Mo偶liwo艣膰 zdalnego sterowania modelem przez telefon kom贸rkowy

Witam
Na pocz膮tku zaznacz臋, 偶e jestem ca艂kowitym laikiem w dziedzinie modelarstwa, zw艂aszcza RC. Nie chc臋 wszczyna膰 sporu, bo si臋 po prostu
nie znam, tylko zweryfikowa膰 pewn膮 ide臋, kt贸ra za艣wita艂a mi dzisiaj w g艂owie.
Wielu modelarzy zw艂aszcza lotniczych spotyka si臋 na pewno z problemem ograniczonego zasi臋gu aparatury do zdalnego sterowania. By膰 mo偶e rozwi膮zaniem problemu by艂oby zastosowanie infrastruktury telefonii kom贸rkowej i podczepienie jej do uk艂adu serwomechanizm贸w modelu. Jestem ciekawy ew. op贸藕nie艅, kt贸re mog艂yby si臋 pojawi膰 (czego艣 w rodzaju "pinga" w grze online). Przy zbyt du偶ym "lagu" model m贸g艂by si臋 "sfragowa膰" o ziemi臋, bo pilot nie m贸g艂by w por臋 skorygowa膰 toru lotu, lub reakcje modelu by艂yby nieadekwatne do jego aktualnego po艂o偶enia - op贸藕nione, co utrudnia艂oby sterowanie.
Ewentualna transmisja wideo z modelu znajduj膮cego si臋 poza zasi臋giem wzroku r贸wnie偶 wchodzi艂aby w gr臋 - sieci udost臋pniaj膮 obecnie mo偶liwo艣膰 rozm贸w video, a od biedy po prostu transmisj臋 danych, w kt贸rych mo偶na sobie przesy艂a膰 co si臋 komu zamarzy. Z pocz膮tku my艣la艂em o kodowaniu sygna艂贸w do sterowania za pomoc膮 jakiej艣 modulacji d藕wi臋ku i pracy w trybie normalnej rozmowy g艂osowej. Mo偶na by wykupi膰 sobie jakich艣 "Samych Swoich" z modelem :), 偶eby by艂o taniej, a miniaturyzacja urz膮dze艅 pozwoli艂aby chyba zmie艣ci膰 wszystkie urz膮dzenia na pok艂adzie.
By膰 mo偶e opisane urz膮dzenie nada艂oby si臋 tylko do pilotowania modeli, kt贸re nie wymagaj膮 superszybkich reakcji pilota - np. szybowc贸w i motoszybowc贸w, one chyba maj膮 te偶 wi臋kszy zasi臋g ni偶 modele bardziej polegaj膮ce na sile ci膮gu silnika (np. typu akrobacyjnego).
Szuka艂em w sieci opisu podobnych rozwi膮za艅, nie znalaz艂em - darujcie, je偶eli temat jest ju偶 znany i przewa艂kowany - nie mam na codzie艅 styczno艣ci z modelarstwem.
Pozdrawiam Szczesiu
Dnia 03-11-2006 18:19, U偶ytkownik Szczesiu napisa艂:

Takie co艣 to tylko w ERZE
Mariusz.

Cze艣膰. Czy m贸g艂by艣 mi odpowiedzie膰 jakie zalety ma Tw贸j pomys艂, w stosunku do obecnie stosowanych system贸w. Poprosz臋 w punktach o por贸wnanie system贸w.
Pozdrawiam Andy
PS. Podobno nie ma g艂upich pyta艅, ale zawsze 艣wiadcz膮 o pytaj膮cym (w艂asne).

