam się że naczynie jest do wymiany. I tu drugie pytanie: DTRka kotła podaje tylko pojemność naczynia, nie ma typu, producenta ani wymiarów. Googiel milczy. Naczynie ma kształt dysku i montowane jest pionowo wewnątrz kotła. Jeżeli nie znajdę nic, co się zmieści na miejsce starego naczynia, mogę chyba zamontować naczynie podobnej pojemności na zewnątrz ?
--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
  Click to see the full signature.
Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload
Dnia Sat, 01 Dec 2012 18:10:50 +0100, PeJot napisał(a):

Jak sie patrze na rurki w swoim starym samochodzie ... w sam raz.
J.
Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload
W dniu 2012-12-02 17:49, J.F. pisze:

Marna pociecha. Producent kotła ( chaffoteaux & maury ) został wchłonięty przez kogoś innego, nawet nie wiem kto sprzedaje części do tego modelu ( Elexia Comfort ).
--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
  Click to see the full signature.
Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload
W moim piecu Bosch/Junkers, po mniej więcej 10 latach, stało się to s amo. Takie same objawy - spadek ciśnienia, a po dopuszczeniu wody do wyma ganego ciśnienia, zadziałał zwór bezpieczeństwa. Wymieniłem ca łe naczynie wzbiorcze (wewnętrzne, w kształcie dysku). Jak się pote m okazało, nie trzeba było wcale wymieniać całego naczynia. Wystarc zyło tylko wymienić zaworek w części zawierającej powietrze pod c iśnieniem, bo membrana i cała reszta naczynia była sprawna. Zaworek ( podobny jak wentyl w oponie) często koroduje od wilgoci, która wytrąc a się z powietrza pod ciśnieniem. PP
Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload
W dniu 2012-12-04 17:07, Swift pisze:

Takie same objawy - spadek ciśnienia, a po dopuszczeniu wody do wymaganego ciśnienia, zadziałał zwór bezpieczeństwa. Wymieniłem całe naczynie wzbiorcze (wewnętrzne, w kształcie dysku). Jak się potem okazało, nie trzeba było wcale wymieniać całego naczynia. Wystarczyło tylko wymienić zaworek w części zawierającej powietrze pod ciśnieniem, bo membrana i cała reszta naczynia była sprawna. Zaworek (podobny jak wentyl w oponie) często koroduje od wilgoci, która wytrąca się z powietrza pod ciśnieniem.
Rozumiem że wkładka zaworowa daje się zamienić na samochodową. Nic to, po dobiciu ciśnienia powietrza i zakręceniu metalowego kapturka z uszczelką na razie CO działa normalnie. Dzięki za podpowiedź, jeśli znowu zacznie spadać ciśnienie obadam sam zaworek, zamiast szukać naczynia na zamianę. Tymczasem google twierdzi że w takich przypadkach winna jest *dziurawa* przepona, stąd wilgoć po stronie powietrznej i korozja zaworu.
--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
  Click to see the full signature.
Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload
W dniu wtorek, 4 grudnia 2012 19:25:14 UTC+1 użytkownik PeJot napisał:

Nic to,

śli

h

Czy wkładka zaworowa samochodowa będzie pasowała, nie sprawdzałem, ale bardzo prawdopodobne bo wygląda tak samo. Swego czasu pytałem serwisanta i twierdził, że często to nie uszkod zona membrana a właśnie zaworek. PP
Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload
W dniu 2012-12-04 22:17, Swift pisze:

No cóż, stanu membrany nie da się określić bez zniszczenia naczynia, no chyba że leje się woda z zaworka, zamiast powietrza ( u mnie nie ). Pozostaje wymiana wkładki zaworowej w ciemno i obserwacja efektów. Może się okazać że to u mnie wystarczy. Dzięki za wyjaśnienia.
--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
  Click to see the full signature.
Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload

