Regulacja obrotów rezystorami.

Witam serdecznie
Szukam pompy o niskiej mocy i wydajności (ok. 600-800 l/h) na 12V.
Uparłem się na te 12V, ponieważ muszę regulować wydajność (obroty) tej pompy
przez rezystory, nie mogą to być potencjometry niestety, tylko rezystory.
Niestety jest spory kłopot z taką pompą za rozsądną cenę (są z
przeznaczeniem do zabudowy na jachcie, ale cena od 900zł).
Znalazłem natomiast pompę na 230V zmiennego o mocy 30W.
Pytanie następujące: Czy można regulować jej obroty przez rezystory?
Elektronik, czy elektryk ze mnie żaden więc nie wiem czy rezystory radzą
sobie z napięciem zmiennym.
Serdecznie dziękuję za pomoc.
Pozdrawiam
WindMan
Reply to
WindMan
Odpowiedz krotka: nie mozna.
Reply to
Stanislaw Sidor
Nie piszesz jaki w tej pompie jest napęd. Moze tam być kilka rodzajów silników. W zasadzie każdy rodzaj silnika daje się regulować za pomocą zmniejszania napięcia. Czasami jest to nie efektywne, ale się daje zrobić. Czyli za pomocą oporników da się. Tomek
Reply to
Tomek
Witaj WindMan!
W odpowiedzi na Twoje pytanie potwierdzam stanowisko Tomka.
Jeśli kupiłeś pompę napędzaną silnikiem elektrycznym komutatorowym, to znaczy takim samym jakie są np. stosowane w elektronarzędziach, robotach kuchennych lub odkurzaczach, to łącząc szeregowo z tym silnikiem rezystor, zmniejszasz spadek napięcia na silniku, a tym samym bardzo łatwo możesz zmniejszać obroty tego silnika. To znaczy im większa będzie wartość rezystancji tego rezystora, tym mniejsze będą obroty silnika. Ale musisz pamiętać o tym że rezystory te muszą mieć odpowiednią moc. To znaczy praktycznie muszą być dostosowane do maksymalnego natężenia prądu pobieranego przez silnik. Jeśli natomiast kupiłeś pompę napędzaną silnikiem indukcyjnym, to praktycznie mogą tu zachodzić trzy możliwości. 1. Silnik ten posiada dwa uzwojenia w tym jedno główne a drugie tak zwane rozruchowe z odpowiednio dobranym kondensatorem rozruchowym. I w tym przypadku włączając w szereg z uzwojeniem pomocniczym rezystor zmniejszasz spadek napięcia na tym uzwojeniu co powoduje spadek obrotów silnika. [ W serwomechanizmach układów automatyki małej mocy najczęściej stosowane były dwufazowe silniki indukcyjne w których jedno z uzwojeń jest przyłączane do źródła napięcia przemiennego o stałej amplitudzie. A drugie uzwojenie jest zasilane napięciem przesuniętym w fazie o 90 stopni. I tu prędkość obrotowa oraz moment napędowy silnika są zależne od wartości napięcia zasilania tego drugiego uzwojenia choć jednak zależność ta jest nieliniowa.]
2. Silnik posiada dwa uzwojenia w tym jedno główne ale drugie tak zwane rozruchowe ale o innej indukcyjności umożliwiającej uzyskanie przesunięcia fazowego koniecznego do pracy silnika. I w tym przypadku postępujemy tak samo jak poprzednio.
3. Silnik posiada jedno uzwojenie główne i krótko zwarte uzwojenia rozruchowe. Tak jak silniki w małych wentylatorkach, pompkach do pralek itp. I tu włączając w szereg z silnikiem rezystor odpowiednio zmniejszasz napięcie jego zasilania a tym samym moment napędowy co powinno powodować spadek obrotów dostosowany do momentu obciążenia silnika przez pompę. A zatem jest to najmniej stabilny sposób regulacji obrotów silnika. Ale ja tego sposobu osobiście nie próbowałem.
Pozdrawiam A.G.
Reply to
Andrzej Gdula
Witaj WindMan Przypomniało mi się jeszcze, że w tremowentylatorach z napędzającym wentylator, dwubiegowym silniczkiem indukcyjnym ze zwartym uzwojeniem rozruchowym stojana, obroty tego silniczka, zmniejszane były, za pomocą stałego rezystora, podłączanego szeregowo przy zmianie obrotów, z uzwojeniem stojana silnika. Pozdrawiam A.G.
Reply to
Andrzej Gdula