Działanie klimatyzacji

Cześć.
Znajdę jakąś sensowną książkę opisującą od strony fizycznej działanie
klimatyzatorów, lodówek, pomp ciepła, w miarę współczesnych?
Interesuje mnie, poza ogólnymi opisami, teoria oraz troche detali
technicznych o czynnikach, ciśnieniach, typowych awariach, metodach
serwisu, elektryce, typach itd itp. Coś z teorii i praktyki w jednej
pozycji.
Tak się złożyło że nieoczekiwanie musze się w tydzień z tego doktoryzować...
Oczywiście jest to w necie, ale mocno rozproszone i mało wiarygodne.
Reply to
heby
Loading thread data ...
W dniu piątek, 18 września 2020 06:47:29 UTC+9 użytkownik heby napisał:
Tu jest fest cegła:
formatting link
Reply to
Konrad Anikiel
Znalazłem chyba jakąs wersję do poczytania:
formatting link
Dzięki, zerknę czy się nada.
Reply to
heby
Użytkownik "heby" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:rk0lhf$89k$ snipped-for-privacy@dont-email.me...
Akurat teoria to sie od wielu lat nie zmienila.
Czynniki natomiast sie zmieniaja, wiec przydalaby sie w miare nowa ksiazka.
Nie masz jakies serwisowki od potrzebnej instalacji ?
J.
Reply to
J.F.
W dniu 2020-09-18 o 10:31, J.F. pisze:
Są organizowane kursy zawodowe z tych zagadnień.
formatting link

