Charakterysta pompy - mala sprawnosc

Witam serdecznie chcialem sie zapytac o mozliwe przyczyny malej sprawnosci pompy wirowej. Sciagnieta charakterystka starej pompy wirowej (typu 40 TC90
(producent ZW„NOWOD” Sp. z o. o.) wyposażona w silnik elektryczny SEK 60/56 o mocy znamionowej 60 W i 1400 obr/min) wykazala, ze wysokosc podnoszenia i pobierana moc jest zgodna z tym co producent podal. Jej sprawnosc nie przekraczala jednak 19 procen (wg producenta maks. powinien byc ponad 25. POmpa byla badana w ukladie cyrkulacyjnym wody ze zbirnikiem (wykorzystywany do kompensacji). Na kroccu ssawnym i tłocznym byly manometry roznicowe (wzgl. atmosfery) dzieki czemu byly cisnienia przez i za pompa. Moc pobierana przez pompe mierzona byla watomierzem, przeplyw rotametrem a zwor kulkowy regulowal natezenie przeplywu. Bledy grube odpadaja, a bledy wynikajace z metody pomiarowej to raczej nie doprowadzily bo do az takich rozbieznosci.
Wydaje mi sie, ze albo pompa "zuzyla" sie przez lata i dlatego ma juz mniejsza sprawnosc. Ona na pewno musi byc stara, bo 25% sprawnosci to teraz bylo by marnotrastwem. No, nie wiem czy przypadkiem zjawisko kawitacji nie moglo pouszkadzac wirnika, co sprawia, ze ma on mniejsza sprawnosc, bo eneria jest tracona na rozbijanie powstajacych tam bobelkow z para plynu, a poza tym wirnik moze byc juz mechanicznie uszkodzony...
Bede dzieczny za jakies podpowiedzi. pozdrawiam Jacek

On 15 Nov 2006 16:03:45 +0100, Jacek wrote:

POmijajac wiele innych mozliwych przyczyn - czy producent podal sprawnosc pompy czy pompy+silnika ? I czy pracowala w optymalnym punkcie pracy ?

Nie wiem... ale chyba juz lacznie, bo przeciez silnik to jakby integralna czesc pompy. No a czy zdarza sie, ze producent moze podac tylko sprawnosc pompy bez silnika? (moze to taki trick jak w kotlach z wykropleniem pary w spalinach ze im sprawnosc wychodzi ponad 100$ bo jako wartosc opalowa przyjmuje sie entalpie gazow bez wykraplania gazow)

Mozna prosic aby rozwinac troszke watek?!
Dzieki!

Po analizie i konsultacji jestem prawie pewien, ze to byla podana sprawnosc pompy+silnika, bo to taka mala, kompaktowa pompa i raczej trudno wylo by sobie wybrazic zastosowanie tam innego silnika a sprawnosc samej pompy to sie raczej podaje gdy osbno sie kupuje pompe a osobno silnik ja napedzajacy
pozdr Jacek

(...)

tylko w kwestii formalnej, zjawisko kawitacji moze obnizac sprawnosc pompy poprzez jego wystepowanie w czasie pracy, ale także poprzez jego skutki tzn. tzw. erozje kawitacyjna, ktora mogla spowodowac ubytki w materiale lopatek wirnika. Jest to istotne dlatego, ze teraz byc moze nie masz kawitacji, ale kiedys przez jakis czas mogla wystepowac. Jedyna metoda stwierdzenia czy lopatki sa cale to rozebranie pompy.
pozdrawiam Tomek