Wasze opinie o silniku Magnum XLS 91A oraz Super Tigre G90 ; Wtyczka od pakiety nadajnika MPXa

Witam!!!
#1. Planuje zakup silnika ~15ccm. Co polecacie? Jakie sa wasze doswiadczenia z nastepujacymi silnikami : - Magnum XLS 91A
- Super Tigre G90 - inne tansze alternatywy dla OS-MAXa 91FX Wiem, ze to wszystko to jeden pies, bo oparte o OS-MAXa, ale moze jakis silniczek warty jest polecenia. OS-MAX 15ccm kosztuje 2X tyle co w/w modele. Moje pytanie brzmi : czy cos tanszego, czy lepiej zainwestowac w OS-MAXa 91 FX ?
#2. Poszukuje wtyczki do pakietu od nadajnika MPXa, udalo mi sie kupic sprawny pakiecik 3000 mAh do mojego Profi, ale bez wtyczki. Gdzie mozna taka kupic? Moze ktos z was ma do oddania stary pakiet z taka wtyczka, ewentualnie odkupie za grosze, poniewaz zalezy mi na samej wtyczce.
Pozdrawiam, Piotrek
ST90 nie jest wzorowany na OS Max. Magnum/ASP tak.
Pozdrawiam Grzegorz

doswiadczenia
modele.
91
taka
[UWAGA! PRZYDŁUGIE!]
Nie wiem, jak pozostałe, ale ja mam Super Tigre G-90 i poniżej opisuję swoje wrażenia.
Wśród modelarzy, z którymi rozmwaiałem krąży pozytywna opinia o tym silniczku: "żadnych problemów", "miałem problemy, ale słuchaj: trzeba mu dac więcej oleju, niż w instrukcji, wtedy chodzi jak złoto" itd. itp. Generalnie każdy bardzo zadowolony i zdziwiony, że mam z nim jakieś problemy.
Z moim G-90 było/jest tak:
Zakupiłem go bezpośrednio w Tower Hobbies.
Docieranie: Zaraz po kupieniu podłączyłem do zbiorniczka paliwka, kilka kopów na zassanie, podłączyłem świecę i... zapalił od kopa! Później podczas docierania byłem nieco zdziwiony bardzo dużymi drganiami silnika. Przykręcony na stałe (bez gum) do dość ciężkiego stołu stolarskiego potrafił np. z nim jeździć w te i we wte. Tak docierałem go z godzinę na ogólnych zasadach (nie przeginać z temp., nie gazować, dymić itd.).
Latanie i problemy z drganiami: Zamontowałem go do mojego F3A na gumowych "amortyzatorach" zrobionych z uszczelek takich małych fi 10, które montuje się w zaworach kuchennych/łazienkowych. Model miał takie wibracje, że po prostu rozkręcał się w powietrzu: kadłub zaczął się rozłazić, raz mi drgania urwały popychacz od lewej lotki (na szczęście bezpiecznie wylądowałem) itd. Po każdym locie trzeba było sprawdzać cały model. Podczas większości lotów silnik zatrzymywał się po ok. 5 min lotu, ale o tym później... Ze strachu po kilku lotach wymontowałem silnik z samolotu i zabrałem się za rozmyślania nad zamontowaniem lepszego tłumienia. Dobre tłumiki do tego silnika zakupiłem w Wimarexie, ale na te nie było już miejsca w moim F3A, więc zamontowałem na nich silnik do Extry 300/90 z Wimarexu. Na tym problemy z drganiami się skończyły. Skończyły, to znaczy silnik ma drgania, których amlituda dochodzi do 7 mm (w każdą stronę, od swojego położenia neutralnego), ale nie przenoszą się one na konstrukcję modelu.
Problem z przegrzewaniem: Jak już wcześniej napisałem - podczas lotów F3A silnik zatrzymywał się po ok. 5 min lotu, nawet na wysokich obrotach. Późniejsza analiza wskazuje na to, że był to problem z przegrzewaniem. Silnik był w tym momencie po 1 godz. docierania na hamowni, a latałem bez maskownicy, tak, że ten miał pełne chłodzenie. Nieświadom przyczyny przemontowałem silnik do Extry 300 (ta ma maskownicę i nieco przymałe otwory chłodzące). To samo: 5 min i zdycha. Doświadczyony z tymi silnikami kolega poradził mi, żebym mu dowalił więcej oleju do paliwa, niż ustawa (instrukcja) przewiduje. Wymontowałem silnik z modelu, dodałem Klotza tak, żeby było ok. 20-22%, Zamontowałem najzimniejszą możliwą świcę (nr 5 jesli mnie pamięć nie myli) i z powrotem na hamowni przy 17 st. C temperatury na zewnątrz jąłem go testować. Rzeczywiście po pewnym czasie pracy na średnich obrotach (ok. 10 min) silnik osiągał temperaturę znacznie powyżej 100 st. C. Sprawdzone organoleptycznie tradycyjną metodą plucia na głowicę. Ślina natychmiast się zagotowywała. Po tym doświadczeniu już głupi i bez pomysłów zostawiłem gnojka w kącie. Tej zimy podjąłem ostateczną próbę palenia silnika. W nadziei, że może nie jest jeszcze do końca dotarty, przy zewnętrznej temperaturze +1 st. C. popracował jeszcze z dwie godzinki. Nie muszę opowiadać, co znaczy stać na takim mrozie po zawietrznej takiego pracującego silnika... Nie przegrzewał się ponad 100 st. C., więc mam nadzieję, że w lecie będzie gites. Powiększyłem otwory wlotowe w Extrze (wylotowe są ok), zamontowałem silnik i czekam teraz z gotowym modelem na znośną temperaturę na zewnątrz, aby sprawdzić tego gościa w praktyce.
Przyznam, że silnik ma już niemało naruszoną kompresję i jak nadal będą z nim problemy, to pie..lnę nim o ścianę i kupię sobie OS-a, bo sezon latania na Extrze przez niego już straciłem. Nie mówiąc o ilości bezużytecznie zużytego paliwa. Dodam, że nie jest to mój pierwszy silnik i z dotychczasowymi jakoś sobie radziłem. Obecznie szczególnie kocham swojego ASP 32, z którym nie mam żadnych problemów i na którym juz przelatałem kilkanaście godzin.
-- Lukasz N 50 05' 04" E 19 53' 43"
Aha: jeszcze jedno: silnik ma tendencję do odbijania w przeciwną stronę. Nitro daję tyle, co fabryka kazała. Zimny silnik potrafi nawet na wolnych obrotach przejść na przeciwne. Oczywiście nie pytajcie mnie, jak wygląda panewka (a raczej łożysko ślizgowe) po takich akcjach, w każdym razie dzwonią, jak Dzwon Zygmunta.
-- Lukasz N 50 05' 04" E 19 53' 43"