WM
Reply to
WM
Problem jest poza ogarnianiem serwisówką. To bardziej w kwestii weryfikacji hipotez instalatorów na temat działania, lub też bardziej, nie działania.
Reply to
heby
Instalatorzy mają uprawnienia, ale niezoancza to że magicznie odrózniają moc od energii i przepływ od ciśnienia. Niestety :/
Reply to
heby
Użytkownik "heby" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:rk23ai$kjt$ snipped-for-privacy@d>> Nie masz jakies serwisowki od potrzebnej instalacji ?
No coz - koncepcja ogolna jest jak pisalem w zasadzie jedna (bo absorpcyjne lodówki to margines), ale juz szczegołowe rozwiazania mogą zaskoczyc.
Np jakis zawor rozprezny w samochodowej klimie, po co mu tyle kabelkow i jakie kody błedow moze powodowac. I choc znow zasady ogolne sa podobne, to w szczegółach moze sie różnić.
J.
Reply to
J.F.
Koncepcje to ja rozumiem, problem jest w detalach. Np. czynnik vs ciśnienia.
To nie do końca w tą stronę, tzn elektronika rózni się i nie o to chodzi. Mi chodzi o bardziej okolice mechaniczno-elektryczne. Np. działanie presostatów, zaworu czterodrogowego, zakresy temperatur we/wy itd itp. Mam pewne wątpliwości czy odczyty z urządzenia są prawidłowe (zarówno mechaniczne jak i elektroniczne) i mam inną hipotezę dlaczego urządzenie nie działa jak wydaje mi sie, powinno. Obejrzałem masę filmów z napraw klimy i widzę że ciezko o wiedzę teoretyczną, to jest w 90% doświadczenie. Liczę na to że znajdę kilka odpowiedzi w książce pisanej pod kątem praktyki.
Reply to
heby
Użytkownik "heby" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:rk273t$f09$ snipped-for-privacy@d>> No coz - koncepcja ogolna jest jak pisalem w zasadzie jedna (bo
To po pierwsze - musisz jakas w miare nowa ksiazke, bo czynniki sie ostatnio czesto zmieniaja :-)
I nadal poszukalbym paru serwisowek - moze tam podadza ...
J.
Reply to
J.F.
Dlatego w pierwszym poście mówiłem o "w miarę współczesnej".
Nie, podają wartości graniczne jak już.
Reply to
heby
W dniu 2020-09-18 o 12:49, heby pisze: (...)
Teraz jestem na emeryturze, ale kiedyś konstruowałem termostaty freonowe sterowane zaworem czterodrożnym. Urządzenie działało jak pompa ciepła ze sterowaną zmianą kierunku działania. Najwięcej problemów miałem ze stabilizacją, gdy temperatura zadana była bliska otoczenia. Udało się go pomyślnie rozwiązać przy współpracy ze zdolnym automatykiem.
WM
Reply to
WM
piątek, 18 września 2020 o 21:17:15 UTC+2 WM napisał(a):
Tak z ciekawości. W lodówce jest kapilara. W bardziej skomplikowanych systemach jest zawór rozprężny. Przy kapilarze wiadomo jak działa. Przepływ jest cały czas. Długość i średnica kapilary dobrana do parametrów jakie ma uzyskać czynnik. Zawór rozprężny steruje parametrami procesu zamykając i otwierając przepływ do parownika. Czy on zostaje trochę otwarty albo ma jakieś obejście? Jak by się zamknął to sprezarka dalej by pompowała aż by stanęła bo by silnik nie miał siły pokonać ciśnienia jakie stworzył w układzie.
Reply to
Zenek Kapelinder
Użytkownik "Zenek Kapelinder" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych: snipped-for-privacy@googlegroups.com... piątek, 18 września 2020 o 21:17:15 UTC+2 WM napisał(a):
Niekoniecznie - ma tam jakkies pojemnosci maksymalne i minimalne w cylindrze i pewnego cisnienia nie przekroczy. A silnik byc moze bedzie mocniejszy.
W dodatku te samochodowe klimy maja jakies zabezpieczenia na cisnienia.
J.
Reply to
J.F.
W dniu 2020-09-18 o 21:45, Zenek Kapelinder pisze:
Ja stosowałem osobną, krótszą kapilarę do grzania z zaworem zwrotnym. W czasie chłodzenia zaworek był zamknięty. Po zmianie kierunku przepływu otwierał się, bocznikując dłuższą kapilarę chłodniczą.
Ciekły czynnik zajmuje tylko część objętości po stronie tłocznej. Reszta to gaz (para czynnika), który nie pozwala na dalszy wzrost ciśnienia, zwłaszcza przy próżni na ssaniu.
WM
Reply to
WM
W dniu 2020-09-18 o 21:51, J.F. pisze:
Agregaty chłodnicze duże, są zabezpieczane przed zbytnim spadkiem ciśnienia na ssaniu i zbytnim wzrostem ciśnienia na tłoczeniu. Służą do tego regulowane, lub stałe presostaty.
Presostaty miniaturowe kosztują niewiele i często używałem ich jako zabezpieczenie przed wzrostem ciśnienia na tłoczeniu. Takie presostaty miniaturowe okazały się wbrew moim obawom zadziwiająco trwałe. Termostat przepracował bezawaryjnie z takim presostatem ponad 10 lat i nadal działa wbrew czarnym prognozom rzekomych ekspertów, którzy omal nie utrącili projektu.
Zapomina się często, że agregat chłodniczy pracuje głównie na obniżanie ciśnienia na ssaniu. Pompa próżniowa może pracować utrzymując próżnię dynamiczną, czyli niskie podciśnienie, przy znikomej (zerowej) wydajności przepływu.
WM
Reply to
WM
formatting link
i tak w ogóle:
formatting link
Reply to
Konrad Anikiel
sobota, 19 września 2020 o 00:30:03 UTC+2 WM napisał(a):
Dzięki. Moja ciekawość zaspokoiles w stu procentach. Mam jeszcze jedno pytanie. Jeśli w klimatyzatorze jest sprężarka tłokowa to jak przy zastosowaniu zaworu rozprężnego realizowane jest rozładowanie ciśnienia po wyłączeniu silnika. Przy kapilarze samo się zrobi a przy zaworze rozpreznym?
Reply to
Zenek Kapelinder
W dniu 2020-09-19 o 19:45, Zenek Kapelinder pisze: (...)
Dlaczego chcesz rozładować ciśnienie? Silnik kompresora zwykle posiada specjalne urządzenie rozruchowe zwiększające chwilowo moment obrotowy, więc ruszy nawet przy przeciwciśnieniu.
WM
Reply to
WM
Dnia Sat, 19 Sep 2020 12:56:40 +0200, WM napisał(a):
A w lodowkach tego nie ma i sie nie psuja :-) Ok, one maja kapilare.
A te presostaty w ogole zmieniaja stan ? Bo moze nie jesli reszta dobrze dobrana :-)
Kolega chcial sie dowiedziec o cisniena, ja tez ciekaw jestem - jakie jest cisnienie w parowniku w czasie pracy.
Pewnie zalezy od czynnika i temperatury, ale na oko moze byc ponizej cisniena atmosferycznego, jak i powyzej.
J.
Reply to
J.F.

PolyTech Forum website is not affiliated with any of the manufacturers or service providers discussed here. All logos and trade names are the property of their respective owners.