Jakie akku do odbiornika?

Witam, jakie polecacie akku li=pol do odbiornika szybowca 5m rozpiętosci? Marek

Witam a dlaczego li pol ? jak długo zamierasz tym łatać zakładam ze to szybowiec . Marek S

Chyba małe nieporozumienie ! Zasilanie dobiera się nie na zasadzie x mAh /mb ale x mAh / ilość i rodzaj serwomechanizmów + jednoczesność ich użycia + przeznaczenie modelu . Kolega lata modelem szybowca 5 m + z dwoma mechanizmami i używa 4x800mAh
Jesli zastosujesz lipol do odbiornika to bedziesz musial zredukowac napiecie... 1 celka da 4,2V (po pelnym naladowaniu) a dwie dadza 8,4V wiec ani jedna ani druga wersja nie wchodzi w gre... Raz za malo a raz za duzo... Do zasilania odbiornikow zdecydowanie bardziej nadaja sie ogniwa NiMh 1,2V. Sanyo teraz robi naprawde dobre akusy 2500mAh. Mam pakiet 4x2500mAh o nominalnym pradzie 4,8V (po naladowaniu okolo 5,7V) i bardzo sobie chwale. Spokojnie starcza na okolo 4 godziny latania. Pakiet lipol moze i bedzie lzejszy ale za duzo bedziesz mial z tym problemow. Przez chwile tez myslalem o lipolu do odbiornika ale wiele osob mi to odradzalo... Moj szybowiec ma 3m i pakiet glowny to lipol 2100,3S1P, 20c do napedu silnika a wspomniany NiMh dalem do odbiornika. Przy okazji regiel OPTO i po sprawie.
p.s stanowczo odradzam pakiet z 5x1,2V NiMh. Wiekszosc serw nie lubi tych pradow... Mimo, ze Hitec przykladowo moze dzialac zarowno na 4,8 jak i 6V to zdarzaja sie przypadku uszkodzen serw przy pakietach 5-ogniwowych. Przy pelnym naladowaniu taki pakiet ma prad ponad 7V a to jest juz czesto zabojcze dla serw a czasami nawet dla odbiornika. Prad na poziomie 6V nie daje nic wiecej jak tylko wieksza sile serw... Dzialac beda tak samo dlugo na 4 jak i na 5 ogniwach bo inaczej ustawiany jest prad odciecia.
Pozdr,K.

Moze uzyc przetwornicy, cos w tym stylu http://sklep.avt.com.pl/go/_info/?id2168 daje 5v z 1.5 ale moze tez bedzie dzialalo z lipo ;)
Witam nie rób człowiekowi wody z mózgu ta przetworniczka może dać ok 100 mA a do zasilania serw należy mięć ok 1,5 A . Jeśli chce mięć lipoli to musi mieć 2 lipole i układ stabilizacji napięcia redukujący napięcie do ok 5 V . Ale to musi mieć pewna wydajność prądowa minimum 1,5 A . Musi być zapas prądu !! Marek S

musi mieć

!!
Czyli na przykład coś takiego: http://www.pitlab.pl/switcherbec.html
--
Piotrek.
http://www.pitlab.pl

To prawda, ale wystarczy dać to: http://nastik.pl/regulator-napiecia-brak-p-384.html oraz to: http://www.allegro.pl/item123214034_profesjonalny_wskaznik_zasilnia_super_mini_.html

W dobie LiPoli staję się to już powoli nieaktualne. Ja obecnie przechodzę na zasilanie odbiornika i serw z LiPoly z zastosowaniem wymienionych wyżej urządzeń. Co prawda są to dodatkowe koszty, ale wygoda ogromna. Akku NiCd a zwłaszcza NiMh mają zjawisko dużego samorozładowania. Po intensywnym dniu lotów następne latanie zwykle zaczyna się od podładowania aku, a w przypadku NiCd dochodzi jeszcze efekt pamięciowy ( w NiMh zresztą też). Tymczasem 2 celowy pakiet LiPoly 2200 mAh nie dość, że jest lekki to wystacza na 2 miesiące intensywnego lataia i ma zero samorozładowania oraz bez problemów i w każdej chwili można je podładować, bez obawy że efekt pamięciowy kompletnie je wykończy.

A na czym one Twoim zdaniem polegają w sytuacji, gdy ktoś tak jak ja oprócz spalinowych lata też elektrykami i ma już ładowarkę do LiPoly i balancer?

Bardzo ciekawa teza w świetle tego, że od 4 lata do spaliniaków stosowałem wyłącznie 5 cel i nigdy nie miałem żadnej awarii serwa ani odbiornika, mimo stosowania tego osprzętu różnych firm - od Hiteca przez Jeti (Rexy) do Futaby. O ile wiem np. Hitec zabrania stosowania 5 cel do serw wielkości HS 55 i mniejszych. Do wszystkich większych podaje nawet parametry fabryczne dla 5 cel NiCd lub NiMh. Serwa działają szybciej, a cały układ - zasilanie - odbiornik- serwa - ma większy zapas napięcia w razie np. niedoładowania pakietu lub długiego lotu, a nawet awarii jednej celi, o ile oczywiście awaria nie polega na przerwaniu obwodu.

