Radio z żyletki (projekt do szkoły :D)

Witam Ktoś może mi wytłumaczyć jak coś takiego zbudować? Wiem tylko tyle, że zamontowana jest żyletka i z nią styka się grafit (np. z ołówka). Ale
jak odbierane fale są wzmacniane? jakie jest zasilanie (czy wogóle)? Wogóle jak to to działa ;) Wszelkie schematy mile widziane.:)
Uprzedzając uwagi - sprawdzałem google, ale nic nie znalazłem
Pozdrawiam i z góry dzięki za pomoc
Mi-5 napisał(a):

Nazywało się to odbiornik detektorowy. W oryginale ( lata '20, '30 XX w ) detektor był kryształkowy, protoplasta współczesnych diod. Wzmocnienia i zasilania nie było, o sile sygnału decydowała długość anteny.
Zbudowane toto było mniej więcej tak: antena typu long wire podłączona była do równoległego obwodu rezonasowego LC i potem do uziemienia. Obwód był strojony ( L lub C zmienne ), aby złapać mniej więcej jedną radiostację. Z obwodu zasilane były wysookoomowe słuchawki poprzez detektor.
W latach '70 na urządzeniu tego typu z anteną 50 metrów, detektorem z diody germanowej z 200 km słychać było Warszawę 1 ( i bliskich sporo śmieci ). Dziś chyba tak różowo nie będzie.
Detektor z żyletki i ołowka - podobno działa, ale do zabawy lepiej zastosować (chyba) dostępne diody germanowe AA ...
--
P. Jankisz
trochę o rowerach:

http://www.scitoys.com/scitoys/scitoys/radio/homemade_radio.html
znalezione w google.com
KA napisał(a):

Tak to jest jak się do końca nie wie czego się szuka :] Dzięki!

Obawiam sie ze teraz bedzie bardzo trudno o zyletke...
A.L>
A.L. wrote:

Nie obawiaj się. W supermarketach nie kupisz, ale w sklepikach z byle czym- idzie znaleźć.
o, nawet w internecie można kupić: http://www.hipernet24.pl/katalog.php?kat_id 08 Konrad
Thu, 18 Aug 2005 09:05:06 -0500 jednostka biologiczna o nazwie A.L.
jednego z serwerow news nastepujace dane:

Co takiego ??? W chyba każdym sklepie z chemią gospodarczą itp. można za ok 1zł kupić paczkę żyletek. Może nie ma takiego wyboru jak kiedyś gdy żyletki były używane do golenia, ale z zakupem ww. nie ma problemu.
A w razie braku (możliwe to ?) to można kupić jednorazową maszynkę do golenia (ok. 1,60 zł) i wydobyć ostrza. Mam tylko spore wątpliwości czy dioda zestawiona z grafitu i stali będzie dobra. Gdzieś czytałem że można np. zrobić z jakiegoś domowej produkcji odpowiedniego stopu ołowiu (i w to wbić ostrze).
BTW taki radioodbiornik może wcale nie być w dzisiejszych czasach łatwy do uruchomienia (o ile w ogóle możliwy). Po pierwsze nie ostały się żadne Polskie stacje nadające na MW, a z tych odległych to bez wzmocnienia raczej nic się nie usłyszy. Poza tym będzie miał on bardzo oraniczony zakres przestrajania. Podane w literaturze ilości zwojów i pojemności kondensatora współpracującego z cewkami ustalają przecież tylko jedną częstotliwość odbioru i autor podawał je dla stacji która wowczas działała (chociaż PR1 to od zawsze na tej samej QRG (no, kiedyś 227 kHz)). Radziłbym jednak dać kondensator zmienny, choćby dla dokładniejszego dostrojenia. Oczywiście została jeszcze na LW stacja PR 1 na 255 kHz (AFAIK pakująca w antenę 1MW) i jest to ewentualnie jedyna realna szansa. Bardzo ważna będzie porządna antena odbiorcza typu longwire. Wbrew pozorom to nie jest układ dla kogoś zupełnie zielonego w elektronice (jak zapewne inicjatorr wątku). Napominam też że współczesne słuchawki dynamiczne nie nadają się do takiego odbiornika, mają zbyt małą impedancję (rzędu kilku dziesiątek omów). Przydałyby się takie np. 800 Ohm, albo jeszcze lepiej 2 kOhm