A dlaczego skrytykowa艂e艣 dobry pomys艂? Mnie si臋 bardzo podoba, bo idzie w dobrym kierunku, i nie jest za艣ciankowy. Osobi艣cie jestem wielkim zwolennikiem wyprzedzania i tworzenia nowych technologii, a nie kopiowania ju偶 istniej膮cych rozwi膮za艅.
Wiadomo, 偶e transmisja internetowa na razie nie zapewni na tyle pewnej reakcji, 偶e taki modelem by si臋 bezpiecznie lata艂o steruj膮c bezpo艣rednio serwami. Natomiast moim zdaniem pomys艂 艣wietny, o ile zastosuje si臋 go tak, jak np. steruje si臋 np. sondami kosmicznymi. Model m贸g艂by mie膰 wytyczony kierunek lotu, wysoko艣膰, pr臋dko艣膰, punkt docelowy, a jego sterowniem zaj臋aby si臋 odpowiednio "inteligentna" elektronika pok艂adowa. Do modelu wysy艂amy nie sygna艂y steruj膮ce serwami, tylko pakiety w rodzaju: "le膰 do punktu X,Y,Z". Zwrotna transmisja wizji przez TCP/IP? Czemu nie? Co stoi na przeszkodzie?
Jak ju偶 kiedy艣 pisa艂em, je艣li w mojej okolicy b臋dzie si臋 toczy艂 taki lub podobny projekt, to ch臋tnie bym si臋 przy艂膮czy艂.
-- Lukasz N 50 05' 04" E 19 53' 43"
U偶ytkownik Lukasz napisa艂:

- Ci臋偶ko jest pchn膮膰 wizj臋 sztywnym 艂膮czem, a co dopiero gsm/gprs/3g. Ale mo偶na puszcza膰 np zdj臋cie co sekunde. - Infrastruktura sieci gsm jest dostosowana do 艂膮czno艣ci ziemnej, kom贸rki w powietrzu (>500m) cz臋sto maj膮 problemy z zalgowaniem si臋 do sieci. - Do l膮dowania bezpo艣rednie sterowanie RC jest najta艅sze i naj艂atwiej dost臋pne.
Problemem jest "odpowiednio inteligentna elektronika pok艂adowa",maj膮c odg贸rne ograniczenie masy modelu 5 kg (prawo) ci臋偶ko j膮 zrobi膰. Ja raczej my艣la艂em nad tym w drug膮 strone: wykorzysta膰 telefon a w艂a艣ciwie palmofon jako pok艂adowy komputer w modelu. Maj膮 ju偶 obs艂uge GPS , porty RS, aparaty foto a ca艂a reszta poza autopilotem mo偶e by膰 zaimplementowana softwarowo.
BTW telefon kom贸rkowy z odpowiednim softem do obs艂ugi irda, pewnie poradzi艂 by sobie z mikromodelem sterowanym podzczerwieni膮.

Predator juz jest. Wiec z tym wyprzedzaniem i nowymi technologiami to tak nie do konca...
[ciach]

Ja chyba nie przystaje do wspolczesnosci, no bo jakos tak wypuscic i niech se leci..Nie moc obserwowac na zywo na polu hmm... jakos tak IMHO troszke nie po modelarsku ;) Obserwowac lot w czasie rzeczywistym za pomoca komputera albo komorki... nooo tez mozna.. Ale po co w powietrzu ma sie tluc model, wstarczy sam komputer, efekt ten sam....kwestia programu i karty graficznej....
Mnie si臋te偶 pomys艂 podoba. Jakie艣 wyzwanie technologiczne. Ostatnio my艣la艂em, 偶e gdyby samolot wyposa偶y膰 np w ipaqa albo co艣 takiego z GPS, odpowiednio zaprogramowa膰, do艂o偶y膰 pewniw 偶yroskop, 偶eby samolocik nie da艂 si臋 zdmuchn膮膰, mo偶e wariometr... i mamy samobie偶n膮 jednostk臋 lataj膮c膮, o zasi臋gu na jaki pozwoli nam zmiornik paliwa...
Mozna urz膮dzenie zaprogramowa膰, wystartowa膰 normalnie, z aparatur膮, potem prze艂膮czy膰 model na wykonanie "misji", i kiedy b臋dzie wraca艂, przychwyci膰 go i normalnie wyl膮dowa膰. To ju偶 nie 偶adna wojskowa technologia. Taki ipaq m贸g艂by mie膰 kamerk臋 USB i jeszcze by co艣 po drodze sfilmowa艂. W 艣rodku mo偶e by膰 te偶 modem GSM i po GPRSie b臋dziemy dostawa膰 info. Podobnie dzia艂aj膮 systemy monitoringu w bankowozach, tam sygna艂 po GPRSie przesy艂any jest nie rzadziej ni偶 co 90 sek. (pr臋dko艣膰, po艂o偶enie, stan czujnik贸w itp).
Mo偶e si臋 kiedy艣 skusz臋 na co艣 takiego...
Pozdrawiam wszystkich, co my艣l膮 niekonwencjonalnie ;)
S艂awek

