Tuning kotła CO

Czołem.

W ramach stay home zacząłem grzebać przy kotle CO który mam w mieszkaniu. Po latach eksploatacji coś tam zapobiegawczo wymieniono, wymienniki odkamieniono itp. Przy okazji przyszedł mi do głowy pomysł. Pompa obiegowa jest *na sztywno* połączona z nagrzewnicą w komorze spalania. Pompa pracuje po wyłączeniu palnika, pewnie dla schłodzenia nagrzewnicy. To powoduje wibracje nagrzewnicy i całej konstrukcji, niestety słyszalne w całym mieszkaniu. Drgań pompy raczej nie da się wyeliminować; w widmie hałasu widać wielką szpilkę na 100 Hz, czyli odzywa się silnik indukcyjny pompy.

Pomysł jest taki, by pomiędzy pompę a nagrzewnicę wstawić 10-15 cm czegoś *elastycznego*, celem zminimalizowania drgań i hałasu. Czy to ma sens ? Mam zapasowe rury miedziane z innego kotła które mógłbym przeciąć i połączyć elastycznie, tylko jak i czym to zrobić ? Wąż silikonowy nie wytrzyma ciśnienia, wąż zbrojony może być za sztywny. Jakieś pomysły, byle nie z kosmosu ?

Reply to
PeJot

W dniu 2020-03-27 o 22:16, PeJot pisze:

Mieliśmy problem z głośnym agregatem chłodniczym. Pomogła wlutowana wstawka w kształcie wydłużonego U. Są takie wynalazki:

WM

Reply to
WM

Może pomóc ale nie musi. Tak na 100% to by pomogła wymiana pompy która by nie miała żadnego wzbudzania w tych 100 Hz. Ja bym jeszcze przyjrzał się temu wymiennikowi w kotle- jeśli tak dyga, to może mu się urwało jakieś ucho. Wstawienie dłuższej rury między pompę a wymiennik zmieni tylko masę wody, ale czy to woda wpada w drgania, czy wymiennik- hgw. Anakondy szukaj.

No i napisz co to za kocioł jest, łatwiej będzie się porozumieć.

W dniu 2020-03-28 o 08:32, Konrad Anikiel pisze:

O ile mi wiadomo, to w silniku *indukcyjnym* gonionym 50 Hz jedynym sposobem na drgania na częstotliwości 100 Hz jest niepełna macierz napięć zasilających.

Znaczy się odcięcie zasilania :|

Kocioł to Chaffotoeaux & Maury Elexia Comfort, Od zawsze tak brzęczało, tylko kiedyś mi to nie przeszkadzało. Moim zdaniem projektant przyoszczędził.

A konkretniej ?

Reply to
PeJot

W dniu sobota, 28 marca 2020 10:08:08 UTC+1 użytkownik PeJot napisał:

Hipoteza: słyszalny hałas jest wywołany rezonansem układu pompa-woda w rurze-wymiennik, wywołanym pulsacją ciśnienia wody. Pulsacja jest spowodowana prędkością obrotową wirnika pompy i ilością łopatek na obwodzie. Weryfikacja hipotezy: zmienić częstotliwość pulsacji: w jakiś sposób zmienić prędkość obrotową silnika (przyhamować?), albo podmienić wirnik (wydrukować?).

No taki wąż elastyczny, w oplocie albo w peszlu. Bo tu jest hipoteza druga: nie ma żadnych pulsacji ciśnienia, tylko mechaniczne drgania pompy, przenoszone przez kołnierz, czy tam jakie ona ma przyłącza. Weryfikacja jest łatwiejsza: wymontować pompę, dać jej wodę z kubła i odpalić leżącą na stole.

Jeśli to są drgania pompy, to anakonda pomoże. Jeśli pulsacje ciśnienia- to nie.

W dniu 2020-03-28 o 10:49, Konrad Anikiel pisze:

W jakiś sposób, to da się jeszcze częstotliwość zmienić, ale chwilowo nie mam pod ręką falownika.

Dokładnie o to chodzi MZ. Pompa jest spięta z resztą rurologii na sztywno

Weryfikacja jest łatwiejsza: wymontować pompę, dać jej wodę z kubła i odpalić leżącą na stole.

I tak już zrobiłem. Prążek 100 Hz w widmie sterczy tak samo jak w przypadku gdy pompa jest zamontowana. To są drgania mechaniczne pompy, wywołane drganiami obwodu magnetycznego.

