Osłonięcie zaokiennego czujnika temperatury

W dniu sobota, 7 lipca 2018 03:36:25 UTC+9 użytkownik WM napisał:

W kamerze termowizyjnej obraz jest zawsze ostry, nie ma żadnego ogniskowania. To działa tylko na jednej długości fali, reszta jest blokowana filtrem.

W dniu sobota, 7 lipca 2018 01:22:51 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:

Jak skierujesz na supernową gdzieś na niebie, to stopisz kulę ziemską.

W dniu sobota, 7 lipca 2018 01:16:06 UTC+9 użytkownik WM napisał:

Nie, niczego nie uwzględniałem. Odzytałem z ekranu. Aplikację skalibrowałem sobie z termometrem dotykowym tak żeby metalowy obiekt pomalowany czarnym matowym Motipem dawał poprawny odczyt po uśrednieniu szumu przez 2 sekundy. Powiedzmy że dla potrzeby tej dyskusji nie ma to żadnego znaczenia.

W dniu 2018-07-06 o 22:26, Konrad Anikiel pisze:

Rozmawialiśmy z J.F. o pirometrze.

Kamera działa inaczej, pewnie ma maksymalną głębię ostrości jak kamera otworkowa.

WM

Reply to
WM

W dniu sobota, 7 lipca 2018 06:07:19 UTC+9 użytkownik WM napisał:

Kamera działa inaczej niż co? Przecież nie ustaliliście niczego. W czujnikach antywłamaniowych są dwa piksele takie jak w kamerze. Pirometru nie rozbierałem, producentów jest jak psów, każdy ma modele w różnych zakresach, mogę się w ciemno założyć że jest kilka różnych typów czujników każdy z inną zasadą działania. Dżejefowi stawiam piwo Hite jak znajdzie tam gdzieś małą termoparę.

W dniu 2018-07-06 o 23:14, Konrad Anikiel pisze:

Jak jest zbudowana Twoja kamera termowizyjna? Ma czy nie ma matrycy?

WM

Reply to
WM

W dniu sobota, 7 lipca 2018 06:51:43 UTC+9 użytkownik WM napisał:

A do czego zmierzasz? Pytasz bo chcesz wyeliminować ewentualność że tarcza Nipkowa tam siedzi?

Przy wyżej wymienionych obiektach akurat można olać. Gorzej jakby zmierzyć np. niepomalowany, obity błyszczącą blachą dach.

Reply to
Marcin Debowski

Szkoda, że dyskusja nie zaczęła się 2 tyg temu bo wywaliłem jeden do śmieci jak zaczał ostro przekłamywać. Chińskie cacko za dwadziescia parę zł.

Chyba stawiasz. Googlnij np. MLX90614 thermopile detector

Swoją drogą, czujnik czujnikiem, ale mnie bardziej interesuje co tam są za soczewki. Materiałów słabo absorbujących w tym zakresie za dużo nie ma i za tanie nie są. Wygląda na jakiś "plastik". to co mam w pracy (Fluka), i termometr i kamera, wydają się mieć optykę Ge.

Reply to
Marcin Debowski

To jest do urządzeń które mierzą temperaturę ze znanej odległości. Nie do pistoletowych pirometrów ogólnego zastosowania.

Wiele tanich materiałów ma wysokie tłumienie dla szerokiego spektrum poza wąską szparą. Przypuszczam że nawet napylenie warstwą określonego metalu daje taki efekt. Oglądałem kiedyś charakterystyki szkieł Schotta na kuchenki takie pod którymi pali się gaz na katalizatorze, a na wierzchu stawiasz garnki. To było tanie szkło do szerokiego zastosowania (chociaż cały pomysł poległ w konkurencji z indukcją). Tam takie wąskie szpary występowały w jednym albo w dwóch miejscach.

Samochody ciekawie wyglądają. Gorące, ale odbija się w nich zimne niebo. Odbicie zależy od kąta patrzenia. Wychodzi impresjonizm podczerwony.

Użytkownik "Konrad Anikiel" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych: snipped-for-privacy@googlegroups.com... W dniu sobota, 7 lipca 2018 01:22:51 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:

A zebys wiedzial. Tylko:

-trzeba odpowiednio duzego zwierciadla, tak z grubsza mysle, ze cos wielkosci orbity Ziemii :-)

-zewnetrze warstwy supernowej sa takie gorace ? Bo nasze Slonce ma raptem 6000K, i w odpowiednio duzym piecu slonecznym gdzies tyle sie osiaga.

W dniu poniedziałek, 9 lipca 2018 18:12:07 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:

Niewiele mniej się osiąga w bele jakim domowym kotle gazowym. Elektrony w takim płomieniu poruszają się z prędkościami porównywalnymi do ułamka procenta c. Supernowa to prędkości grubo powyżej 1/4 c.

Przypomniało mi się że za dawnych czasów pierwsze przecinarki laserowe miały soczewkę z monokryształu soli kuchennej. Tanie były, ale niepraktyczne, więc zostały wyparte przez pozłacane lustra wklęsłe z chłodzeniem wodnym.

