Odp: [RC] Ilsan Extra 300s - opinia

wiadomości do grup dyskusyjnych napisał:ch6bg6$ll0$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl...

małej)
Tak, dokładnie to. Typowe objawy przeciągnięcia. Tym modelem nie da się siadać jak spadochronem, spróbuj wytracać prędkość tuż nad ziemią.
-- pozdr. Renart odpowiadając usuń z adresu "nospam" zobacz www.avia.tarman.pl

Jednak mam wrażenie, że ten model zanim zerwie strugi na płacie przestaje reagować na stery. Nie spada jak cegła. Leci "niesterowany" poziomo i potem korkuje. Pilot ma doświadczenie na akrobatach, co nie znaczy, że nie mógł popełnić błędu. Ale typowego zachowania modelu w przeciągnięciu nie było widać. Może to jakaś ukryta wada aerodynamiczna? Model "nr 2" wykonał kilka bardzo udanych lądowań na sporej szybkości i było OK. To fakt.
MarekK
Mozliwe, ze to nie jest defekt tego modelu, bo na niskiej wysokosci antena nadajnika i odbiornika moga byc do siebie rownolegle ulozone i wtedy model jest w przestrzeni, gdzie nie docieraja fale radiowe z nadajnika. Sprobuj przy podejsciu do ladowana trzymac nadajnik w pozycji pionowej (tzn. tak, aby antena byla pionowo). Koncowka anteny odbiornika takze powinna zwisac swobodnie i nie byc prosto rozciagnieta na calej dlugosci. A swoja droga nie jest trudno oderwac strugi przy ciezkim modelu z profilem symetrycznym, zwlaszcza, ze nizej nad ziemia moze sie tworzyc cos w rodzaju poduszki powietrznej, ktora dodatkowo wyhamowuje model.
Pozdrawiam,
Szymon
Użytkownik Szymon_Shaggy napisał:

nie wprowadzaj czlowieka w blad anteny bedace rownolegle do siebie beda pracowaly prawidlowo (wyjatek - jedna antena dokladnie nad druga)
jesli mialbym szukac przyczyn takiego zachowania modelu sprawdzilbym czy przypadkiem baterie sie nie wyczerpaly. po takim "przyziemieniu" sprawdzic czy reaguje na stery bez ladowania
Cytuje fachowca wypowiadajacego sie w artykule pt: "Nauka pilotazu modelami RC":
"Antenę możesz przymocować ukośnie do statecznika pionowego - wtedy na końcu anteny umocuj odcinek gumy i dopiero gumę do statecznika. Unikniesz w ten sposób uszkodzenia przewodu (często niewidocznego przez izolację). Inna metoda to ułożenie wzdłuż (wewnątrz - na zewnątrz) kadłuba - końcówka (ok. 20 cm) zwisa pod ogonem. Polepsza to odbiór w skrajnie niekorzystnych warunkach, np. niski dolot do lądowiska. Warto wiedzieć, że antena jest najskuteczniejsza prostopadle do swej osi. "
PZDR,
Szymon
PS: Poszukam jeszcze ciekawego rysunku "namacalnie" obrazujacego jak to dziala.

Proponuję D. J. Bem "Anteny i Fale", tam masz większość dipoli rozrysowanych dla najróżnijszych przypadków (jedno-, dwu-, wielodrogowość, prostopadle, równolegle etc).
Tak swoją drogą to model na podejściu do lądowania w większości przypadków nie jest dalej niż 100m, a nadajnik tylko z jednym segmentem daje przynajmniej 30m zasięgu.
-- PozdRoOw Skazoo www.skazoo.future-net.pl
Użytkownik Szymon_Shaggy napisał:

zle zrozumiales co autor mial na mysli piszac "antena jest najskuteczniejsza prostopadle do swej osi" jest to sluszne, oznacza to ze najlepiej jest jesli druga antena jest w linii prostopadlej do osi, ale nie ze ma byc prostopadle, byloby to bledem, charakterystyka promieniowania anteny jest taka ze tam gdzie bedziesz celowac antenka swojego nadajnika bedzie najmniejsze natezenie pola i tak samo antena odbiornika najgorzej bedzie odbierac sygnal nadawany z miejsca w ktore jest "wycelowana". dlatego najlepiej antene poprowadzic w 2-ch plaszczyznach a nie po linii prostej
[ciach] > gdzie nie docieraja fale radiowe z nadajnika.

