Pomiar obrotów

Witam !
Czy jest możliwy i na ile dokładny pomiar obrotów śmigła poprzez analizę widma
akstycznego? Oczywiście chodzi mi o pomiary elektryka - czyli raczej niski
poziom tła.
Pozdrawiam TomakK
Reply to
TomekK
Użytkownik TomekK napisał:
"Furkotanie" śmigła powinno mieć częstotliwość wprostproporcjonalną do obrotów. Ale to tylko moja na prędce wymyślona "teoria". W praktyce nie sprawdzałem. :-)
Pozdrawiam Grzegorz
Grzegorz Kurczyk
O ile nie jest to zapis cyfrowy, bo wtedy częst. próbkowania i kompresja może zakłócić Ci pomiar.
Tak mi się przy okazji przypomniało, że swego czasu ktoś wpadł na pomysł mierzenia prędkości modelu na podstawie porównywania wysokości jego dźwięku przy przelatywaniu obok mierzącego (efekt Dopplera). Częstotliwość dźwięku przybliżającego się modelu była porównywana z tą odlatującego. Pomiar można było dokonać nawet na podstawie nagrania z filmu video.
Reply to
Lukasz
Użytkownik "TomekK" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@newsgate.onet.pl...
Witaj !
Testowałem kilka darmowych programów, ale najlepiej działał "Zelscope" (free przez 14 dni)
Marecki
Zgadza się. Sam nawet coś takiego robiłem i wyniki nawet były prawdopodobne :-)
Zagadnieje opisane jest tu:
i tu:
Pozdrawiam! Tomek
Reply to
Vex
Witam!
TomekK napisal:
Jest mozliwy. Np programem CoolEdit, jest tam analiza czestotliwosciowa. Ja sobie zrobilem obrotomierz oparty o mikrofon elektretowy (ze starego radiomagnetofonu) i PIC'a 16f84. Wyswietlacz pokazuje z dokladnoscia do 100 1/min ale pomiar zazwyczaj plywa w granicach +/- 200 1/min.
Reply to
Arcimek
Wyswietlacz pokazuje z dokladnoscia do
To nie jest w takim razie obrotomierz tylko obrotoszacownik. Kompletnie nieprzydatne do pomiaru .Wystarczające do szacowania.
Reply to
Roh
Witam!
Roh napisal:
Hmmmm.... jak na razie to dla mnie jest jak najbardziej przydatne. Chyba ze do model ma spelniac w 100% zalozenia teoretyczne i smiglo ma sie krecic z predkoscia dokladnie 7532obr/min to wtedy faktycznie.... taki obrotomierz jest nieprzydatny ;o)))
Reply to
Arcimek
Witam!
Lukasz napisal:
Wiem, ale mowilismy o pomiarze elektrykow :o))) Prawda jest tak ze ten obrotomierz traktuje jako orientacyjny - przydal sie przy doborze smigla do elektrykow. Do spaliny jako tako sie nadaje, ale przy niskich obrotach smigla wiekszy wplyw na wynik maja dzwieki dodatkowe (tlumik, rezonans kadluba) niz dzwiek smigla. Najlepiej mu wychodzi pomiar maksymalnych obrotow. Ma tez inne zastosowania..... przystawiony do rury wydechowej Cinquecento 700 pokazuje ladnie niskie obroty :o))))))
Reply to
Arcimek
Dokładnie tak to sobie wyobrażam .Jak coś się nazywa obrotomierz to niech mierzy obroty.Bez dodatkowych uwarunkowań (elektryki tak inne nie).
Reply to
Roh
TomekK napisał(a):
Mozliwy jest, na ile doladny to nie wiem. Wartosci byly prawdopodobne. Ja uzywalem programu WinScope i mikrofonu z jakiegos badziewiastego zestawu do gadanie przez internet. Mikrofon jak najblizej smigla i na ekranie pojawiala sie mniej wiecej sinusoida. Potem tylko chwila na policzenie kratek miedzy dwoma szczytami male obliczanie i jest wynik. Pozdrawiam TomaszB
Reply to
TomaszB
Witam Czestotliwośc odrywania się wirów powstałych na skutej opływu gazu lub cieczy wokół np.łopatki smigła jest wprost proporcjonalan do prędkości opływu. Na tej zasadzie działają przepływomierze, które rejestrują częstotliwośc odrywania się wirów od belki umieszczonej wpoprzeg rury. Problem w tym, że prędkość opływu dla śmigła zmienia się wzdłuż łopatki, co musi dawać w widmie szum tła o wielu częstotliwościach, który według mnie będzie skutecznie ogranizał dokładność pomiaru. Co do alternatywnych sposobów pomiaru prędkości to większe szanse mają w moim przekonaniu układy rejestrujące częstotliwośc drgań silnika. W książce J. Wojciechowskiego opisany jest prosty układ rezonansowego pomiaru obrotów silnika w łodce. Układ jest mechaniczny i pokazuje tylko osiągnięcie przez silnik określonych obrotów poprzez to, że drgania kadłuba łódki wprawiają w rezonans czujnik, w postaci metalowego pręta. NIe mniej metoda jest znana i sprawdzona.
Reply to
Paweł Pracki
Witam ! Dziękuję za szeroki odzew. Myślałem o mechanicznym/rezonansowym pomiarze, ale pomysł padł ze względu na to, że nie mam jak go wyskalować, po drugie spodziewam się jeszcze niższej dokładnosci niż w metodzie akustycznej. Kiedyś był w sieci programik który emulował oscyloskop - sygnał był wprowadzany przez kartę dzwiękową. I tu mam pytanie i prośbe - ponieważ nie mam żadnego pojęcia o elektronice jak pobrać sygnał z przewodów 3f i zapodać go na w/w kartę dzwiękową nie powodując pożaru lub jak podłączyć mikrofon ze starego magnetofonu. Dziękuję i pozdrawiam Tomek
Reply to
TomekK
Mikrofon najlepiej kup gotowy, kosztuje niewiele a samemu będzie Ci trudno uruchomić. Jeżeli chcesz podłaczać bezpośrednio silnik do wejścia karty muzycznej to trzeba będzie to odseparować szeregowym kondensatorem i ograniczyć napięcie dwiema antyrównolegle połączonymi diodami. Coś takiego jak na obrazku:
rzędu 1-220nF, diody dowolne krzemowe, opornik kilkadziesiąt - kilkaset omów. Nie robiłem tego w praktyce, ale symulacja pokazuje że to ma prawo działać.
Reply to
Piotr "PitLab" Laskowski