Możesz dać naczynie o pojemności minimum takiej samej lub większej. Naczynia wytrzymują różnie. U mnie ostatnie żyło sobie 15 lat, zdemontowałem wraz z kotłem i odsprzedałem do dalszego użytku jak nadal sprawne. W ciągu tych 15 lat woda w CO była tylko dwa razy wymieniana.
I teraz najważniejsze: naczynie należy dopompowywać TYLKO i WYŁĄCZNIE w stanie suchym - opróżnione z wody. Wtedy znasz prawdziwe ciśnienie w naczyniu. Prawdopodobnie to co dopompowałeś to zdezydowanie za mało i naczynie nie działa. Woda dociska membranę do ściany naczynia, robi się nieściśliwie i dlatego otwiera się zawór bezpieczeństwa.. Jeżeli chcesz sprawdzić czy naczynie jest do wymiany, zdemontuj je, odwróć wentylem w dół, wykręć wentyl i sprawdź czy jest sucho. Jeżeli jest sucho, nie ma wody to naczynie jest sprawne. Ważne jest też by poza sezonem utrzymywać wodę w instalacji grzewczej i nie zmieniać jej lub robić to jak najrzajdziej się tylko da.
Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload
W dniu 2012-12-06 14:52, Jackare pisze:

Tyle to wiedziałem wcześniej, ciśnienie w naczyniu ma być 0.7 bara, a w instalacji jest 2-3 bary. Z pomiarów ciśnienia w naczyniu nic nie wyszło, niby zawór samochodowy, a ciśnieniomierz do kół nie otwiera go i koniec.

Nie mam innej możliwości, kocioł bez ciśnienia w CO nie poda CWU.
--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
  Click to see the full signature.
Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload

Nie. Ciśnienie w naczyniu przeponowym nie jest parametrem sztywnym i ustawia sie je w zależności od cisnienia w instalacji. Jeżeli ciśnienie statyczne na zimno w instalacji ma być np 1 bar to w naczyniu na dzień dobry powinno być 1,2, jeśli w CO 1,5 to w naczyniu 1, 7.
Nie może być ono parametrem sztywnym bo np w 10 pietrowym bloku statyczne ciśnienie wody wynikające z wysokości pionów i masy wody w tych pionach itp bedzie znacznie wyższe.
Efekt powinien być tak że na zimno naczynie mniej więcej równoważy ćisnienie wody, na ciepło gdy ciśnienie wzrasta na skutek rozszerzalności membrana i powietrze powinny dopiero zacząć kompensować wzbieranie wody. W Twoim przypadku na zimno membrana już jest dobita do ścianki naczynia i gdy ciśnienie rośnie zaczyna pracować zawór bezpieczeństwa. Cisnienie statyczne wody na zimno w co najlepiej ustawić na poziomie 1 - 1,2 bara, wtedy na gorąco nawet przy 70-80 st C ciśnienie nie osiągnie 3 bar i nie uruchomi zaworu bezp przy dobrze dobranej pojemności naczynia wzbiorczego. Dobrze dobrana pojemność oznacza minimum 4% pojemności instalacji CO. Jeżeli jest więcej - nie szkodzi, jeśli mniej to nie będzie działać i zawór też zaczenie wybijać. Należy wtedy zwiększyć naczynie lub dołożyć kolejne - decyduje ekonomia i ilość miejsca. IMHO lepiej jest budować baterię naczyń niż montować jedno wielkie
--
Jackare


Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload
W dniu 2012-12-15 11:22, Jackare pisze:

Producent tego kotła o tym nie wie albo przewiduje do jakiej wielkości instalacji CO kocioł będzie użyty i daje jakieś tam średnie parametry, *niekoniecznie optymalne*.

To jest kocioł ~20 kW, co najwyżej do domku jednorodzinnego.

