Re: Dystrybucja si? w ?rubach [By?o] precyzyjne p

> Napisałem na wstępie, ale powtórzę. Śruby liczysz na siłę rozciągającą > wystarczającą do tego, by naprężenia styczne przeniosło tarcie. Jako > rozwiązanie awaryjne możesz zakładać ścinanie śrub, ale wówczas w śrubie > masz naprężenie rozciągające pochodzące od nakrętki oraz ścinające. > Zakładam, że wiesz, jak to połączyć. Nakrętki przykręcasz kluczem > dynamometrycznym, zwłaszcza gdy konstrukcja jest odpowiedzialna. >

hehe widzę mechanik z kolegi wychodzi w budownictwie jest inaczej. Tylko śruby tzw. sprężone liczy się tak, żeby nie przenosiły ścianania, a wszystkie inne (znaczy się niesprężane) muszą przenosić zarówno siły osiowe, jak i poprzeczne. W normie stalowej jest do bardzo ładnie opisane, łącznie ze współczynnikami rozdziału, czyli takimi koeficjentami co mówią ile mniej więcej nośność śruby trza zredukować, jeśli będzie ich 2, 4 , 6 itp, co właśnie wynika z nierównomiernego rozdziału obciążeń na śrubę (m, in przez tolerancje). Ale jeśli o połączenie beton-stal to o sprężaniu można zapomnieć, bo z betonu zrobiłby się gruz zanim by się śruby (kotwy ) dokręciło. W ogóle jest też specjalna norma na zakotwienia, i tam wszystko jest podane jak się liczy (to była dygresja). A w praktyce projektuje się tak, że jeśli są duże siły poprzeczne (większe niż 30% ściskających) to należy zrobić tzw. ostrogę, czyli kawałek dwuteownika (przeważnie hea140) który wchodzi w specjalną studzienkę pozostawioną w tym celu w fundamencie i po montażu się zabetonowuje. Budownictwo nie wymaga myślenia, wymaga wiedzy i praktyki :)))) to był zart, wymaga myślenia ale troche w innym kierunku, nie liczy się wpływu luzów w otworach na siły wewnętrzne, ale szuka odpowiedniej normy w PN lub eurocodach. pzdr

Reply to
slawek9000

Ale przeciez tez budownictwo slynie z "wielkich" tolerancji. Zacementujesz 4 sruby wystarczajaco dokladnie ?

W której normie stalowej? Nie mam norm pod ręką więc zajrzałem do Łubińskiego & co ,,Koństrukcje stalowe'' z 2006 i tam nie widzę nic o tolerancjach.

Jest tam owszem o nierównomiernym rozdziale sił ale w wyniku pracy łączników w szeregu a jest to inne zagadnienie, które może nie mieć nic wspólnego z tolerancją.

Drążę temat bo już przez chwilę miałem nadzieję, że ktoś to rozwiązał ale obawiam się, że to jest inne zagadnienie.

A jaka norma pozwala uwzględniać owe 30% sił ściskających? Bo według mnie to już nieaktualne.

Pozdrawiam

Aleksander Matuszak

Reply to
AMX

[..]

Nie jestem praktykiem, więc jeśli napiszę bzdury to ktoś mnie poprawi.

Według mnie to nie jest problem niemożności. Już ze 20 lat temu norma sugerowała użycie szablonu przy betonowaniu fundamentu. Szablon czyli pospawana ramka z profili stalowych z dokładnymi otworami na zakotwienia pozwalał przy betonowaniu utrzymać położenie kotew z dokładnością do mm albo i lepiej. Po prostu szablon utrzymywał (wiotkie) kotwy w trakcie betonowania w zadanej pozycji więc na końcu mieliśmy to co było założone.

Podobnie nie jest niemożliwe wywiercenie dokładnych otworów pod śruby rozporowe czy tp.

Tylko takie precyzyjne betonowania/wiercenie otworów jest szalenie kłopotliwe a więc i kosztowne. Jeśli zaś siły poprzeczne są drugorzędnym obciążeniem to lepiej obniżyć koszty wykonania poprzez zwiększenie tolerancji otworów i wykazać (przy projektowaniu), że nawet najbardziej niekorzystna dystrybucja sił ścinających nie zagrozi bezpieczeństwu konstrukcji.

Tak to sobie przynajmniej wyobrażam.

Pozdrawiam

A. Matuszak

Reply to