Pytania,pytania i jeszcze raz pytania...

Witam wszystkich grupowiczów.
Jestem początkującym modelarzem RC. Od lat mam na tym punkcie bzika ale dopiero od jakiegoś roku
wydospodarowałem sobie czas, żeby się tym zajmować. Mam juz za soba oblatanie szybowca, 2 Trainery ARF i jednego zbudowanego ręcznie przeze mnie. Tysiace przeróbek i pare kraks za sobą. Mam pare pytań.Jeśli mógłbym prosić grupowiczów o pomoc.
1. Jak radzicie sobie z podwoziem.Moje samoloty mają trzy kółka(jedno z przodu). Kółka są zamocowane są na stalowych drutach.Prawie zawsze przy lądowaniu się wyginają. Ale problem stanowi sterowane kółko z przodu.Wytrzymuje około 10 ladowań. Albo rozwala sie mocowanie,albo drut tak się wygina, że nie darady naprostować. Czy macie jakieś inne pateny, rozwiązania? Z czego i jak najlepiej zrobić podwozie? Może kółko z tyłu? 2. Ja oklejam samoloty folią termokurczliwą SOLARKOTE. Jednak gdy widze wasze dzieła na obrazkach w internecie szczęka opada mi w dół. Czym wy oklejacie te modele? Niektóre błyszczą się jak maski samochodów. A także jak oklejacie makiete w srodku tj. w modelu Orlika na stronach modelarzy z Chodzieży. 3. Wiem, że zbiornik paliwa trzeba montować jak najbliżej silnika. Co się stanie gdybym go zamontował pod skrzydłami (jakies 15cm od silnika)?Wiem, że wysokość zbiornika jest ważna przekonałem się na własnej skórze (problemy przy zapalaniu). 4. Czy silnik może być zamontowany do góry nogami (świecą w dół)? Czy to nie wpłynie na jego pracę? 5. Czy są gdzieś w necie plany 1:1 makiet z wymiarami albo takie które można spotkać z zestawach do budowy. Te które spotykam są wielkości kartki A4 i nie mogę ich wydrukować w takiej skali jakiej bym chciał. Wiem, że mogę je sobie przerobić ale chce pójść na łatwizne. 6. Czy są jacyś modelarze ze stron Płońsk, Nasielsk, Pułtusk, Legionowo, Ciechanów. Mieszkam niedaleko lotnika w Chcynnie. Może ktoś z nich oblatuje tam swoje modele? 7. Dotychczas ustawiałem silnik na wyczucie.Lekko do dołu i w prawo(3 w prawo, 5 w dół tak kiedys słyszałem). Dotąd mi się udawało. Chciałbym to robić jak należy. Pod jakimi kątami trzeba zamontować silnik w górnopłacie i pod kakimi w dolnopłacie? 8. Czy profil skrzydła jest taki sam w górnopłacie jak i w dolnopłacie. 9. Jak ustawiać obroty silnika (silnik jest dotarty)? Po odpaleniu ustawiam idgłe zawsze tak żeby chodził na jak najwyższych i żeby nie gasł,gdy wezmę go w rękę i przechylam w górę i dół. Jednak, gdzieś wyczytałem, że gdy na tłoku jest spalona rycyna to ma za dużo mieszanki. Więc jak najlepiej ustawić obrotu silnika? 10. Jak radzicie sobie ze zbiornikiem paliwa? Gdy trochę jestem w powietrzu i w zbiorniku jest trochę mniej niż połowa paliwa i zaczynam pikować, silnik może zgasnąć. Przecież silikonowa rurka z sawką nie zagina się, a paliwo ucieka na przód silnika. Silnik dostaje bąbel powietrza i gaśnie.
To są tylko niektóre pytania z miliona innych. Przepraszam za banalność niektórych pytań. Dla niektórych mogą to być oczywiste rzeczy, niestety nie dla mnie :-(. Z góry dziękuję za pomoc. Pozdrawiam Marek
PS. Nawiąże kontakt z modelarzami w celu wymiany doświadczeń.
email: marek_ snipped-for-privacy@wp.pl

To zanczy ze masz juz wyjatkowo duze doswiadczenie.

lądowaniu
1. Za szybko przyziemiasz i wygiecie podwozia pochlania spora czesc energii. Reszta rozprasza sie w chwilowym odksztalceniu platowca.
Jezeli sam wyginasz podwozie to znacy ze drut jest za cienki, jezeli jednak mialbym wybierac miedzy wygietym podwoziem a polamanym kadlubem to wybieram to pierwsze.

