[RC] Uszkodzony dadajni mc-10 szczęśliwe zakończenie.

Witam

Kilka dni temu pisałem o uszkodzonym nadajniku z bardzo grzejącym się tranzystorem końcowym. On się chyba musi tak grzać (na jednym segmencie anteny). Powodem niedziałania nadajnika był ... kwarc w odbiorniku. Po rozebraniu obudowy kwarcu stwierdziłem że przełamał się na pół (pstrykanie w obudowę palcem dawało się odczuć jakgdyby w środku był ciężarek na sprężynce). Nie stało się to w czasie lotu tylko na stole. Kupiłem nowe kwarce i wszystko działa.

W czasie grzebania w nadajniku znalazłem zwęgloną diodę w układzie zasilania. Mniej więcej wygląda to tak (okropny schemat):

| /| ------------ |/ |--------------- | |\ | | | | \| |

9.2V | |------------------| | 5V do procesora

------------------| chyba stabilizat |--------------------- | | ------------------- | | ---- masa

Kierunek diody domniemany (była zwęglona) po co ona tam jest.

Pozdrawiam Piotr Piechota

Reply to
Piotr Piechota

Jesze jedno pytanko. Czy wyjęcie kwarcu (FSM) powoduje odciążenie tranzystora mocy i czy można wtedy odkręcić antenę ?

Pozdrawiam Piotr

Reply to
Piotr Piechota

Użytkownik "Tomasz Gumny" snipped-for-privacy@idn.org.pl> napisał w wiadomości news:bgpbd2$ph0$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl...

Witam

W aparaturze MC-10 nie ma gniazda trenera wyprowadzonego na zewnątrz. Nie ja spaliłem tą diodę - aparature mam używaną. Zastanawiam się czy nie mogło się tak stać przy zmianie polaryzacji zasilania (odwrotnie włożony pakiet).

Pozdrawiam Piotr Piechota

Reply to
Piotr Piechota

Witam

Użytkownik "Piotr Piechota" snipped-for-privacy@medicare.pl napisał w wiadomości news:bgosng$44u$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl...

Końcówki mocy w.cz. w nadajnikach RC pracują w klasie C i bez sygnału z wcześniejszych stopni nie są obciążone. Można śmiało wykręcić antenę i oczywiście do woli FMS.

Wcześnie pisali koledzy o pracy z wykręconą anteną ale nie miałem czasu Wam odpisać. Dzisiaj też mam mało ale skoro nikt nie podjął tematu to krótko. Skoro nie znasz teorii to postaram się mało szczegółowo ( i nie do końca prawdziwie ale to wyjaśni temat).

Tranzystor mocy by oddał maksymalną ilość energi w postaci fali elektromagnetycznej musi być obciążony anteną o ściśle określonej długości. Jeżeli z jakiś powodów antena będzie krótsza lub nawet dłuższa to szęść energi wróci w postaci fali odbitej do tranzystora i tam wydzieli się w postaci ciepła. W obwodzie anteny mamy falę która jest wypromieniowywana i falę odbitą co tworzy tz. falę stojącą którą można dość łatwo zmierzyć(nie przez Ciebie). Obwody LC na wyjściu nadajniku powodują że antena może być krótsza a tz. skuteczna długość anteny jest bez zmian przez co nie występuje fala odbita(w rzeczywistości zawsze jest jakaś). Jednak sprawność takiej anteny jest o wiele mniejsza i wiele zależy od miejsca zainstalowania obwodów dopasowujących LC jak również jak krytycznie są zestrojone.

Anteny w nadajnikach RC nie są bardzo krytycznie strojone gdyż to co Ty nazywasz anteną to tylko część anteny. Drugą część (dipola) stanowi masa nadajnika i trzymający go modelarz a te są bardzo zmienne. Dlatego pewne zmiany w długości anteny są dopuszczalne. Po znacznej zmianie np. do jednego segmentu zaczyna gwałtownie rosnąć fala stojąca i tranzystor wyjściowy się grzeje.

Muszę kończyć

Pozdrowienia

Gugigugi

Reply to
Gugigugi

Tak, chociaż wtedy pierwszy dostałby po uszach kondensator elektrolityczny przed stabilizatorem (jeśli jest). TG

Reply to
Tomasz Gumny