Koło zamachowe dwumasowe

Rozumiem, że ma ono lepiej, od zwykłego koła zamachowego, równać wahania prędkości wału korbowego ? Ale czy nie ma toto niszczących częstotliwości drgań własnych?

Koło zamachowe dwumasowe:

To jest raczej koło dwu spręzynowe:)
WM

Reply to
WM

Tu :

o zaletach takiego koła dwumasowego. Pozdrowienia, W.Kr.

Reply to
W.Kr.

Wszystko pięknie, tylko jakoś te silniki z kołem dwumasowym ani jakoś zauważalnie mniej nie drżą, ani nie mają nawet niższych obrotów biegu jałowego w stosunku do aut bez tego wynalazku.

Argument o mniejszym zużyciu elementów skrzyni biegów też taki sobie - same skrzynie biegów są wystarczająco trwałe i bardzo niewielu użytkowników ma z nimi problem, a jak już to to są takie przebiegi że to się ujawnia u któregoś z kolei użytkownika. Natomiast samo koło dwumasowe jest "hitem" we wszystkich serwisach - w dodatku kosztownym hitem.

Reply to
Tomasz Pyra

Moze miec poza zakresem obrotow silnika, albo nieniszczacze.

Poza tym doswiadczenie mowi ze one sie niszcza z innych przyczyn :-)

Raczej dwuczestotliwosciowe - i po rezonansach.

Toto wlasnie ma swoja wlasna czestotliwosc rezonansowa i to precyzyjnie strojna do ukladu. Takie urzadzenia stosuje sie w technice bardzo powszechnie i nazywa sie to dynamicznym tlumieniem drgan. Uklady drgajace tlumione o wielu stopniach swobody maja wprawdzie wiecej czestotliwosci rezonansowych ale jezeli sa dobrze zestrojone to ich amplitudy maksymalne sa nizsze niz ukladu o mniejszej liczbie stopni swobody. W samochodach powszechnie stosuje sie tlumiki dynamiczne na polosiach napedowych, kolumnach kierowniczych a czasami na wahaczach zawieszenia. W budownictwie stosuje sie ciezkie wahadla tlumione w nowszych konstrkcjach bardzo wysokich budynkow aby obnizyc amplitudy ich wahan z powodu silnego wiatru.

JAM

JAM

JAM <ja snipped-for-privacy@yahoo.com napisał(a):

Ale obroty tych półosi są zmienne w dużym zakresie, jak je zatem można dostroić? Chyba, że są strojone na częstotliwość drgań własnych?

Może jednak tam chodzi o system samowyważania? Taki np:

WM

Reply to
WM

JAM <ja snipped-for-privacy@yahoo.com napisa (a):

> WM > > -- > Wys ano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl ->

Strojenie polega na dobieraniu czestotliwosci rezonansowej, sprezystosci i tlumienia do reszty systemu. Efekt tlumienia wystepuje na szerokim zakresie czestotliwosci wymuszajacej. W tym zakresie wystapia wprawdzie obszary, gdzie amplituda drgan bedzie nieznacznie wieksza niz ukladu bez takiego tlumika, ale w zamian za to tam, gdzie poprzednio wystepowala bardzo wysoka amplituda dragn rezonansowych wystapi wielokrotne jej zmniejszenie, Prosta teorie dla ukladu liniowego o dwoch stopniach swobody mozna znalezc w kazdym podreczniku na temat drgan mechanicznych. Dla ukladow o wielu stpniach swobody, nieliniowych stosuje sie symulacje cyfrowe.

JAM

JAM