Panowie, z całym szacunkiem, ale nie jestem "newbie". Na tym samym sprzęcie nadajnik-odbiornik-akusy, inne modele przelatały min. kilkaset godzin i latają po obu katastrofach dalej bezproblemowo. Inne moje hobby to elektronika, więc aku, przewody, serwa raczej były dobre. Niedopatrzenia i złośliwe przypadki mogą się zawsze zdarzyć, jednak na zwłokach nie znalazłem żadnych takich symptomów. Jestem prawie pewien, że kontakt radiowy z modelem w obu przypadkach był do momentu zbierania szczątków. Zadałem problem, ponieważ nie spotkałem się z sytuacją, żeby model po przekroczeniu pewnej krytycznej szybkości leciał a nie reagował już na stery. Wydaje mi się to możliwe. Próbuję dociec przyczyn. Inne wydają się nieprawdopodobne. Jeżeli coś zdarza się kolejno dwa razy w identyczny sposób, to może jest jakaś w tym reguła. A może to nieutulony żal zakłóca mi logiczne myślenie?
MarekK

Moze najprosciej po odbudowaniu modelu(zrobil bym tak odrazu - choc bedzie tu przydatna umiejetnosc wyciagania modelu z korkociagu =] ) sprawdzil bym jak model zachowa sie na duzej wysokosci przy malej predkosci - takiej jak przy ladowaniu. Jak utrata kontroli a model leci - to juz wszystko jasne - ten model tak ma. Jak nie to mozna wtracic fakt iz to nie jest nad ziemia lub podjac walke z zakluceniami.

Wszystko jest mozliwe =P
Ale jesli wiadomo ze na 99%(nigdy nie ma 100% =) ) ze to nie problem zaklucen/utraty_zasiegu oraz ze pilot jest doswiadczonym modelarzem ktory nieraz latal podobnymi modelami tego typu to smialo mozna zalozyc ze "ten model tak ma". Taka jest moja opinia.
P.S.: W sumie to by sie zgadzalo, najpierw jest utrata kontroli(mala skurtecznosc powierzchni sterowych przy takiej predkosci) potem nastepuje przeciagniecie(chyba ze uda sie odleciec i zrobic kolejne podejscie) i krecik rece zaciera. - takie moje przemyslenie...
--
| _ | Mariusz "Doman" Domański
Użytkownik Marek Kowalski napisał:

zasugerowalem sie objawami i stwierdzeniem odnosnie fachowosci obslugi, uznalem ze poznaliscie mozliwosci modelu i znacie jego wlasciwosci lotno/nielotne :)

to moze prosciej, jesli ladowanie bylo w miare blisko pilota to moze bylo widac ze stery sie ruszaja a model robi swoje, to wybitnie oznacza brak sterownosci

No, tak, gdybym widział ruchy sterów i brak reakcji modelu, to nikogo bym o nic nie pytał. Sam stwierdził bym, że to co przypuszczam i sugeruję jest faktem. Model ma spore obciążenie powierzchni i musi latać szybko (a robi to niekiepsko). Podejście musi być na odległości, przy której nie widać wychyleń sterów. Chciałem poprostu wiedzieć, czy jest możliwe, że model nie jest jeszcze w przeciągnięciu a stery praktycznie są już nieskuteczne. Myślę, że coś takiego jest możliwe. Może wynikać np. z niezbyt "lotniczego" profilu płata albo jakiś rzadkich zjawisk - typu niepożądanego sprzężenia (jak w elektronice np.). Zwykle się nie zdarza, ale czasem tak. Wychylenia sterów były ustawione na nieco większe, niż zalecał producent. "Na szybkości" działały poprawnie.
PS. Po trymowaniach i regulacjach zawsze sprawdzam zachowanie modelu na małych prędkościach przy zachowaniu dużej wysokości. Tym razem nie udało się, bo model nie doczekał :(
MarekK