Osłonięcie zaokiennego czujnika temperatury

Hej,

Macie jakieś sprytne patenty na osłonięcie czujnika temperatury, który jest wyrzucony za okno na słońce tak, żeby pokazywał temperaturę w cieniu? Da się to w ogóle zrobić przy założeniu, że czujnik ma nie być nie za duży?

Kiedyś miałem czujnik w 4 warstwach styropianu + porobione otworki na wentylację. Było to ogromne a i tak pokazywało wyższą temperaturę, niż w cieniu.

Reply to
Adam Wysocki

W dniu 2018-07-05 o 12:59, Adam Wysocki pisze:

Jak sama nazwa wskazuje mierzy temperaturę a ta jest wyższa przy oknie niż w cieniu. Mury są nagrzane i nic nie zrobisz.

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

W dniu czwartek, 5 lipca 2018 13:00:01 UTC+2 użytkownik Adam Wysocki napisał:

Podczerwony, taki jak w zdalnych termometrach pistoletowych. Wyceluj go w jakieś zacienione krzaki gdzie nie odbija się słońce z okien, będziesz miał w miarę poprawny pomiar.

Użytkownik "Adam Wysocki" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:phktnf$6v7$1$ snipped-for-privacy@news.chmurka.net...

Bardzo nie za duze ? To sie nazywa Stevenson screen, dawniej to byla skrzynka z zaluzjami, teraz cos takiego

za malo otworkow ?

Użytkownik "Konrad Anikiel" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych: snipped-for-privacy@googlegroups.com... W dniu czwartek, 5 lipca 2018 13:00:01 UTC+2 użytkownik Adam Wysocki napisał:

Ale on pokaze temperature krzakow, a nie powietrza.

No ale za oknem, jak już słusznie zauważono są mury i podobne atrakcje, które absorbują i akumulują ciepło słoneczne.

W sumie co to znaczy w cieniu?

Reply to
Marcin Debowski

W dniu 2018-07-05 o 12:59, Adam Wysocki pisze:

Trzeba skopiować klatkę meteorologiczną.

Jedna z nich wygląda jak karmnik dla ptaków :)

WM

Reply to
WM

A krzaki nie mają temperatury powietrza (pi x drzwi)?

Reply to
Marcin Debowski

Od slonca maja wyzsza w cieniu nizsza bo sie chlodza poprzez parowanie jak jest goraco. A jak zimno to moze byc jeszcze inaczej. Norma jest budka w okreslonej wysokosci nad gruntem. W niej tez musi byc cieplej w sloncu niz ma temperatura powietrza. Pomiar temperatury pomimo za powszechny jest bardzo trudny do zrealizowania jesli wynik ma byc rzetelny. Dla czlowieka tolerancja temperatury powietrza +-2 stopnie jest akceptowalna i nie ma co kombinowac zeby mierzyc dokladniej.

Reply to
4kogutek44

Jak najmniejsze :)

Okno i tak się nie otwiera, a jedynie uchyla, więc o ile DS-a na tasiemce wystawiłem, to z czymś większym byłby problem...

Ciekawe... widziałem kiedyś ale nie wiedziałem, że to to :)

A gdyby tak zamontować mały wiatraczek, który wymuszałby przepływ powietrza przez czujnik... ciekawe jak szybko trafiłby go na zewnątrz szlag.

Reply to
Adam Wysocki

O, dobry pomysł. Tylko jaki to ma zasięg?

Reply to
Adam Wysocki

Tak, żeby mierzyć temperaturę powietrza (teraz oficjalna pogodynka pokazuje w Warszawie 24 stopnie) a nie czujnika, który nagrzewa się od słońca (teraz raportuje 38 stopni)...

Reply to
Adam Wysocki

No to lustro nad czujnikiem i wspomniany wiatraczek. Mógłbyś pokombinować z ogniwem słonecznym zamiast lustra będzie wtedy dmuchał proporcjonalnie.

Reply to
Marcin Debowski

W dniu 2018-07-06 o 11:23, Adam Wysocki pisze:

To może lepiej konwekcją.

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

Nieskończony. Możesz zmierzyć temperaturę Słońca, Księżyca, przestrzeni kosmicznej (jeśli wiesz jaki uchyb daje atmosfera) itd. Wyszedłem na balkon, na południowej stronie. Akurat dzisiaj słońce za lekkimi chmurami, ale:

krzaki 21C las 21C asfalt 29C tynk akrylowy na styropianie 25C chmury 11C niebo między chmurami (też lekko zachmurzone na wysokiej warstwie) -7C termometr rtęciowy pokazuje 23C (osłonięty od słońca, ale przy ścianie na południowej stronie bloku) termometr elektroniczny na północnej stronie bloku pokazuje 22C

Wiatr 5 km/h, porywy 13.

Przy czystym niebie (bezpośrednim działaniu słońca) różnice są dużo większe.

Merzyłem kamerką podczerwoną w CAT S60. Podaję wartości zaokrąglone do pełnej liczby, bo oscylują w zależności od chmury nade mną i wiatru.

Konrad

W dniu czwartek, 5 lipca 2018 22:09:41 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:

Słuszna uwaga. Ale to jeszcze nic. Czasem dany krzak może zapłonąć ogniem (ale nie spalić się) i gadać do ludzi anielskim głosem. Niestety, nie wiem jak skonstruować system pomiaru odporny na takie zjawiska.

Jak sa w cieniu i nie zmoczone, to z grubsza chyba tak. Ale krzaki stale w cieniu to chyba trudno.

W dniu 2018-07-06 o 16:23, Konrad Anikiel pisze:

Uśredniony. Mój pirometr ma stożek 8:1 (średnica 1 metra z odległości 8 metrów)

Emisyjność trzeba uwzględnić.

WM

Reply to
WM

Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5b3f95c5$0$602$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl... W dniu 2018-07-06 o 16:23, Konrad Anikiel pisze:

A propos - wiecie jak te nowoczesne pirometry sa zrobione ?

Biorac pod uwage, ze dokumentacja czujnika pisze "podlaczyc do miernika jako termopare typu K/J" i zasilania nie trzeba (samemu czujnikowi) ... to mam dziwne wrazenie, ze tam jest mikroskopijna termopara w ognisku reflektora. Reflektor to pewnie polerowany metal.

Ale czy to zapewni odpowiedni stopien "sprzężenia" ? Jak skieruje czujnik na obiekt co ma 100C, to termopara w ognisku osiagnie 100C ?

W dniu 2018-07-06 o 18:22, J.F. pisze:

Co z ostrością obrazu? Zwykła lupa i Słońce daje jasny punkt, gdy dobrze wyostrzyć. Gdy ostrość słaba, to plamka rozmyta i efekt dymienia drewienka słaby.

WM

Reply to
WM