Cały czas mylisz prąd z napieciem. Prąd mierzymy w Amperach, a jego wielkość (najprościej) zależy od napiecia i rezystancji odbiornika prądu ;-)) Reasumując - twoje sądy są chyba zbyt stanowcze. Jak zwykle prawda leży pośrodku, wszystko ma swoje zady i walety, a wybór zależy od indywidualnych upodobań i zasobności portfela.
Marek Popów

Jeśli są to konsumenckie akumulatorki AA to może sprawdź jak radzą sobie z impulsowym prądem, zanim napiszesz że są wspaniałe.

Skąd ta stanowczość ??? Czemu układy te mają nie lubić takich napięć (a nie prądów jak piszesz) ??? Osobiście nie słyszałem żeby kiedykolwiek komuś pakiet 5 celowy uszkodził jakieś wyposażęnie modelu. Serwa nie będą działać tak samo długo na 4 jak na 5 celkach. Różnica w czasie pracy może wynieść nawet do 20-25%. A które i czemu więcej od innych to polecam przemyśleniu ( tip: prąd, napięcie, moc, rezystancja) ;)
--
ooZakS maiwardzoP
www.skazoo.future-net.pl

Cześć Marcin, cześć Chłopaki,
niestety wielokrotnie już słyszałem i raz nawet widziałen na własne ślepia duży model łamiący niewielką brzózkę z pionu, dzięki niczym nie zabezpieczonym 5 ogniwom NiCd w zasilaniu... Było to coprawda kilka lat temu, uszkodzeniu uległ wtedy odbiornik Graupnera z najwyższej półki. Do tej pory nie wszyscy producenci osprzętu dopuszczają 5 ogniw NiCd/NiMH! Te 6V w specyfikacji, jak wyraźnie zaznacza Graupner dotyczy 4 ogniw bateri alkalicznych po 1,5V! Jak popatrzycie w dane techniczne, to w tylko niewielu serwach i odbiornikach znajdziecie wskazówkę, że są one dopuszczone do napięcia znacznie powyżej 7V. A tyle i więcej potrafi mieć śweżo naładowany pakiet z 5 ogniwami! Nie zależnie od strony technicznej, wyobraźcie sobie kwestię odpowiedzialności cywilnej. Każdy ekspert ubezpieczeniowy czy sądowy zwali winę na Was i zarzuci Wam (słusznie zresztą) lekkomyślność, gdy model wyposażony w elektronikę niezgodną ze specyfikacją producenta jej komponentów, wyrządzi szkody.
Jeżeli więc chcecie z jakichkolwiek względów stosować 5 ogniw, to tylko wtedy gdy WSZYSTKIE komponenty elktroniki są faktycznie do tego przystosowane!
Ja latam dużymi modelami od lat i zawsze wyłącznie na pakietach z 4 ogniw! Serwa dobieram z odpowienim zapasem mocy oraz odpowiednią prędkością zadziałania i nigdy jeszcze nie było sytuacji bym chociaż pomyślał, że 5 ogniw było by tu lepsze!
Jeszcze jedna wskazówka, w Niemczech wielu kolegów używa pakietów z 5 ogniwami. Jednak są to 2 pakiety, połączone odpowiednią diodą Zenera spełniającą rolę managera a z drugiej strony ograniczającą napięcie.
Pozdrawiam Piotr
http://www.piotrp.de

Dziękuję Piotrze za zwrócenie uwagi na zasilanie w kontekście bezpieczeństwa lotu z punktu widzenia ubezpieczyciela.
Wobec przytoczonych faktów muszę rozszerzyć moją wypowiedź o klauzulę producenta dopuszczającą używanie pakietów 5 celowych. W takim układzie pozostaje nam czytać instrukcję !!! i stosować sie do zaleceń producenta.
Niemniej na początku tego sezonu poleciała mi jedna celka w pakiecie odbiorczym i gdyby nie to że był on 5 celowy to pewnie siedziałbym i odbudowywał model. Dobrze że celka straciła napięcie a nie stała się nieskończoną rezystancją :)
--

oozakS maiwardzoP
www.skazoo.future-net.pl

Ja nie jestem przekonany do tych nowych Sanyo (HR-3U). Mam kilkanaście sztuk. Już przy prądzie ładowania 0.5C grzeją się masakrycznie (duży opór wewnętrzny?). Szybko samorozładowują się. Pakiet nadajnika (8x) rozjechał mi się zupełnie - spróbuję go wyrównać łądując każde ogniwo osobno, ale nie wiem, czy coś z niego będzie...
Ładziak

Co do samorozladowania to moge potwierdzic. Uzywam ich w aparacie cyfrowym. Po pelnym naladowaniu i nieuzywaniu przez miesiac mozna co najwyzej zrobic pare zdjec i padaja. Mam takie stare NiCd 500 mAh i po miesiacu lezenia mozna nimi zrobic wiecej zdjec niz tymi Sanyo o 5 krotnie wiekszej pojemnosci. Kiedys mialem w nadajniku Sanyo 1650 NiMH i z tamtymi nie bylo takich problemow. Nadajnik mogl byc dlugo nieuzywany i nie bylo jakiegos duzego, zauwazalnego samorozladowania.
Pozdrawiam
Darek