kopiowania
Dnia 04-11-2006 00:20, U偶ytkownik snipped-for-privacy@onet.pl napisa艂:

A偶 strach pomy艣le膰 do czego mo偶na by tego u偶y膰. Niekt贸re technologie nigdy nie powinny by膰 og贸lnie, bez kontroli, dost臋pne.
Mariusz.

Tia... M贸j dziadek sia艂 偶yto, m贸j 艂ociec sia艂 偶yto, to i ja bede sia艂 偶yto...
-- Lukasz N 50 05' 04" E 19 53' 43"

Hej. No to zaproponujmy Kubicy niech w przysz艂ym GP Formu艂y 1 steruje swoim bolidem z boksu za pomoc膮 telefonu kom贸rkowego. To por贸wnywalny pomys艂. Albo zr贸bmy festiwal piosenki w Opolu przez telefon kom贸rkowy niech 艣piewaj膮 piosenkarze. Mog臋 zaraz na poczekaniu sypn膮膰 ca艂膮 mas膮 innych pomys艂贸w dotycz膮cych telefonu, my艣l臋 偶e przez miesi膮c nie zabrak艂o by mi "Weny", ale te moje pomys艂y czy nie s膮 strat膮 czasu i zawracaniem Wam niepotrzebnie g艂owy i czasu ?
Pozdrawiam Andy

A czemu nie ? Tego ju偶 zupe艂nie nie rozumiem !! A siej to 偶yto ! S膮 dalej na 偶yto klienci. Skoro dziadek sia艂 r臋cznie ,ojciec sia艂 siewnikiem rz臋dowym , Ty siej tak偶e ! U偶yj do tego najnowszej generacji siewnika punktowego sterowanego mikroprocesorem ,aplikuj膮cego pastylki nasion dok艂adnie tam gdzie trzeba .Byleby plon by艂 ! Wierz mi -偶ytni贸wka nadal b臋dzie dawa艂a kaca je艣li przesadzisz . I nic nie zmienia faktu ,偶e 偶yto nadal ro艣nie w glebie a modele nadal lataj膮 w powietrzu. Nie chcesz sia膰 ? To oraj albo bronuj byleby przy tych operacjach st膮pa膰 po ziemi !I to jest najistotniejsze -po ziemi cho膰 ziemia dla r贸偶nych jest r贸偶na.

Modelarstwo to jednak ma艂o przyziemne zaj臋cie - wr臋cz odskocznia od przyziemno艣ci. :)
Mozna by tak w dosc bezpieczny sposob realizowac przemyt przez granice:)

Ale - to w艂a艣nie ja o to pyta艂em (no, mo偶e bez tych punkt贸w :) ). Gdybym wiedzia艂 - po co mia艂bym pyta膰? Pomys艂y czasem s膮 bez sensu, moje r贸wnie偶.