Ja jeszcze wtrace sie: To byl prawdziwy majstersztyk marketingowcow wcisnac jednorazowe maszynki do golenia wielokrotnie drozsze i trudniejsze w eksploatacji od maszynek na zyletki. Owszem - gdy trafi sie na ruska maszynke, to latwo sie zaciac a golenie przypomina szarpanie, ale teraz sa do zdobycia np. Wilkinsony idealnie wyprofilowane - paczka zyletek wystarcza na wiele miesiecy.
Ale to juz podchodzi pod *.*.ekonomia.
    Adam
BLE_Maciek napisał(a):

Wystarczy mi, żeby odebrać szumy, wiem, że żadnej stacji nie odbiorę. Żyletkę już mam :) Pozdrawiam
Fri, 19 Aug 2005 15:36:53 +0200 jednostka biologiczna o nazwie Mi-5
jednego z serwerow news nastepujace dane:

Szumy ? W takim czymś prawdopodobnie ledwo słychać odbieraną stację (jeżeli się już odbiera), nie sądzę abyś usłyszał szumy :->
BTW Kolego, cytaty się przycina !
On Thu, 18 Aug 2005 21:58:03 +0200, BLE_Maciek

Ciekawe po co w szkole zadaja takie idiotyczne projekty?... Jezeli juz robic radio, to po co zyletka kiedy mozna kupic diode? A problem sluchawek to zreczywiscie problem, wspolczesne sluchawki sie nei nadaja. Nei obejdzie sie bez jednego chocby tranzystora. Chyba ze Pan Profesor kaze nawinac tarnsformator...
A.L.
A.L. napisał(a):

Cóż, temat pracy sam sobie wybrałem. Stwierdziłem, że bez tranzystorów, gotowych diod i innych gotowych rzeczy można zbudować prosty odbiornik. Niektórzy wkładają do butelki z wodą wywarzoną fiolke po olejku do ciast, pokazując jak tonie po ściśnięciu (nurek kartezjusza), ale stwierdziłem, że to nie dla mnie :) Ciekawe czy zadziała :) (a ze słuchawkami także spodziewam się problemów)
On Fri, 19 Aug 2005 09:13:45 -0500, A.L. wrote:

Dysguglia ? 'crystal radio school project' zwraca 781 tys linkow, mysle w ze w ktoryms sie doczytasz po co :-)

Germanowa ? Jesli juz robic radio to homodynowe z wykorzystaniem komputera z karta dzwiekowa :-)
Sun, 21 Aug 2005 18:54:15 +0200 jednostka biologiczna o nazwie J.F.
jednego z serwerow news nastepujace dane:

Tylko po co ? :-> Można i zbudować proste radio z np. 2-ma tranzystorami. Przynajmniej efekt pewniejszy.

A kto to był ten Germanow ? Radziecki fizyk ? A Tunelow ? ;-) A ze zdobyciem diody germanowej to nie powinien być aż taki problem. Jakąś AAP152 ze starych zapasów powinno się dać kupić.
On Mon, 22 Aug 2005 14:10:32 +0200, BLE_Maciek wrote:

Ty sie nie smiej - wojskowi uzywaja [uzywali] anten kulikowych. I jakos nie mozna sie dowiedziec czy to jest antena z kulikow, czy antena Kulikowa ...
BLE_Maciek wrote:

A słynna reakcja Łańcuchowa to podstawa energetyki jądrowej. ;-)
Pozdrawiam Piotr Wyderski

Zbuduj prawdziwe radio kryształkowe, użyj profesjonalnych kryształków galeny (PbS siarczek ołowiu) : http://www.republika.pl/audioton/starocie.html http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic115933.html
Pozdrawiam WM