Co to znaczy samozaplon.

Jestem konstruktorem samochodow RC ale jak na razie to budowalem tylko elektryki. Ale chcialbym skonstruowac w koncu cos spalinowego. Tylko ze
w temcie silnikow spalinowych to sie za bardzo nie orientuje. I mam pytanie co to znaczy ze silnik jest typu samozaplon. Mniemam ze chodzi o to ze nie potrzebuje on zadnego dodatkowego osprzetu jak rozrusznik, zarnik do swiec czy pompka paliwa tylko zbiornika paliwa no i paliwa by odpalic czy moze jednak czegos jeszcze potrzebuje.
Witam !!! ............ no nie zupelnie............ silnik samozaplonowy to taki silnik który nie posiada swiecy zarowej i pracuje na paliwie w którego sklad wchodzi eter, nafta i olej. Zamiast swiecy posiada tak zwany przeciw-tlok którym reguluje sie kompresje a samozaplon nastepuje dzieki eterowi który ma dosc niska temperature zaplonu, a tak w ogóle nie spotkalem sie zeby ktos w dzisiejszych czasach stosowal tego typu silniki do samochodów RC.
Pozdrawiam - Marcin

kiwi napisał(a):

Poza tym samozapłon nie ma zdalnej regulacji obrotów i z nim się wiążą same kłopoty. No i jest to typ silnika historycznego, bez zaplecza serwisowego. Zapomnij i popij wodą...
Pozdro (>Gmeracz

dyskusyjnych napisał: snipped-for-privacy@modelarstwo.org.pl...

W późniejszym wątku napisałem, że nie jest to jedyna prawda.
-- pozdr. Renart odpowiadając usuń z adresu "nospam" zobacz www.avia.tarman.pl
Dla uzupełnienia pewnego rodzaju przeciwieństwem silnika samozapłonowego jest silnik o zapłonie żarowym gdzie paliwo zapala się nie tylko wskutek ciśnienia i temperatury w cylindrze ale także dzięki świecy żarowej - na początku podgrzewanej elektrycznie a po rozruchu żar sam się niejako podtrzymuje - jak w samochodowym Dieslu. Paliwo do takiego silnika może mieć gorsze właściwości samozapłonowe (liczba cetanowa czy jak ją tam zwał). No i faktycznie tylko w takie silniki buduje się jako wielozakresowe (czyli o regulowanej prędkości obrotowej).
Nie jestem na bieżąco (moja wiedza tematu jest oparta na książce z lat 70) ale chyba nadal w silnikach modelarskich nie stosuje się zapłonu iskrowego ?
Pozdrawiam, Zbyszek

Oj stosuje sie, stosuje w silnikach benzynowych. A wykorzystuja co niektorzy nawet olbrzymie czterocylindrowe boxery. Zobacz np. na oferty firm ZDZ lub Titan pozdr Darek_J

70)
iskrowego
niektorzy
Z tego, co pamiętam, to ci starsi panowie, którzy przelecieli modelem przez ocean właśnie przerobili żarowego OS-MAXa na benzynę dodając świecę iskrową i układ zapłonowy.
No i oczywiście nie ma co mówić o fabrycznych benzynowych silnikach modelarskich. Zobacz na: www.towerhobbies.com
Są tam wankle, benzyny, boksery, a nawet jeden pięciocylindrowy.
Czyli jednak przez te 30 lat od wydania książki świat nie stał w miejscu ;-)
Pozdrawiam, Zbyszek
Cześć,
Kurcze, w czasach kiedy pisano tą moją książkę o takich rzeczach jak Wankle i czterosuwy modelarskie pisano w kategorii odkryć i wynalazków które może kiedyś będą w miarę dostępne. Widać, że Wankle się specjalnie nie przyjęły skoro jest tylko jeden model do wyboru. Za to czterosuwy sąw sporym wyborze.
Za to wtedy górowały silniki samozapłonowe a na tej stronie jakoś ich nie widać... A o benzynowych modelarskich w ogóle nic wtedy nie pisano.
Muszę zdobyć nowsze wydanie ;-)
Pozdrawiam, Zbyszek

pytanie
nie
swiec
A ja myślałem ,że samozapłon to automatyczne zapalenie (się) urządzenia wyposażonego w taką funkcję ;-)