Działanie klimatyzacji

Użytkownik "Zenek Kapelinder" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych: snipped-for-privacy@googlegroups.com... czwartek, 24 września 2020 o 15:01:15 UTC+2 J.F. napisał(a):

Czemu ? Faktem jest, ze lodowki nawet dzis pobieraja jakis straszny prad rozruchowy. Moze nie wsystkie, ale duzo.

A w starych lodowkach widziales ten kondensator ?

Przy czym jak to czesto - dobre i sprawdzone rozwiazanie jest czesto kopiowane przez wielu producentow. Az ktos nie zrobi jeszcze lepszego ...

R410a. Osiąga ciśnienie na kompresji 600psi, 42kg/cm2. I działa w tym momencie zabezpieczenie. Problem w tym że dzieje się to relatywnie szybko (naście minut pracy) i ciśnienie podczas pracy jest bardzo blisko tego magicznego miejsca.

Hipotezy: a) za dużo czynnika b) za słaby odbiór ciepła c) tak ma być, to zabezpieczenie jest uszkodzone

Najważniejsze co mnie interesuje to jakie są standardowe ciśnienia na wyjsciu kompresora z czynnikiem R410a, bo o ile wiem, są mało zależne od typu urządzenia, a raczej powiązane z czynnikiem. I jaki wpływ to ciśnienie ma na COP (np. czy naprawdę muszą pracować tak blisko granicy bezpieczeństwa).

Moja hipoteza jest taka że w urządzeniu uszkodzony jest układ mierzący ciśnienie i nie odcina mocy do silnika odpowiednio wcześnie. Czyli winę ponosi regulator, bo nie reguluje/moduluje mocą silnika w okolicy 40kg/cm2.

W/g drużyny śrubunków, to wina za małego przepływu czynnika.

W/g internetu to wszystko, włacznie z krasnoludkami.

Wyłaczenie urządzenia oczywiście jest problemem, bo już nie wstaje samoczynnie.

Reply to
heby

Dorzucę jako częstą przyczynę, przytkaną kapilarę. O to bardzo łatwo przy niefortunnym jej lutowaniu. Ponadto jeżeli wilgoć znajdzie się w układzie to zamarza i zatyka kapilarę (np. zbyt stary filtr odwadniacz).

WM

Reply to
WM

A kiedys bylo lepiej, czy to nowa instalacja ?

A temperatury po obu stronach jakie sa ? Bo moze tak ma byc. Zakladam ze czynnik przy tym cisnieniu sie skrapla, zabezpieczenie dziala, wiec moze zawor rozprezny za malo upuszcza ?

Ja tam nie wiem, ale dane mowia, ze temperatura krytyczna 71.8C, cisnienie krytyczne 48.9 bar.

Pracuje blisko parametrow krytycznych, czyzby za wysoka temperatura skraplacza ?

Co to - chlodziarka czy pompa ciepla ?

Ja tam nie wiem, ale z teorii termodynamiki - im mniejsza roznica temperatur, tym COP wieksze. A z praktyki to ponoc rozne czynniki maja dodatkowy wplyw - np im wieksze cisnienie, tym pompa wiecej pompuje za jednym machnieciem.

A jest taki uklad ? Bo jesli powinien odcinac przy 40bar, a wychodzi

42 ... to faktycznie kiepsko dziala.

Niewatpliwie jakby byl duzy, to by pompa nie wydolila i takiego duzego cisnienia nie dala rady zrobic.

A bywa, szczegolnie jak masz zapetlony uklad sterowania i nie wiadomo, gdzie prawdziwa przyczyna.

przerobic automatyke, aby wstawal :-)

W dniu 2020-09-24 o 18:14, heby pisze:

Z tego wykresu odczytasz temperaturę dla ciśnienia wrzenia. Dla 40 bar to jest jakieś 60⁰ C .

WM

Reply to
WM

Nowa. Czynnik w ilości fabrycznej.

Nie mam odczytu temperatur czynnika.

Jak mówie, nie mam, poza ciśnieniami, dostepu do temperatury czynnika lub ekwiwalentu. Wymiennik ciepła dostarcza wodę o temperaturze 55C.

Pompa.

W/g schametu jest. Ale jak by był słyszałbym modulację pracyy silnika sprężarki w okolicy 40kg/cm2. A nie słyszę. Od napiernicza na max, cyk i tyle.

Mówa o "czynniku" czyli w tym wypadku glikolu, troche źle napisałem.

Lutownica mnie świerzbi :D Ale to jest "nowe". W zasadzie nie wolno mi nawet zdjać panelu.

Reply to
heby

O widzisz, to jest coś. Niestaty jakośc fatalna, z czego jest ten obrazek?

Reply to
heby

Z programu Solkane. Jest dostępny za free. Tu znajdziesz prezentację i namiary:

WM

Reply to
WM

Dzięki.

Reply to
heby

Nie wiem, dlatego pytam ;)

Ale przecież i tak mniejsze niż podczas pracy, gdy już zbuduje ciśnienie. W sumie korci mnie, żeby obejrzeć wykres prądu przy napełnianiu od 0 do 8 barów. Może to zrobię w wolnej chwili i wrzucę, tylko nie pamiętam, jaką minimalną mam stałą czasową w oscyloskopie -- ale to w sumie nie problem, najwyżej będzie kilka wykresów.

Raczej nie, oceniam po tym, że sprężarka startuje bez problemu natychmiast po wyłączeniu, nie ma różnicy jak szybko będzie odpalona ponownie (mówię o czasach rzędu dwóch sekund między wyłączeniem a włączeniem).

Nie wiem z którego ona jest roku.