Użytkownik "Konrad Anikiel" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych: snipped-for-privacy@googlegroups.com... W dniu sobota, 7 lipca 2018 06:07:19 UTC+9 użytkownik WM napisał:

Teraz nie moge znalezc, ale kiedys bylo sporo czujnikow wygladajacych z grubsza tak

Tylko - ten ma wbudowana elektronike, tamte mialy dwa druty wyjsciowe. Ten ma w opcji "output Type J" czy K, tamte tez. Tylko ze ten wymaga zasilania, a tamte nie wymagaly.

miernik "Type J/K" mierzy napiecie wyprodukowane przez czujnik. Wyprodukowac bez zasilania trudno. W dodatku bardzo malego ... no najprosciej byłoby, aby w srodku byla termopara. Ale musialaby byc swietnie sprzężona z otoczeniem, zeby jej temperatura odpowiadala mierzonej.

Moze połowa temperatury i dwie termopary ? Ale to nie takie proste w termoparach.

Powyzszy ma nawet w nazwie "couple", ten z kolei "thermopile"

ten chyba tez - choc on chyba do innych celow
Ale moze dobrze mi sie wydawalo, ze to nie moze dobrze dzialac, i dlatego takich juz nie ma, sa z wbudowana elektronika, skalibrowane.

Tamte czujniki co pamietam to nawet niedrogie byly. A i tak tansze od wspolczesnego chinskiego miernika, co to ponizej

30zl potrafi byc.

Tak czy inaczej - nadal pozostaje pytanie jak Chinczyki to dzis zrobily, choc oczywiscie mozliwosci jest teraz duzo, skoro juz nie musimy sie trzymac termopary.

Użytkownik "Konrad Anikiel" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych: snipped-for-privacy@googlegroups.com... W dniu poniedziałek, 9 lipca 2018 18:12:07 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:

No, nie az tak niewiele mniej. Stali tam nie topi, 1500C nie ma.

Ale o predkosci czego piszesz ?

Bo mnie interesuje gestosc mocy promieniowania. Jesli promieniuje cialo, np doskonale czarne, ale moze byc tez gaz, to zalezy od temperatury tego ciała/gazu. No i fotosfera gwiazd ma ledwo tysiace stopni, mimo ze w jądrach sa miliardy. Adekwatna do tej temperatury jest predkosc ... protonow, jąder, elektronów, atomów.

Jednolita predkosc po wybuchu supernowej swieci jakos inaczej, tym niemniej gestosc promieniowania gwiazdy jest wysoka. Odpowiednie skupienie i mozna uzyskac w ognisku niewiele mniejsza gestosc promieniowania - ale nie wiekszą niż u źródła.

Ehem.

"Handheld infrared (IR) non-contact thermometer [..] this technology is available in the MLX90614 as an integrated digital non-contact thermometer in a small TO-39 can.

Wydaje mi sie, że pies jest własnie pogrzebany w tym co i ile tłumi a na ile mozna sobie pozwolić. Czasem, jak np. w przykładzie z kuchenką to nie musi byc duzy problem, bo wtedy płyta tez działa jako kontaktowy grzejnik.

Reply to
Marcin Debowski

To już co innego. To jest procesor sygnałowy który analizuje sygnał z całej matrycy termopar. Z pojedynczej termopary nie dojdziesz jaka jest temperatura obiektu jeśli nie znasz wielu parametrów pomiaru. Musiałbyś poczynić wiele założeń, które wykluczyłyby w praktyce zastosowanie jej do uniwersalnego urządzenia.

Nie może działać jako kontaktowy grzejnik. Te płyty muszą spełniać wymagania przepisów. Jak masz kuchenkę z gorącymi żeliwnymi plackami, to widzisz czego nie dotykać, bo może być gorące. A w szklanej powierzchni takiego placka nie widzisz, więc to szkło nie może się rozgrzewać bez opamiętania. Z tego wynika na przykład że to szkło (właściwie kompozyt szklano-ceramiczny) ma bardzo kiepską przewodność cieplną. A jednocześnie zerową rozszerzalność cieplną w dość szerokim zakresie temperatury. A jednocześnie określone własności optyczne. Uwierz mi, oni zainwestowali olbrzymi szmal w opracowanie składu tych materiałów, technologię ich wytwarzania, urządzenia do masowej rodukcji itd.

W dniu poniedziałek, 9 lipca 2018 23:28:32 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:

Stal nie ma, bo jest chłodzona wodą. A sam płomień jest bardziej gorący. Jedyny powód do ograniczania temperatury płomienia to restrykcje środowiskowe (wytwarzanie tlenków azotu).

A temperatura już nie?

Nie ograniczaj się. Taka supernowa jest duża. Jakby ją skupić na mniejszym punkcie, to temperatura pójdzie wyżej.

Nie zmienia to faktu, że jest tam termopara :) JF, pijesz!

Miałem kuchenke na bazie płyty Schotta, chyba nawet Amica, z tym, że nie było pod spodem palników gazowych a ogrzewanie oporowe. Cos takiego:

Sygnalizacja gorącej płyty była lampkami, bo w końcu nawet jak ogrzewanie nie działało to całość się i tak przecież w obrebie pól grzewczych nagrzewała. Poza tym te pola są oznaczane.

Reply to
Marcin Debowski