Silnik Permax 280 BB - co to ?!

Czesc

Widzialem w RIKU silnik Permax 280 BB i zaszokowala mnie jego cena. Podczas gdy normalna 280-ka kosztuje okolo 30 zł, to ten jest za 165 zł ! Co to za dziwo ? Wiem ze ma łozyska kulkowe i wymiene szczotki, ale az tyle kasy za to ? W czym jest lepszy od takiej zwyklej 280 - ki ?

Piotr

Reply to
-=\Pioter/=-

Dnia 2004-08-25 09:28, Użytkownik -=\Pioter/=- napisał:

280: 4A, 10W, 14000rpm 280BB: 14A, 35W, 30000rpm
Reply to
Jakub Witkowski
Reply to
Skazoo Bemowo ErCe

Użytkownik buwi777 napisał:

wyglada na to ze silniki te sa zasilane z 2,5V

U[V]=P[W]/I[A]

nie bierz pod uwage sprawnosci producent podaje moc elektryczna pobierana przez urzadzenie a nie moc ktora mozesz z urzadzenia odebrac

Reply to
AlexY
Reply to
Skazoo Bemowo ErCe

Dnia 2004-08-25 12:14, Użytkownik buwi777 napisał:

Primo akurat ta "zwykła" 280-tka o której pisałem to wersja 6V. Secundo: moc o której piszę, to moc oddawana, z uwzględniemiem sprawności. Wyliczenia są następujące

280-tka: max. mocy przy ok. 3.6A, 7000rpm, sprawność 44%, 9,5W mocy. 280BB(7.2V) max mocy przy ok. 11A, 15000rmp, sprawność 45%, moc 35,6W

Za drobne nieścisłości (pisałem z głowy) przepraszam :)

Reply to
Jakub Witkowski

Dnia 2004-08-25 13:02, Użytkownik AlexY napisał:

no chyba, że jednak podaje, np. w postaci odpowiednich wykresów... :)

Reply to
Jakub Witkowski

Dnia 2004-08-25 13:16, Użytkownik Skazoo Bemowo ErCe napisał:

Ach, gdybyż było tak jak np. z dyskami komputerów :)

Reply to
Jakub Witkowski

Dnia 2004-08-25 11:00, Użytkownik Skazoo Bemowo ErCe napisał:

dodam jeszcze, że o ile zwykła nadaje się od biedy na napęd bezpośredni, to BB tylko z przekładnią

Reply to
Jakub Witkowski

Myslalem raczej o jakims napedzie tunelowym, albo malym smigle do latajacego skrzydla co wydawalo mi sie sensowne przy wysokich obrotach jakie osoaga ten silnik, ale byc moze sie myle. Moglbys uzasadnic ?

Piotr

Reply to
-=\Pioter/=-

Tzn, chcialbys zeby ceny zaczynaly sie od 200zl? :)

Pozd, Michal

Reply to
Michal

Dnia 2004-08-25 15:20, Użytkownik Michal napisał:

raczej żeby 2x mocniejszy silnik był o 20% droższy :)

Reply to
Jakub Witkowski

No tu juz bym wolal zalozyc cos innego niz Guntera ;>, ale zastanawialem sie co bylo jakbym to wlasnie smigielko otunelowal. Jak znajde troche czasu to moze zmajstruje jakis kolnierz z depronu i zobacze, czy jest jakas roznica na zwyklej 280-ce albo 400.

Piotr

Reply to
-=\Pioter/=-

Dnia 2004-08-25 15:20, Użytkownik -=\Pioter/=- napisał:

No, własnie idzie o to małe śmigło - strzelam - ze 3 cale? W dodatku im śmigło mniejsze, tym mniej sprawne. Może w tunelu... ale na tym się nie znam.

Reply to
Jakub Witkowski

Dnia 2004-08-25 16:33, Użytkownik Jakub Witkowski napisał:

Po zastanowieniu, wycofuję się z powyższego "strzału".

Weźmy silnik permax280, i w warunkach znamionowego napięcia 6V dobierzmy śmigło na max. oddanej mocy, czyli 9.5W, przy 7000rpm.

Teraz: to samo śmigło, przy obrotach 15000rpm (punkt max. mocy silnika 280BB) pobierze teoretycznie kwadratowo wyższą moc:

9.5W *(15/7)^2 = 43W. Silnik jest w stanie dać tylko 36W, więc śmigło jest trochę za duże, nie osiągnie tych 15000rpm. Niemniej, przy tak małej róznicy, można napisać że śmigło jest praktycznie dopasowane (minimalne przeciązenie silnika). A więc jak widać teoretycznie w 280BB można zastosować prawie takie samo, lub tylko trochę mniejsze śmigło, niż w wersji 280, co jest dla mnie lekkim zaskoczeniem :)
Reply to
Jakub Witkowski

Dnia 2004-08-25 17:07, Użytkownik Jakub Witkowski napisał:

[.itd.]

Wycofuję się z wycofania! Jak mi zwrócił uwagę kolega w prywatnym liście, moc rośnie z *sześcianem* obrotów, a nie z kwadratem! (Z kwadratem rośnie ciąg i moment; a moc to moment razy obroty, czyli wchodzi sześcian obrotów). Tak więc moje poprzednie wyliczenia są błędne, natomiast intiucja mówiąca o tym że śmigło trzeba mniejsze - prawidłowa... :)

Reply to
Jakub Witkowski