A niech sobie 艣wiadcz膮. Zabiega膰 o wizerunek to goni膰 za wiatrem. :)
Tez kiedys (nie tak dawno) o tym myslalem. Jestem elektronikiem konstruktorem i na codzie艅 buduj臋 mi臋dzy iinymi uk艂ady elektroniczne, kt贸re komunikuj膮 si臋 poprzez GSM. Do przesy艂ania informacji cyfrowej za pomoc膮 telefonu nie trzeba wcale po艣rednictwa Internetu, GPRSu, itp.. Dwa telefony kom贸rkowe mo偶na po艂膮czy膰 ze sob膮 "bezpo艣rednio" w trybie CSD (Circuit Switched Data). Predkosc transmisji w takim przypadku to standardowo 9600bps (z tego co pamietam max. 14400) - co od biedy, przy dobrze zaprojektowanym protokole transmisji wystarczyloby do sterowania modelem. Polaczenie pomiedzy dwoma telefonami jest mozliwe jesli obydwa posiadaja wbudowany modem obslugiwany za pomoca komend AT (nadaja sie do tego celu: wiekszosc Siemensow, niektore Ericssony i niektore Nokie) Ograniczeniem sa tutaj jednak opoznienia, ktore co prawda nie wystepuja zbyt czesto(tak jak w internecie), poniewaz jest to polaczenie w czasie rzeczywistym, ale jednak sa. Z reguly nie trwaja dluzej niz np. 1-3 sekundy. Sa spowodowane glownie bledami transmisji radiowej lub chwilowym obciazeniem sieci. Zdarza sie rowniez zrywanie polaczen - co w przypadku modelu praktycznie dyskwalifikuje taki sposob sterowania w czasie rzeczywistym. Ponowne nawiazanie polaczenia trwa ok. 5-20 sekund (w tym czasie modemy sie "dogaduja" - tak jak kiedys modemy laczace z internetem przez np. TPSA "brz臋czaly" sobie zanim polaczenie zostalo ustalone). Inna kwestia, 偶e takie polaczenie w zale偶nosci od operatora kosztuje ok. 60 groszy za minute :/...... Latwo policzyc koszt "godzin spedzonym w powietrzu". To juz lepiej ta kase wydac na cos innego....
IMHO lepszym rozwiazaniem do sterowania modelami bylyby dedykowane modemy radiowe, karty WLAN itp. czyli produkty, ktore do polaczenia nie wymagaja operatora i zasiegu jakiejkolwiek sieci. Pod warunkiem, ze ktos zbuduje miedzymordzie (interface)...bo ja narazie z czasem cieeezko stoje.... :( Niektorzy producenci sprzetu RC juz zrobili krok do przodu (np. Graupner i moze ktos jeszcze, nie wiem niestety) i oferuja urzadzenia komunikujace sie cyfrowo w pasmie 2,4GHz. Podejrzewam tez, ze na rynku sa gotowe moduly elektroniczne (zestrojone i gotowe do uzycia), ktore z jednej strony akceptuja dane w postaci podobnej jak komorka (czyli zwykly port szeregowy) a z drugiej wysylaja to w postaci przetworzonej na potrzeby toru radiowego. Zajmuja sie przy tym cala obsluga czesci radiowej i ulatwiaja w ten sposob budowe urzadzen do komunikacji radiowej - mozna to je po prostu potraktowac jak przezroczyste polaczenie kablowe przez port szeregowy.
Pozdrawiam serdecznie Bartek
