Statystyka - zastosowanie przy badaniach naukowych

Witam serdecznie, chcialem sie poradzic na temat jakiegos dobrego podrecznika na temat statystyki stosowanej. Chodzi o to, ze prowadzac badania naukowe
(jestem studentem inzynierii srodowiska) istnieje nie raz potrzeba opracowania otrzymanych wynikow w sposob matematyczny - statystyczny. Slysze to od wielu wykladowcow na uczelni, ale jak sie pytam co dokladniej maja na mysli to zmieniaja temat. Chodzi pewnie o to, ze podczas badan i eksperymentow wychodza mniej lub bardziej prawdopodobne rzeczy. Szukam wiec podrecznika ktory pomoze mi zrozumiec i zastosowac statystyke matematyczna w przypadku prowadzenia jakichkolwiek badan.
Z gory serdecznie dziekuje za odpowiedz
Jacek

Użytkownik Jacek napisał:

Jakichkolwiek to może nie... Jak dla mnie - niematematyka - istotne są przykłady dla zrozumienia zagadnienia. Więc szukałem coś dla siebie na przykładach dla mnie istotnych. Sama statystyka była zupełnie niejadalna, bo liczymy coś, ale po co? Jaki sens niematematyczny ma wynik obliczeń? Jak go "czuć"? Jeżeli inżynieria środowiska, to między innymi wyniki analiz chemicznych pobranych próbek. Propozycja z własnego doświadczenia Klaus Doerffel Statystyka dla chemików analityków WNT Warszawa 1989
pozdrowionka zairazki
Polecam "Wstęp do analizy błędu pomiarowego" J.R.Taylor'a. Jest dużo przykładów, do tego bardzo przejrzyście wytłumaczonych. Wszystko o czym przeczytasz w tej książce jest odniesione do rzeczywistości. Bardzo przyjmnie się czyta, a wiedza sama wchodzi do głowy:) Na pewno przyda się wiele razy podczas studiów.
Pozdrawiam Mikolaj K.

ja wielokroć posługiwałem się : 1. Statystyka stosowana dla inżynierów. William Volk. WNT W-wa 1973. 2.Podstawy nowoczesnej statystyki. John E. Freund. P.W.Ekonomiczne. W-wa,1971.
Wbrew pozorom, ta druga pozycja nie jest tylko "ekonomiczna". Ale warta poczytania bo ma świetnie objaśnione pojęcia statystyczne.
Ta pierwsza zaś typowo inżynierska, zawiera sporo dobrych przykładów. ( poza dobrym wprowadzeniem w pojęcia statystyczne).
Pozdr. Życzę sukcesów w badaniach !

Jacek napisał(a):

Wirtualne Vademecum Statystyki: http://tiny.pl/mph5
--