Hmmm, moze te klopoty sa spowodowane wlasnie tym, ze nie jest to kopia OS Maxa, ciekawe. Co prawda to tylko jedna opinia, ale juz mi sie nie podobaja Tigery :-p. Info Grzegorza, ze nie jest to kopia OS Maxa, dala mi troche do myslenia, latwiej bedzie o jakies tlumiki itp. do Magnuma, bo mozna kupic rownie z te od OS Maxa, a juz wiem, ze w moim przyszlym modelu nie bede stosowal standardowego tlumika, ktory daje fabryka. Czekam na dalsze opinie.
Pozdrawiam, Pioterek

Co do tłumików, to akurat do Tigrea akurat nie miałem żadnego problemu. Są w Wimarexie albo w TH. Wprawdzie tłumik Bison kosztuje więcej, niż pół silnika, ale jest.
--
Lukasz
N 50 05' 04"

Magnum i ASP to te same silniki - logo się różni gdyż kierowane są na różne rynki. Magnum to marka stworzona na Ameryke (firma Globalhobby pcha kasę w tą markę), ASP to marka m.in. na Europę. Ponieważ Polska to taki dziwny kraj że czasami bliżej nam do Ameryki niż Europy to u nas obie marki sa podobnie dostępne. Silniki Magnum/ASP produkuje ta sama fabryka z tych samych podzespołów i choćbyście tysiąc postów napisali odnośnie który lepszy a który gorszy to nie zmienicie rzeczywistości. to jedne i te same silniki. A jakby kto nie wierzył to mogę ogłosic konkurs w rozpoznawaniu marki - będziecie widzieć silnik tylko z tej strony z której nie ma loga. Kto 10 razy pod rząd odpowie właściwie wygrywa ......

