Re: G??boko?? posadowienia fundamentów p?ytowy

Krzysztof Tabaczynski napisał/wrote dnia/on  2009-05-30 22:57: > > >> czy dla

Kij nadal w mrowisku sterczy. Tak zrobione, inaczej zrobione. Nikt po

10-15 latach nie wykopał dziury w ziemi by sprawdzić: czy styrodur/ styropian tam jest, jaka jest jego kondycja, czy i ile jest zgnieciony. Podstawowe kwestie: głębokość posadowienia fundamentów a warunki klimatyczne, oraz stan zerowy( myślę tu ogólnie o posadzce np. domku) nie tylko nie tylko nie zostały omówione, ale i nie podjęty temat. A warto, naprawdę... Pozdrowienia
Reply to
artisan3d.pl

snipped-for-privacy@gmail.com napisał/wrote dnia/on 2009-06-03 15:42:

Praktyka o której wspomniałem wyżej wskazuje, że można położyć płytę na poziomie mniejszym niż głębokość przemarzania _pod warunkiem_ zapewnienia odpowiedniej podsypki. A wysokość stanu zerowego - jak kto woli. Może być 40cm. Może być też 20cm. A teraz - zgodnie ze swoją deklaracją - *oddaj z nawiązką*.

Pozdr,

Reply to
Lukasz Kozicki

Tu uparcie twierdzę, że podsypka powinna być stosowana zawsze, poza wyjątkiem piasku/żwiru naturalnego o dużej jamistości i strukturze nienasiąkliwej. Wskazana miąższość minimum 30 cm.Kurczę, jeżeli wilgoć czy też woda gruntowa, w cyklu zamarzania i odmarzania wielokrotnego, a więc zmiany objętości, nie oddziałuje na fundamenty, w sytuacji, gdy są posadowione powyżej normatywu strefowego 80/100/120, to, uważam, małe znaczenie dla fundamentu: czy podnosi i opada wraz ze styropianem, czy bez styropianu. Uważam, że styropian stanowi przede wszystkim izolację cieplną dla elementu konstrukcyjnego i obiektu użytkowanego, zmniejszając straty cieplne do gruntu. Ogranicza rozmrażanie dodatkowe poprzez ograniczenie emisji ciepła na zamarzniętą wodę w gruncie. Natomiast, słoneczko grzeje albo nie i pod fundamentami zamarza albo nie. Chałupa się podnosi, albo opada. Ponieważ grunt jest również izolatorem, to podnosi się najbardziej po obwodzie i opada tamże bardziej. Co do wyniesienia podłogi/posadzki ponad teren, to strefa pomiędzy poziomem gruntu a posadzką ( 40 cm) jest: najzimniejsza, najbardziej nawilżona i narażona na agresywne opady deszczu/śniegu. Tak budowano setki lat. Tak mnie uczono, tak wskazuje praktyka. Tymczasem moda i projekty wskazują inaczej i stąd moje wątpliwości. Fundamenty płytowe płytko osadzone dotarły ze Skandynawii północnej, posadzki przy ziemi z Hiszpanii i Włoch. Tylko bociany są nasze. Alleluja....

Reply to
artisan3d.pl

snipped-for-privacy@gmail.com napisał/wrote dnia/on 2009-06-03 21:35:

Posadzki przy ziemi też ze Skandynawii, razem z fundamentami płytowymi. (niezależnie takichże posadzek z południa Europy).

Pozdr,

Reply to
Lukasz Kozicki

Stosowanie podsypki pod plyte jest wskazane natomiast jakiekolwiek kombinacje z gruntem pod stopami fundamentowymi sa niedopuszczalne. Za wyjatkiem gdy jakis badziewny grunt trzeba wymieniac ale to wtedy obowiazuje cala procedura, droga i upierdliwa. Uważam, że styropian stanowi przede

Zle uwazasz. Styropian pod plyta stanowi izolacje uniemozliwiajaca doplyw zimna od gory zatem znaczaco ogranicza glebokosc jego przemazraznia. Natomiast, słoneczko grzeje albo nie i pod

Tak sobie to mozna wypbrazic. Chalupa sie podnosi i opada... Ale zazwyczaj bywa tak, sie podnosi tylko z jednej strony i zanim opadnie to sie porysuje, czego juz nigdy nie posklejasz.