Ok, poeksperymentuję. Niestety, pomiar ciśnienia statycznego wiąże się z opróżnieniem instalacji i jej ponownym napełnieniem a ZTCC instalacja CO nie przepada za świeżą wodą. Po dopełnieniu naczynia wzbiorczego powietrzem instalacja pracuje prawidłowo i na razie stosuję zasadę: jak działa, nie ruszać :)

Kłopot z miejscem, naczynie w tego rodzaju kotle ma postać grubego pionowego naleśnika. Wybór naczyń tej postaci jest żaden.
Pojemność instalacji jest mi nieznana. Mógłbym oszacować pojemność na podstawie jej planu ( długość rur ) i katalogowych pojemności grzejników.
Ale, ale: patrzę na schemat wodny kotła i się zastanawiam, czy naczynie wzbiorcze można by zainstalować całkiem poza nim, w dowolnym miejscu instalacji *jednorurowej* ? Większe ( albo dodatkowe ) naczynie wzbiorcze mógłbym upchać np. w łazience.
--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
  Click to see the full signature.
Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload

naczynie wzbiorcze powinno być zainstalowane na rurze zasilającej CO, przepisy mówią że naczynie nie powinno być odcinane żadnym zaworami bo jest jednym z elementów zabezpieczających kocioł, no ale jeden taki element masz zainstalowany fabrycznie i jako podstawowe zabezpieczenie jest wystarczający i nie jest odcinany żadnymi zaworami. Generalnie im bliżej kotła tym lepiej. Typ instalacji jedno czy dwururowej nie ma większego znaczenia. W dokumentacji kotła zazwyczaj jest napisane że pojemność fabrycznego naczynia wzbiorczego jest dobrana do instalacji o pojemności około 100-150 litrów
Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload
W dniu 2012-12-15 20:33, Jackare pisze:

I to jest wygodne, bo mogę drugi baniak wsadzić *gdzieś tam* np. w łazience. Na razie obserwuję instalację, ale jak znowu zacznie powtórka z rozrywki, trzeba będzie zadziałać. Popytam jeszcze sąsiadów, mają identyczne instalacje, czy mają podobne problemy. THX za wyjaśnienia.
--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
  Click to see the full signature.
Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload

ja bym zaczął od wykręcenia naczynia - zazwyczaj da się to zrobić bez spuszczania wody. Odcinasz kocioł zaworami, odpuszczasz ciśnienie z kotła np zaworem bezpieczeństwa, wykręcasz naczynie. Opróżnisz z wody i nabijesz powietrzem około 0,2 do 0,5 bara więcej ponad ciśnienie statyczne w instalacji, zamontujesz spowrotem i dobijesz ciśnienie wody w istalacji do właściwego. Zazwyczaj taka operacja wystarcza w większości domowych lub mieszkaniowych instalacji. Z drugim baniakiem zawsze zdążysz.
Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload
W dniu 2012-12-16 21:46, Jackare pisze:

A po drodze jeszcze trzeba *zdjąć kocioł ze ściany*.

Dobić powietrza mogę na kotle zamontowanym, zawór jest łatwo dostępny. Chodzi mi o praktykę, czy dobicie ciśnienia pierwszy raz po 10 latach eksploatacji jest sygnałem do wymiany naczynia.
--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
  Click to see the full signature.
Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload

jest �atwo dost�pny.

po 10 latach

Nie zakładałbym tego na wstępie. Spadek ciśnienia powietrza po tak długim okresie może być skutkiem naturalnego ubytku powietrza przez z awór lub przez membranę. To nie są przecież materiały idealne i w długim okresie cząstki powietrza mogą przez nie powolutku przenika ć. 10 lat to i tak super - producenci zalecają kontrolę ciśniena po wietrza w zbiornkiku przed każdym sezonem.
--
Jackare

Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload
W dniu 2012-12-17 11:05, snipped-for-privacy@gmail.com pisze: /.../
Jeszcze raz dzięki za pomoc.
--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
  Click to see the full signature.
Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload

Polytechforum.com is a website by engineers for engineers. It is not affiliated with any of manufacturers or vendors discussed here. All logos and trade names are the property of their respective owners.