BTW: kilkadziesiąt lat temu do takiej analizy trzeba by dźwięk nagrywać i iść do specjalizowanego labo. Dziś wystarczy smartfon.

Reply to
PeJot

W dniu sobota, 28 marca 2020 18:59:20 UTC+9 użytkownik PeJot napisał:

Znaczy konstruktor (nie projektant, bo to inne zwierzę) nie porachował poprawnie częstotliwości drgań własnych wymiennika. Albo założył że się galanto zakamieni, a u Ciebie na złość się nie zakamienił. Jak patrzę na zdjęcia po internetach, to ten kocioł ma strasznie prymitywny wymiennik ciepła, Termet świebodzice lepsze robł 50 lat temu. Znaczy bym się nie spodziewał że producent miał jakiś budżet na wyrafinowane analizy.

W dniu piątek, 27 marca 2020 22:16:10 UTC+1 użytkownik PeJot napisał:

Chętnie się podepnę pod experymenty, u mnie 2 pompy obiegowe buczą instalacją (nie wkurza specjalnie ale słychać). Tylko nie kocioł a pompa ciepła. Obie to jakaś tanizna marki Keller, puszczone na drugim biegu. Też myślałem o jakiś elastycznych mufach, ale nie wiem czy nie trzeba będzie kupić jakiejś droższej pompy z bardziej kulturalnym wirnikiem i regulacją mocy...

L.

Reply to
Lisciasty

W dniu sobota, 28 marca 2020 20:13:10 UTC+9 użytkownik Lisciasty napisał:

Podałem dwie hipotezy: drgania pompy, albo FIV (flow-induced vibrations). Kombinuj jak potwierdzic lub wyeliminować jedną z nich. W większym układzie rozwiązania będą inne, ale najpierw trzeba dojść jaka jest przyczyna.

W dniu 2020-03-28 o 12:13, Lisciasty pisze:

Wszystko jedno, źródłem drgań jest pompa z silnikiem indukcyjnym.

Droższa pompa dalej będzie buczała na 100 Hz. No chyba żeby ją zabetonować :)

Reply to
PeJot

W dniu sobota, 28 marca 2020 20:44:30 UTC+9 użytkownik PeJot napisał:

Rury zabetonować, żeby nie tańcowały przy 100 Hz.

W dniu sobota, 28 marca 2020 12:22:38 UTC+1 użytkownik Konrad Anikiel napisał:

A nie może być to wina złego kształtu łopatek, badziewnie wykonanej komory czy co tam jeszcze można spieprzyć w pompie, która w detalu kosztuje

2 stówy? To w temacie ewentualnego kupna takiej za 5 stów ;)

L.

Reply to
Lisciasty

W dniu sobota, 28 marca 2020 12:44:30 UTC+1 użytkownik PeJot napisał:

To może trzeba kupić taką z synchronicznym?

L.

Reply to
Lisciasty

W dniu 2020-03-28 o 19:32, Lisciasty pisze:

Dalej pozostaje magnetowód jako źródło drgań. O ile w ogóle pompy z takim silnikiem istnieją.

Reply to
PeJot

W dniu niedziela, 29 marca 2020 03:31:32 UTC+9 użytkownik Lisciasty napisał:

No jest, to się mieści w pojęciu FIV. Ale to trzeba by pytać ludzi którzy tych pomp dużo używają i znają różnice w pracy różnych modeli.

W dniu sobota, 28 marca 2020 19:40:42 UTC+1 użytkownik PeJot napisał:

Pewnie że istnieją, pełno tego. Wilo na przykład z tych popularniejszych.

L.

Reply to
Lisciasty

W dniu 2020-03-28 o 19:57, Lisciasty pisze:

Jakieś przykłady ( na silnik synchroniczny ) ? Jakoś nie widzę tzw. plusów dodatnich tego rozwiązania.

Reply to
PeJot

W dniu niedziela, 29 marca 2020 08:42:21 UTC+2 użytkownik PeJot napisał:

No sam pisałeś że Ci przeszkadza pik na 100Hz. Tam tego nie będzie.

L.

Reply to
Lisciasty

W dniu 2020-03-29 o 09:12, Lisciasty pisze:

A co będzie ? Obwód magnetyczny wygląda podobnie jak w silniku asynchronicznym, nie widzę przyczyny by nie drgał z podwójną częstotliwością zasilania.

Reply to
PeJot