Zastanowi艂em si臋 nad poruszonym problemem.Pierwsze pytanie jakie sobie zada艂em to co to i na ile ma wsp贸lnego z modelarstwem . No ma i to sporo.Jako, 偶e jestem nieco starszej daty przerobi艂em proponowane rozwi膮zania cyfrowe na moje analogowe doswiadczenia w aspekcie zwi膮zk贸w tematu z modelarstwem. Je偶eli m贸j znajomek posiada pi艂臋 tarczow膮 zwan膮 czasem krajzeg膮 to takie urz膮dzenie ma bezpo艣redni zwi膮zek z modelarstwem. Mo偶na nim ci膮膰 listewki .Kto艣 inny ma w ajencji stacj臋 benzynow膮. I tak偶e to ma jednoznaczny zwiazek z modelarstwem-jad膮c na loty kupuj臋 czasem tam paliwo do modelu.
Oczywi艣cie ,偶e nie mam bladego poj臋cia o proponowanych rozwi膮zaniach i nie w tym rzecz.. Rzecz w tym ,偶e zwi膮zek z modelarstwem jest taki jak krajzegi i stacji benzynowej .Rozwi膮zanie techniczne zostanie u偶yte w modelu i to jest ten zwi膮zek z modelarstwem .Jest rzecza jasn膮 ,偶e dzi臋ki takim informacjom kompletni laicy-jak ja w tym temacie -poszerzaj膮 艣wiadome horyzonty swojej niewiedzy-rzadziej wiedzy. W mojej ocenie problem najwa偶niejszym to sterowanie sensu stricto modelem . Jak to inna sprawa. Sprawa pewno艣ci urz膮dzenia steruj膮cego . Nie pisz臋 tego by zniech臋ci膰 czy nie daj Bo偶e wy艣mia膰 si臋 z tego zagadnienia.Pisz臋 by wykaza膰 ,偶e zwiazek z modelarstwem jest o tyle,o ile zostanie takie rozwi膮zanie u偶yte w艂asnie w modelarstwie. Raczej bli偶sze zwi膮zki tego tematu wyst膮pi膮 w grupie zajmuj膮c膮 si臋 radiokomunikacj膮. Pomys艂 u偶ycia wy艣wietlacza kom贸rki jest tak nierealny ,偶e bliski absurdowi. 艢wiadczy o nieznajomosci pilotarzu radiomodelu i problem贸w z tym zwiazanych.
Romku. Ka偶dy jest specem w swoim fachu. I nie ka偶dy umie wszystko. - Ty 艣wietnie znasz si臋 na budowie p艂atowc贸w. - Ja jestem programist膮 i bez wi臋kszego problemu poradz臋 sobie z oprogramowaniem (kom贸rka, mikrokontroler, PC) i protoko艂ami komunikacyjnymi (RS-232, TCP/IP, USB). - ...potrzebny jeszcze tylko elektronik, kt贸ry po艂膮czy ze sob膮 elektronik臋 w p艂atowcu (a teraz nie jest to jako艣 straszliwie skomplikowane).
I do roboty!
Oczywi艣cie wykorzystanie wy艣wietlacza kom贸rki nie wchodzi w gr臋. Moim zdaniem wygl膮da艂oby to tak, 偶e startujesz i l膮dujesz zwyk艂膮 aparatur膮. Na aparaturze masz prze艂膮cznik "lataj sobie sam" i wtedy model ju偶 jest sterowany wewn臋trznym komputerem.
Kto艣 pisa艂 o wielko艣ci komputera w p艂atowcu - chodzi o takie malutkie komputerki jednouk艂adowe (PIC?), kt贸re w ca艂o艣ci mieszcz膮 si臋 w pude艂ku od papieros贸w. Nie jestem elektronikiem, ale elektronicy dok艂adanie wiedz膮 o co chodzi. Oczywi艣cie opr贸cz komputerka na pok艂adzie jest te偶 telefon kom贸rkowy, co by mie膰 komunikacj臋 przez Internet ze 艣wiatem, modu艂 GPS, co by komputer wiedzia艂, gdzie jest. To wszystko (za wyj膮tkiem kom贸rki) mo偶na kupi膰 w sklepie elektronicznym.
Na ziemi masz zwyk艂y laptop, pod艂膮czony do kom贸rki, co by mie膰 dost臋p do Internetu. Na nim odpowiedni program.
Jako艣 trzeba zrobi膰 te偶 tranamisj臋 zwrotn膮 - a to ju偶 bardzo proste: - od modu艂u GPS w samolocie - przez mikrokomputer - kom贸rk臋 w p艂atowcu - internet - kom贸rk臋 w laptopie - na wy艣wietlacz laptopa ... i ju偶 wiemy, gdzie model jest.
Kto艣 pyta艂 o zalety: oczywi艣cie zasi臋g modelu ograniczony tylko zbiornikiem paliwa i zasi臋giem sieci GSM!
-- Lukasz N 50 05' 04" E 19 53' 43"