No i dobrze Cie uczono.

No byc moze ze Skandynawii. Szwedzi zapewne w XVI w. zobaczyli stare polskie dworki tak budowane ("dom drewniany lecz podmurowany" - A. Mickiewicz) i potem te technologie zaczeli uwazac za swoja i nam ja sprzedali? Jak juz cos to chyba od naszych zachodnich sasiadow sie to wzielo, razem z waserwaga sztamajza i winklem przyszlo. Czyli wg. Ciebie nam pozostaly tylko polkie klepiska? W sumie trzeba tylko znac zrozumiec mechanike tego przemarzanie i nie bedzie jakichs wiekszych kontrowersji, sa to dla kazdego starej daty budowlanca, ktory sztuki nauczyl sie od swego pradziada, problemy znane i podejrzewam, ze mlodzi dzieki wprowadzonej reformie szkolnictwa, te tradycje czyli wiedze ignoruja i stad wiele kontrowersji. Pzdr.

Reply to
Tornad

> Tu uparcie twierdzę, że podsypka powinna być stosowana zawsze, poza

Asertywni-kreatywni. Jestem otwarty na nowości techniczne, ale

poprzez filtr doświadczenia. Nie skaczę z radości na widok nowego lecz wdrażam w miejscu posadowienia, w warunki terenowe i, co za tym, indywidualne. Jeżeli grunt pod fundamentem nieodpowiedni- wymieniam, jeżeli woda, wiadomo-izolacja, igłofiltry etc. Tyle, że PN posadowienie fundamentów opartych na gruncie powinno być na głębokości nie mniejszej jak strefowa głębokość przemarzania gruntu. To święte, płyta jest jednym z rodzajów fundamentu i w normach dla niej nie przewidziano wyjątku. Chyba, że się mylę i o to właśnie chodzi, a nie oble-ble, zrobiłem, zaprojektowałem, itp. Płyta również, moim zdaniem, powinna być oparta na gruncie poniżej granicy przemarzania gruntów.

Reply to
artisan3d.pl

Użytkownik snipped-for-privacy@gmail.com napisał:

"w gruntach wysadzinowych głębokość posadowienia nie powinna być mniejsza od umownej głębokości przemarzania hz, którą należy przyjmować zgodnie z rys. 1, dla danej części kraju; głębokość przemarzania należy mierzyć od poziomu projektowanego terenu lub posadzki piwnic w nieogrzewanych budynkach; Do gruntów wysadzinowych zalicza sie wszystkie grunty zawierające więcej ni 10% cząstek o średnicy zastępczej mniejszej niż0,02 mm oraz wszystkie grunty organiczne"

Czyli wolno płycej, o ile mamy grunt niewysadzinowy. Tylko że tak realnie wymóg ten da się spełnić jeżeli wymieniamy podłoże. Bo w innym przypadku bał bym się jakiejś soczewki gruntu wysadzinowego która ulokuje się akurat między punktami w których zostało rozpoznane podłoże. Pół biedy jeżeli strop tej soczewki będzie powyżej dna wykopu - można w projekt wpisać obowiązek wymiany gruntu soczewki w takiej sytuacji. Gorzej jeżeli soczewka zlokalizowana będzie ciut poniżej dna wykopu...

Reply to
Michał Grodecki

snipped-for-privacy@gmail.com napisał/wrote dnia/on 2009-06-05 12:20:

Jeżeli uważasz, że "to święte", to może chociaż uzasadnij swoje twierdzenie, że (cytat) "warto naprawdę" na ten temat dyskutować.

Pozdr,

Reply to
Lukasz Kozicki