regulacja obrotów

Witam

Mam silnik o mocy 4 kW ,chciiałbym posiadać regulację jego obrotów, czy jest jakieś urządznie poprzez które będę to mógł osiągnąć?

z góry dziekuję

ar

Reply to
ar

Przemiennik częstotliwości (falownik).

Takie urządzenia produkuje wieeeeeelu producentów - np. ABB, Siemens, Hitachi, Danfoss, Nord, SEW....

~BitPump

Reply to
~BitPump

pewnie są to kosztowne urządzenia....

ar

Reply to
ar

Przy tej mocy uzywany da sie kupic za ca. 600pln, nowy powyzej 1000.

WL

Reply to
WL

~BitPump napisał(a):

Tak z ciekawości - czy *każdy* asynchroniczny silnik klatkowy ( bo chyba o takim mówimy ) nadaje się do pracy z falownikiem, czy może istnieją specjalne wykonania ? Wiem, że standardowy silnik klatkowy przy obniżonej/powiększonej prędkości obrotowej kręcić się będzie, ale jak np. z charakterystyką mechaniczną, stratami, momentem rozruchowym etc. ?

Reply to
PeJot

Użytkownik snipped-for-privacy@o2.pl napisał:

Nie znam przypadku by sie nie dało sie silnika indukcyjnego zasilić z (oczywiście dobranego do mocy/napięć itd) falownika. Jeśli chodzi o ch. mechaniczną, to każde standardowe oprogramowanie falownika zwykle zapewnia stały względem częstotliwości zasilania silnika stosunek U/f. - to załatwia identyczny kształt charakterystyki mech. dla każdej częstotliwości zasilania. Moment rozruchowy - tutaj jest tylko problem dla małych częstotliwości. Stosuje się zwiększenie stosunku U/f - tzw. boost dla tych właśnie częstotliwości zasilania. Staty - zawsze trochę większe, ze względu na wysokie częstotliwości (kHz) wpuszczane w silnik, ale wydaje mi się, że zwykle sa pomijalne.

Reply to
Paweł Hańczur

Paweł Hańczur napisał(a):

Dla niskich obrotów ( = ograniczonego chłodzenia ) też ?

Reply to
PeJot

Użytkownik snipped-for-privacy@o2.pl napisał:

Z tego co pamiętam, rzeczywiście to może być problematyczne.

Reply to
Paweł Hańczur

Paweł Hańczur napisał(a):

Ale generalnie - czy silnik klatkowy *powinien być* projektowany do pracy z falownikiem ? Kiedyś przyglądałem się jak na hamowni męczono silnik indukcyjny przy kilkunastu tys. obr/min, ale on konstrukcyjnie odbiegał od typowych.

Reply to
PeJot

Ogólne zalecenia dla takich silników to:

- izolacja klasy F - kiedyś to była wzmocniona, dziś często to standard

- chłodzenie obce (czyli niezależne od prędkości wału) - chodzi o niskie prędkości obrotowe

- izolacja łożysk - prądy wirowe indukujące się od harmonicznych prądu potrafią szybko niszczyć łożyska.

W praktyce - należy się przyjrzeć aplikacji.Np. pompy czy wentylatory przy niższych obrotach potrzebują znacznie mniejszej mocy, więc chłodzenie obce nie musi być konieczne.

Jarek

Reply to
Jarek Mielczarek