Rysunek techniczny-pytania

Dawno nie bawiłem się rysunkiem i teraz brałem udział w dyskusji...Pozapominałem część, części nie potrafiłem wytłumaczyć choć intuicja mi podpowiadała rozwiązanie..Pierwszy problem: Czy w rysunku złożeniowym jeśli "kroimy" płyty wraz ze śrubą , to jeśli ta śruba jest krojona poprzecznie to czy należy ją zakreskować. Odpowiedziałem, że tak i każde inne rysowanie byłoby dla mnie niezrozumiałe-ale było sporo głosów , że nie kreskujemy [nie wiem skąd takie przekonanie bo wydaje się tu brak logiki]... Drugie pytanie dziś było: Jak na rysunku oznaczamy zatępianie krawędzi. Niepewnie wyraziłem sugestię, że nie zaznaczamy takiej opcji na rysunku, a detal ma być "ogratowany" [a co to oznacza? na ile można zrobić załamanie?]nawet bez określenia tego na rysunku. A natomiast zaznaczamy na rysunku [nad tabelką ? wpis "krawędzie detalu pozostawić ostre" ?]tę opcję jeśli krawędż należy zostawić "ostrą".. Ale nie potrafiłem określić pojęcia "krawędz ostra" - czy to miałaby być ostra po usunięciu zadziorów, czy z zadziorami.Zdaje się, że należy unikać nadmiernych "zadziorów" przy obróbce i nie operować pilnikiem [tudzież osełką itd...].. Jak to wygląda w praktyce ? Na ile mnie intuicja nie myli ?

OldStefan

Reply to
OldStefan

Użytkownik "OldStefan" snipped-for-privacy@ny.pl napisał w wiadomości news:jpm249$mel$ snipped-for-privacy@news.dialog.net.pl...

Śruby nie kreskujemy na przekroju.

Ja zawsze wpisywałem "zatępić krawędzie". Jeśli zatępienie ma znaczenie, to je wymiarujemy, ale przeważnie nie ma.

Reply to
Robert Tomasik

W dniu 2012-05-24 21:28, OldStefan pisze:

Na przykład napisem "Ostre krawędzie zatępić, (za wyjątkiem ....)" lub t.p. Na ogół wykonawca będzie wiedział o co chodzi.

Reply to
PeJot

Na poprzecznym przekroju?

Reply to
cef

Zaglądam właśnie do wiekowego "Rysunek Techniczny" Buksiński, Szpecht. Co prawda, nie śruby, tylko nity - na przekroju połączenia nitowanego 3 blach, w przekroju poprzecznym - są pokreskowane. PP

Reply to
PL(N)umber_One

PL(N)umber_One snipped-for-privacy@WYTNIJ.gazeta.pl> napisał(a):

Śruby, nity, kołki i tp wynalazki jeżeli płaszczyzna przekroju, krojąca nie jest równoległa do ich osi podłużnaej kreskujemy jak każdy inny przekrój. Jeżeli zaś jest równoległa do osi podłużnej tego cyngwajsa, to cyngwajs nie jest krojony. Jest w widoku i tak, jakby pozostawał w połówce 'dalszej' krojonego przedmiotu, jakby po odjęciu bliżej nas leżącej połówki. Kiedyś, ale kiefy to było, kiedy, o gratowaniu na rysunku się nie pisało bo było to, choć i dziś jest nie do pomyślenia by szanujący się fachura pozostawił zadziory na krawędziach co by się inny fachman pokaleczył biorąc przedmiot w dłoń. Dziś te przytępienia są wymiarowane z podaniem kąta i przyprostokątnej. Wiadomo postęp! W.Kr.

Reply to
Wiesław

W dniu 2012-05-24 21:28, OldStefan pisze:

Odnośnie stanu krawędzi. Koledzy wcześniej pisali o wymiarowaniu tzw. fazek, dawniej była notka o zatępianiu krawędzi, etc. Jest fajna norma 'DIN ISO 13715 - technical drawings, edges and undefined shapes' która jednym symbolem pomaga określać jak mają wyglądać krawędzie detalu, polecam.

Reply to
_chab_