Patrz punkt wyzej - za szybko siadasz. Zbyt gwaltownie.

Ja podwozie w moim przyciezkim akrobacie wykonalem z dwoch klockow przykreconych do przedniej wregi ( w sumie 4 x M3), przewierconych pionowo. miedzy nimi jest wystarczajaco miejsca na dzwignie kierujaca. Nigdy nie stosowalem plastikowych mocowan - szkoda pieniedzy.

Dobre rozwiazanie. Mniej klopotliwe.

To sprobuj solatfilm. KOTE ma chyba jakas taka inna fakture i dlatego sie tak nie lsni.

W srodku to niestety pozostaje moalowanie: Humbrol itd.

wysokość
zapalaniu).
Dolatania dookola moze byc. Przy manewrach mozesz miec powazne problemy z zassaniem paliwa do silnika. Wtedy stosuje sie pompe paliwa, ktora zasysa paliwko. Tak sie robi w modelach F3A gdzie miezmienny srodek ciezkosci jest na wage zlota.

nie
Moze byc. Niemniej moga byc problemy z odpalaniem - swieca zarowa zalewa sie paliwem.

można
mogę
Przeginasz. Firmowe plany mozesz raczej tylko kupic. Inaczej bedzie to naruszenie praw autorskich. To tak jakbys powiedzial: poszukuje planow wykonawczych najnowszego silnika GE F110 ( do F14 i F16).

Ja czasami latam w Chrcynnie. Mieszkam w Warszawie.

Bardzo dobrze. Zawsze ustawia sie na wyczucie. Na forum byla dyskusja na ten temat.

Tu nie ma rozdzielenia. Profil ma swoje wlasne odzielne wlasciwosci zupelnie nie przypisane do ukladu platowca.

ustawiam
Kiedys Alex poradzil mi ustawic na max minus 1500 obr (uzywajac tachometru). Sprawdza sie idealnie. Silnik sie nie przegrzewa, lata w kazdych warunkach. Chociaz metoda ze stawianiem modelu do pionu to prawie to samo.

powietrzu
IMHO jeden babel paliwa nie zgasi silnika.

Na temat tych pytan mozna napisac cala ksiazke. Z reszta dawno temu pojawila sie tzw biala seria WKiŁ, dostepna czasam na Allegro, albo w bibliotekach

Od tego jest ta grupa i nowe forum modelarskie.
-- Pozdrawiam Przemek Jakubczak Warszawa - Bemowo, latajace RC, plywajace i ostatnio rakiety =)
--
Mariusz "Doman" Domański

DomansMail<At>Gazeta<Dot>PL

www.modelarstwo.org.pl/forum/
-- Pozdrawiam Przemek Jakubczak Warszawa - Bemowo, latajace RC, plywajace i ostatnio rakiety =)

Oooooooo - właśnie - a jak jest zrobiona taka pompa paliwa w modelu ??? Bardzo mnie to interesuje atualnie.... Czy taki gadżet można gdzieś kupić ?
--
__________________________
pozdrawiam - Piotr Konopka

zasysa
jest
Heh, patentow jest wiele. Moj kolega kiedys robil takie pompy podobnie jak w zwyklym samochodzie. Membrana w kraterze mocowana w miejscu tylnego dekla i dwa zawory zwrotne. Membrana napedzana byla zmiana cisnienia w komorze silnika. Os montuje to w niektorych silnikach:: http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXBZ52&P=7 http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXBZ58&P=7
Teraz dostepne sa latwiejsze wynalazki. Dzialajace na drodze wibracji. Mocuje je sie gdzies niedaleko wibrujacego silnika i mamy naped membrany. Dostepne w Towerhobbies: http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXDHJ6&P=7 http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXDG61&P=7 http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXDG63&P=7
-- Pozdrawiam Przemek Jakubczak Warszawa - Bemowo, latajace RC, plywajace i ostatnio rakiety =)

