lod v szklane naczynie

Witaj pl.sci.inzynieria!

Zastanawiam się (z czego zrodził się mały zakładzik) czy zamarzająca woda rozsadzi szklane naczynie otwarte od gory. Średnica około 20cm wysokość 5 cm grubość ścianki około 4mm na bokach i dość masywne dno. Pękać IMO powinien lod od gory a nie boki misy. Ale, żeby nie sprawdzać tego empirycznie postanowiłem poszukać charakterystyk lodu - ma ktoś jakiekolwiek materiały na temat wytrzymałości lodu (woda pitna) i jego zachowania podczas zamarzania? (o szkle chwilowo też nie wiem za wiele ale chyba prędzej się czegoś doszukam).

Jest to zabawa z czystego lenistwa podczas choroby więc nie trzeba się strasznie tym przejmować ;)

a tak btw. Wesołych Świąt Wszystkim Życzę.

Reply to
Michał Lubecki

Dnia 04-12-23 12:16, Użytkownik Michał Lubecki napisał:

Reply to
jsp

Witaj jsp,

W Twoim liście datowanym 23 grudnia 2004 (12:25:54) można przeczytać:

j> Dnia 04-12-23 12:16, Użytkownik Michał Lubecki napisał:

j> jsp

;) eh.. tak się stanie ze względu na małą odkształcalnosć szkła? tzn. lod ktory zamarznie po bokach nie zacznie pracować ze szkłem? I tak lod u gory dostanie wiekszą siłę więc na pewno jest graniczna wartość wysokości misy/średnicy gdy misa wytrzyma...

Reply to
Michał Lubecki

Przy krystalizacji objetosc rosnie ok 10%, i szklo na pewno tego nie wytrzyma, nie trzeba szukac tablic. Natomiast zachowanie przy zamarzaniu moze byc ciekawe - w szczegolnosci jesli naczynie to nie jest cylinder, tylko stozkowata szklanka. W szczegolnosci zazwyczaj woda zamarza od zewnetrznych warstw - czyli objetosc wody zamyka lodowa skorupa, cisnienie w srodku rosnie, no i pytanie co sie zdarzy dalej - peknie gorna warstwa lodu i woda sie wyleje do gory, rozerwa "boczne scianki" i caly "korek" podejdzie w gore, czy rozsadzi szklane scianki.

Bez eksperymentu tu sie IMHO nie obejdzie. Butelki ponoc rozsadza .. ops NA PEWNO rozsadzalo butelki z mlekiem.

Proponuje polaczyc przyjemne z pozytecznym - kupic skrzynke egzotycznego piwa, wypic, a niezwracalne butelki przeznaczyc do eksperymentow. I to wszystko w celu naukowym :-)

P.S. nalezy butelki napelnic w roznej wysokosci, eksperyment fimowac jakas kamera. Da sie jeszcze odliczyc ulge na pomoce naukowe - rzeczona kamere :-) ?

Michał Lubecki snipped-for-privacy@Lubecki.oswiecenia.no-spam.net> napisał(a):

Temat goscił wielokrotnie na forum fizyka. Lód ma wiele postaci:

Jak widać woda pod ciśnieniem może nie zamarzać nawet trochę poniżej 22stopni.

WM

Reply to
Wlodzimierz

Witaj J.F.,

W Twoim liście datowanym 23 grudnia 2004 (18:54:54) można przeczytać:

JF> Proponuje polaczyc przyjemne z pozytecznym - kupic skrzynke JF> egzotycznego piwa, wypic, a niezwracalne butelki przeznaczyc do JF> eksperymentow. I to wszystko w celu naukowym :-)

Plan niezły do wykonania przez święta...

JF> P.S. nalezy butelki napelnic w roznej wysokosci, eksperyment fimowac JF> jakas kamera. Da sie jeszcze odliczyc ulge na pomoce naukowe - JF> rzeczona kamere :-) ?

Niestety chwilowo na eksperymenty jest za cieplo... (przynajmniej u mie - ale to powinno się zmienić)

Znalazłem moduly sprężystości lodu i szkła dla lodu ok 7GPa a dla szkla 60GPa więc na współpracę lodu ze szkłem nie za bardzo jest co liczyć ;) Nie mam jeszcze wytrzymałości na rozciąganie/ściskanie obu materiałów...

Reply to
Michał Lubecki

Michał Lubecki snipped-for-privacy@Lubecki.oswiecenia.no-spam.net> napisał(a):

Tu są ciekawe badania śrub lodowych:

Do tych badań wytwarzano próbki lodu, które zamarzały w metalowych cylindrach, ale to nie cylinder pękał a lód.

Lód jest plastyczny i w lodowcu płynie w formie powolnej rzeki.

WM

Reply to
Wlodzimierz

Kiedys szacowalem [liczby warto by sprawdzic]

lód ma gestosc ok. 920kg/m^3 i modul Younga ok. 9.5GPa. Czyli objetosc ok 8% wieksza niz woda - wystarczyloby przylozyc cisnienie ok. 250MPa zeby wymiary zmniejszyly sie o 2.5%, a objetosc juz niemal o 8% - czyli zmiesci sie w pojemniku.

Hm, wydaje mi sie ze taka kula wytrzyma 2500 at.

Znacznie ciensze scianki wytrzymaly 1100 at w batyskafie Trieste.

P.S to zaledwie 2.5 tony na cm^2 i 25kG/mm^2 .. to nawet z kiepskiej stali mogloby byc :-)

A propos - wezmy taka kule i zacznijmy pompowac. Pole przekroju scianek jest znacznie wieksze niz pole dziury w srodku - wiec teoretycznie moze wytrzymac znacznie wieksze cisnienia nis wytrzymalosc materialu ... co sie stanie gdy przekroczymy te wartosc .. popeka wewnetrzna warstwa ?