Za to mam inny problem, i może ktoś coś poradzi -- sprężarka koszmarnie się grzeje. Grzeje się cylinder i głowica, powietrze z niej wychodzi gorące. Rozwiązałem to dokładając drugi wentylator (pierwszy jest na osi silnika i chłodzi uzwojenie), włączany termostatem założonym na głowicy, ale może po prostu zalałem zły olej? Jaki powinien być olej do tej sprężarki? Zalałem ten, który był dołączony do innej sprężarki (Baracudy

8865671507). A może ona tak ma, bo pracuje bez obudowy (nie wiem, czy fabrycznie jest w jakiejś obudowie, która kieruje powietrze z dużego wentylatora)?
Reply to
Queequeg

Ja widziałem tylko na jakichś schematach. Na żywo tylko PTC.

Reply to
Queequeg

No to ma sens, tylko po co zbiornik pośredni?

Pytanie z jakim ciśnieniem ona może nominalnie pracować.

Reply to
Queequeg

Użytkownik "Queequeg" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych: snipped-for-privacy@trust.no...

Ogolnie tak musi byc. Jesli wierzyc kalkulatorowi na tej stronie

to np 4-krotne zmniejszenie objetosci (tzn np z 4 litrow do 1 l) w procesie adiabatycznym powoduje wzrost temperatury azotu z 20 do 237 st C. I wzrost cisnienia do 7 bar - czesciowo z powodu temperatury. Ktore po ostygnieciu spadnie do 4 bar

O ile wiem, to zalezy od czynnika. A Ty sprezasz pewnie powietrze, to byle jaki :-)

W dniu .09.2020 o 20:46 heby snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> pisze:

Jak chcesz się "doktoryzować" to kup zegary do swojego czynnika (około 100 zł na alle), termometr z sondą (za 9 zł) i poczytaj o temp. przegrzania czynnika (tutaj człowiek tłumaczy to łopatologicznie:

Z odczytanej wartości z zegarów i termometrów wywniskujesz czy masz odpowiednią ilość czynnika. Cisinienie czynnika to sprawa wtórna i nic z tego nie wywnioskujesz.

TG

Reply to
Tomasz Gorbaczuk

To tak patrzac na

w temperaturze 60 C cisnienie pary jest 37 bar.

No i teraz na troje babka wrozyla

-42 bar jest nawet za malo, no ale skoro jest takie zabezpieczenie, to pewnie nie

-40 bar jest w sam raz,

-albo dzieki wymiennikowi w przeciwpradzie wystarcza nawet mniej,

Patrzac na dwa akapity wyzej ... te 40 bar wyglada sensownie, ale chyba nie dziala.

Masz dostep do czujnika cisnienia ? Od strony czynnika pewnie nie, ale moze od strony kabli:

-sprawdzic czy dziala,

-sprawdzic czy regulator dziala jak mu sie sygnal elektryczny zasymuluje ...

Po stronie zimnej ?

Kto wie, moze i on zawinil, za maly przeplyw, PC obniza mu temperature za bardzo, zawor rozprezny przymyka przeplyw czynnika chlodniczego, i cisnienie po stronie goracej rosnie.

Ale skoro tam jest regulator mocy silnika na 40 bar, to powinien dzialac i sprezarke zwolnic/zatrzymac.

A sprzedawca/instalator mowi "urzadzenie na pewno jest dobre, glikol za wolno plynie" ? :-)

Owszem, pompę zmienili na większą nawet. To tylko wydłuża cykl. Nastepna w szeregu pompa to jakieś 300W. Zje cały COP :D

Reply to
heby

Niestety, bezpośrednio jest przyczyną wyłaczeń pompy, i to jedyny parametr jak mogę odczytać bezpośrednio.

Jak mówiłem, nie mam możliwości "grzebania" w środku, w szczególności podpinania manometrów i termometrów wprost w czynnik.

I żeby była jasnośc : ja nie chce serwisować, chce mieć tylko pogląd na to czy i jaki kit zostanie mi wciśnięty.

Reply to
heby

W dniu .09.2020 o 18:56 heby snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> pisze:

A ten czynnik krąży prawidłowo? - nie ma gdzieś załamania rury? Mierzyłeś miernikiem cęgowym prąd sprężarki?

Nie w "czynnik" tylko na rurze czynnika (przylgowo). W pompie masz złącze serwisowe do którego można wpiąć manometr, ale tu masz rację - aby to zrobić bezpiecznie dla siebie i urządzenia wypadało by mieć podstawową wiedzę z kursów f-gaz.

To przeczytaj tego posta z forum, i zapytaj serwisanta jaki jest "przegrzew" :-)

TG

Reply to
Tomasz Gorbaczuk

W dniu .09.2020 o 17:49 heby snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> pisze:

zaraz, o jakiej pompie Ty piszesz? - masz na myśli sprężarkę w pompie ciepła (sprężającą czynnik) czy też pompę obiegową dolnego źródła? Te 300W to raczej za mało na sprężarkę...

TG

Reply to
Tomasz Gorbaczuk

Ja wiem, że musi, ale chyba nie aż tak, żeby śmierdziało :) Poza tym to się cały czas chłodzi zasysanym powietrzem, cylinder i głowica też są żebrowane... zastanawiam się po prostu, czy tak ma być i to zostawić, czy coś jest nie tak (np. zły olej) i mi się to w końcu zatrze.

Hm, ale tu czynnik nie przechodzi przez misę olejową. To jest bardziej jak silnik spalinowy, a nie jak sprężarka w lodówce czy w klimatyzacji.

Reply to
Queequeg