A w Europie są sprzedawane jeszcze jako SY Model Expert :) Ciekawe, kto wymyśla te nazwy ???
--
pozdrawiam - Piotr Konopka
http://teemto.republika.pl

różne

Tak są sprzedawane np.w Schweighofer. Ale nie ma logo. Na fotkach na stronie miejsce gdzie powinno być logo wygląda na wyedytowane ;) Jeszcze rok temu te same silniki sprzedawali jako Magnum...
--
pozdrawiam - Piotr Konopka
http://teemto.republika.pl

Wprawdzie nie mam ST90 ale latam na ST75 (jeszcze włoski).
To odbijanie o którym piszesz jest spowodowane: 1 - za ciepłą świecą - najlepiej zastosuj ROSSI R6 ew z zimnych lub bardzo zimnych OS (Na pewno nie są to OS8, OS5 ani OS3) 2 - za dużo nitro w paliwie (można w zupełności obejść się bez ew do 5%) 3 - za duży stopień sprężania (trzeba dołozyć podkładkę ew dwie pod głowicę)
Przegrzewanie wynika z powyższych przyczyn (szczególnie 1 i 3) plus za duże/ za duży skok śmigło. Oczywiście zakładam, że otwory chłodzące mają odpowiedni przekrój. Do ST75 max śmigło to 13/6 a najlepsze jest 12/8. (CAP 232) Super Tigre lubi rycynę musi być jej trochę w paliwie sam stosuję tylko rycynę. Silnik posiada pierścień który układa się dość długo - myślę, że jest odpowiednio dotarty dopiero po ok 10 godz pracy. Wcześniej oczywiście można latać ale znacznie spokojniej. Sam nie docieram silnika na hamowni - jak pracuje poprawie to w górę - jest mu tam przede wszystkim lżej i chłodniej. Nie zauważyłem, aby mój ST75 miał jakieś duże drgania - wydaje mi się, że są chyba mniejsze od stosowanego wcześniej w moim CAP-ie MDS68. W porównaniu do MDS ma większy moment obrotowy oraz moc i to na standardowym paliwie. Silnik prawidłowo dotarty jest nie do zajechania - mój latał juz 3 sezony i ma się świetnie. Nie jestem jakimś fanem ST, mam też OS46FX,MDS68,Webrę60,MVVS12.7,MVVS6,5 ale nie uważam też że OS to jedeny słuszny wybór - u mnie na topie są MVVS-y i ST, ale jest to oczywiście moje prywatne zdanie.
Pozdrawiam Bobo
Dzięki za cenne wskazówki. Wiem dzięki temu co dalej. Silnik jest z tych chińskich (na pewno nie oryginalny włoski). Założone śmigło drewniane 12/8, dawniej 11/9, ale moje Extra jest powolnym samolotem, wymagającym większego momentu, więc 12/8 lepiej się spisuje. W paliwie 10% nitra - zmniejszę. Mógłbyś jeszcze potwierdzić, że na pewno rycyna? Pytam, ponieważ słyszałem, że w takich wypadkach jednak lepszy syntetyk. Który z tych dwóch rodzajów olejów ma lepsze własności smarujące i chłodzące? Oczywiście pomijam współczynnik paskudzenia :) Czy wolno mieszać rycynę z syntetykiem, czy się zmydlą?
-- Lukasz N 50 05' 04" E 19 53' 43"

Rycyna na pewno nie ustepuje olejom syntetycznym. Ma jednak też i wady - zakleja silnik (jest to szczególnie dokuczliwe w niższej temperaturze) a a samo jej spalanie powoduje powstanie większej ilości nagaru. Silnik po rycynie może wymagać okresowego czyszczenia. Jeżeli olej synetyczny miesza się z metanolem to można go oczywiście mieszać z rycyną. Najlepiej zrobić po prostu próbę. Z olejem nie ma też co przesadzać - dwusuwowy żarowy silnik lotniczy nie potrzebuje więcej jak 18-20%, a silniki o większej pojemności jeszcze mniej. Zawsze można też wypróbować innych paliw - mój ST75 doskonale pracuje też na 1 i 5% Tornado - niestety to paliwo jest znacznie droższe.
Pozdrawiam i życzę powodzenia: Bobo
Ja podobnie jak Bobo latam na wloskim ST. W moim przypadku to G61 Ring (10cm3) i musze przyznac, ze po pierwszym troche kaprysnym okresie docierania i regulacji silniczek kreci az milo. Nie przegrzewa sie i startuje od tzw pierwszego przekrecenia palcem nawet po pol roku stania w piwnicy. Paliwo takze zwykla rycynka 80/20 a smiglo to 12x6. Latam juz 5 rok i nie widac zadnych sladow zuzycia. A potem wystarczy wymienic pierscien i latamy dalej :)
Pozdrawiam Przemek http://www.aircombat.pl http://japim.acn.waw.pl/modelarstwo /