Ekspres do kawy i glony w zbiorniku

Wlasnie mi sie cos zatkalo, i buczenie zwalnialo az stawalo. Nie wiem - bimetal wylaczal po pewnym czasie, czy mikroprocesor. A moze uplynal wlasciwy czas na napelnienie filizanki ...

Jakis jest. W urzadzeniu za 3000 zl moze juz niewielki.

Rozne sa przeplywomierze. Ale niektore kosztuja ponad 3k zl :-)

J.F

Dnia Wed, 12 Oct 2022 15:47:15 +0200, PeJot napisał(a):

Jeden - duże okna na wschód i południe, więc ekspozycja prawie pełna dwie sztuki - okna zachodnie, zacienione.

Raz na jakiś czas - jak sobie przypomnę ;) - to swój (okno zachodnie) myję w zmywarce. Znaczy pojemnik na wodę ;) Przypominam sobie kilka razy w roku, statystycznie co kwartał. Więc jeśli kiedykolwiek tam były naniesione warstwy antybakteryjne, to już dawno popłynęły. Model: stary (jeszcze oryginalny) Saeco Incanto Sirius S-class. Drugi to Zelmer, trzeci to starszy model Saeco Royal.

Reply to
Adam

W dniu 13.10.2022 o 10:40, J.F pisze:

Dla informacji: pompy w ekspresach są tłokowe, z napędem przez solenoid. I zwykle towarzyszy im prosty bezpiecznik termiczny.

Reply to
PeJot

Rozbiore, to zobacze, ale mozesz miec racje.

No to mamy dwa problemy:

-naped jest "elastyczny" i jak wzrosną opory to mniej przepompuje,

-skad to u mnie to zmiejszanie buczenia? Juz nie pamietam - tylko glosnosc spadala, czy takze "czestotliwosc"? Chyba tez czestotliwosc. A solenoid zasilany z sieci 50Hz?

J.F

W dniu 13.10.2022 o 18:48, J.F pisze:

Te

są rozbieralne. Nawet można kupić zestaw naprawczy ( choć nie wydaje mi się to sensowne ).

Wystarczy że dłuższy czas pracowała bez wody.

Tak, ale przez *diodę*. Dioda jest zatryśnięta w korpusie solenoidu.

Reply to
PeJot

To sekundy byly. Przy zatkanym odplywie cisnienie wzroslo i zatrzymalo ruch tloka. To mnie nie dziwi, ale wrazenie sluchowe o ile pamietam bylo takie, jakby stopniowo zwalnialo

J.F

Przy moich zdecydowanie pompy nie stają. Jak jest duże ciśnienie lub mały przepływ, robi się ciszej, ale buczenie ciągle jest i raczej z podobną częstorliwością. Podejrzewam, że pompy cały czas pracują. To zresztą jest płynne przejście - nie zatyka się nigdy zerojedynkowo, a dopiero w momencie gdy woda dotrze do "infuser'a" lub kapsułki. Obstawiam, że to ciszej wynika z mniejszej amplitudy ciśnienia.

Reply to
Marcin Debowski

A tu przeplyw spadl do zera.

Tak jakos to bylo - pare sekund pracy, coraz wolniej/ciszej, az w koncu brak cisnienia. Wylaczam, wlaczam - teraz juz sekunda pracy ...

Oraz z mniejszej amplitudy ruchu tloka.

J.F

Dnia Fri, 14 Oct 2022 09:13:55 +0200, J.F napisał(a):

Wszystkie pompy, jakie widziałem - począwszy od najstarszych ekspresów kolbowych Krupsa i Zelmera z początku lat 90-tych do współczesnych full-automatów Saeco, Nivony itp - mają pompę napędzaną za pomocą elektromagnesu. Rdzeń porusza się, jak jest napięcie. Czyli w pewnym uproszczeniu rdzeń jest popychany z pewną siłą z częstotliwością sieci, jak w elektromagnetycznej maszynce do golenia. Jeśli przepływ jest swobodny, to długość suwu rdzenia jest większa. Jak ciśnienie rośnie, czyli de facto rośnie opór dla rdzenia, to ten posuwa się w mniejszym zakresie, aż do zatrzymania. Brzęczenie słychać, ale inaczej.

Reply to
Adam

Czyli nici z kontroli ilości cieczy taką pompą.

Reply to
Marcin Debowski

Zwykle w ekspresie jest przepływomierz, taki banalny, skrzydełkowy.

Reply to
PeJot

Dnia Fri, 14 Oct 2022 15:45:37 +0200, PeJot napisał(a):

Jest sobie bardzo stary już model (i bardzo prymitywny = prosty) Zelmer

13Z011. On ma przepływomierz. Ale ma też ciekawą funkcję - jak się wcześniej zatrzyma kawę, to pokazuje w mililitrach, ile kawy zdążył naprodukowć.

Wszystkie aktualne ekspresy, które mam ja, brat i rodzina (czyli m.in. Krups, Zelmer, Philips, Saeco, Jura) wylewają tyle samo kawy bez względu na stopień zmielenia - czyli bez względu na czas wylewania.

Reply to
Adam

No właśnie stąd ta cała dyskusja, bo klarownie wszystkie chyba mierzą. A jak to jest taki prosty skrzydełkowy to trochę się dziwie jak to to mierzy np. przy pojedyńczym espresso w momencie gdzie coś łatwo nie idzie, czyli przy malutkich przepływach. Ale może i jest to taki prosty przepływomierz, bo mi, po paru miesiącach nie używania Nespresso zaczał właśnie coś szwankować z ilością. Przy czym dość szybko się sam "naprawił", więc może pojawił się tam kamień a potem zaschło. Z drugiej strony, kamień to chyba by spowodował brak impulsów, a on mi lał za mało.

łopatkowy, choć to nie ten model. Pewnie nie potrzebnie wymyślam.

Reply to
Marcin Debowski

W dniu 14.10.2022 o 23:29, Adam pisze:

Jedną z funkcji tego przepływomierza jest przypomnienie userowi o konieczności odkamienienia.

Reply to
PeJot