jest
.
absurdowi.
zwiazanych.
> Oczywi艣cie wykorzystanie wy艣wietlacza kom贸rki nie wchodzi w gr臋.

Witam Wszystkich
Oczywi艣cie, mo偶na sobie co艣 wyobra偶a膰, wymy艣la膰 r贸偶ne pomys艂y (i m膮dre i mniej m膮dre) a potem pyta膰 innych o zdanie, ale czy nie racjonalniejszym rozwi膮zaniem jest najpierw poczyta膰, aby zrobi膰 samodzieln膮 selekcj臋 ? Na przyk艂ad tu: http://autopilot.sourceforge.net / http://www.auav.net / http://members.shaw.ca/sonde / http://www.defense-update.com/products/i/i-see.htm http://www.uavflight.com / http://www.nongnu.org/paparazzi / http://www.ctie.monash.edu.au/hargrave/aerobotics.html http://rotomotion.com / http://www.micropilot.com /
Nie trzeba du偶o, wystarczy wpisa膰 mini UAV w Google ;-)
A konstruktywnie: je艣li ju偶 mamy w "modelu" prawid艂owo dzia艂aj膮cy uk艂ad "lataj sobie sam" w praktyce aparatura modelarska do startu i l膮dowania nie jest potrzebna. S膮 dost臋pne ma艂e, niezawodne, ekonomiczne pr膮dowo, szybkie i w miar臋 tanie uk艂ady dwukierunkowej transmisji danych (np. http://www.maxstream.net/?gclid=CPfzz6SorYgCFR4NVgodqX6o0w ) o zasi臋gu kilkunastu kilometr贸w. S膮 grupy rozwijaj膮ce ide臋 艂膮czno艣ci z wykorzystaniem GSM, na razie traktuj膮c to jako rozwi膮zanie uzupe艂niaj膮ce ze wzgl臋du na problemy wyliczone w jednym z post贸w (zawodno艣膰, powolno艣膰 transmisji, d艂ugi (niekiedy niesko艅czenie d艂ugi) czas wysy艂ania - potwierdzenia komunikatu, zak艂贸cenia system贸w w modelu(czujnik贸w)). Ale zapewne warto nad tym pracowa膰 - sieci kom贸rkowe i same modu艂y GSM s膮 wci膮偶 rozwijane, tyle 偶e mo偶e nie na modelu lataj膮cym poza zasi臋g obserwacji wzrokowej. Ja w ka偶dym razie mam za du偶膮 wyobra藕ni臋 co do ewentualnych szk贸d, kt贸re mo偶na wyrz膮dzi膰.
Pozdrawiam Jarek
Dzi臋ki za linki.

nie
Teoretycznie. Bo w praktyce zaprogramowanie uk艂adu, kt贸ry potrafi sam wyl膮dowa膰 w wyznaczonym miejscu jest zadaniem wielo-wielokrotnie bardziej skomplikowanym, ni偶 program autopilota. Taki na razie le偶y poza zasi臋giem moich mo偶liwo艣ci.

Absolutnie si臋 z Tob膮 nie zgadzam. W swojej pracy pisz臋 systemy komunikuj膮ce si臋 z odleg艂ymi urz膮dzeniami przy u偶yciu GSM. Przepustowo艣膰 i pewno艣膰 takiego 艂膮cza w zupe艂no艣ci wystarcza na wysy艂anie niewielkich pakiet贸w "przeprogramowuj膮cych" uk艂ad autopilota ("le膰 teraz do punktu A na wysoko艣ci H"). To samo dotyczy zak艂贸ce艅 w modelu. Stosuje si臋 odpowiedni protok贸艂, kt贸ry niweluje zak艂贸cenia (uszkodzone ramki s膮 ponawiane - tak w uproszczeniu). Moim zdaniem problemy, kt贸re wymieni艂e艣 nie s膮 偶adn膮 przeszkod膮.
-- Lukasz N 50 05' 04" E 19 53' 43"
U偶ytkownik Lukasz napisa艂:

Mysle ze odnosnie zaklocen to Jarkowi chodzilo o wplyw w.cz. na np serwo czy zyro. Sam pomysl zastapienia aparatury modelarskiej komorka IMHO jest chybiony bo poza wszystkimi wadami aparatury dochodza problemy z infrastruktura operatora GSM, a do modeli latajacych to juz szczegolnie bym nie rydzykowal :)
--
AlexY
http://yisse.neostrada.pl/spam.txt