Na to nie wpadłem - dzięki za informację !
--
__________________________
pozdrawiam - Piotr Konopka

Fak, że to słaba stal, ale wytrzymuje o wiele więcej, czasem trza podgiąć ręcznie i jest oki. A że tobie nie wytrzymuje, to oznaka qrde twardycxh, zbyt twardyxh ladowań. Poprostu brakuje techniki.

nato to jest taka organizajca ostatnio modna, ale na ten numer to są dwie metody: - używaj nakładki z teflonu na żelazko - zmień folię.

wysokość
No to qrde jak wiesz, to po co kombinujesz? Zrobi się poprostu kupa. Nieważne, co kombinujesz ze środkiem ciężkości (bo o tym myslisz), ale o grawitacyjno-ciśnieniowym zaciąganiu paliwa do silnika. W modelu nie masz pompy paliwa, która ciągnie zupę przez cały model do silnika. Masz za to przewody paliwowe, które są zawsze za długie :) No to o co ci qrde chodzi? Naoglądałeś się filmów w stylu "Ostatni lot B-17"? Tam był gość, któy machał wajchą do bólu, aby przelać paliwo a potem wysunąć podwozie, a ty masz w modelu jedynie serwo i dobrą chęć. Więc pomyśl i przestań marzyć. Zbiornik paliwa powinien być najlepiej w silniku, a jak nie można, to qrde najbliżej od niego. Normalnie paliwo jest zaciągane podciśnieniem z karteru lub nadciśnieniem z wężyka dołożonego do zb. paliwa. który daje nadciśnienie z tłumika silnika. To są kichowate ciśnienia, więc rezygnuj z marzen o bombowcach i rób model tak, aby paliwo było najbliżej silnika. Jeżeli podczas lotu paliwo się wypala, to model powinien być wyważony na "normalnie", czyli bez niedoważenia. A stąd qrde logiczny wniosek, że z paliwem jest troszku przeważony. I uwierz starym kretowcom, że tak ma być.

nie
Nie wpłynie ABSOLUTNIE QRDE NA PRACĘ, ale na zapalanie napewno. Najlepiej nie próbuj zapalać silnika z garem w dół, bo pewnego pięknego dnia ukręcisz korbowód. Paliwo zbierze się w garze, ty walniesz w śmigło i po zawodach. Dlatego trza obrócić model tak, aby gar silnika był do góry A jak masz wątpy, to obejrzyj filmy z kombata-regulacja

można
Rzadko, ale qrde polecam czytać precla uważniej. Na planach jest podziałka. Wystarczy wydruk A4 i powiększyć na ksero do danej skali.

Innymi. Dużo zależy od tego, jak chcesz latać. Na forum Gutek ostatnio dużo pisał o tym. Generalnie, w górnopłacie ok. -4 w dół i tyle w prawo. W dolnopłacie... to już trza umieć latać, sam dojdziesz, inaczej rozbijesz

Może, ale nie musi. Jeżeli stawiasz obroty, to po uzyskaniu maksymalnych odkręć ok 1/3 aby ybła mieszanka troszę bogatsza.W locie silnik wchodzi na wyższe obroty i wtedy potrzebuje ciut więcej wachy. A bąbel zgasi silnik, jeżeli jest właśnie za mało o ten "ciut".
Sorki za ew. błędy, ale walę zębammi o klawisze, boi w końcu to prawie rano. Buźka
Pozdrowienia Sławomir 'Gmeracz' Gmerek ==========================================Polska Witryna Modelarska: http://www.modelarstwo.org.pl ==========================================
--
Zaloz prywatne forum:
http://forum.onet.pl