Zaplatanie liny

Jak sie zaplata liny stalowe ? Sztuka to musi byc, bo i zawod
osobny.
Zeglarskie to jakos jeszcze pamietam, ale na stalowe to sie nie
przeklada.
I zgrubienie wychodzi zeglarskim sposobem, a na wyciagach
narciarskich tego nie widac ..
Jakas strona moze z fotkami - bo sam opis to za malo
Reply to
J.F.
U¿ytkownik "Zygmunt M. Zarzecki" snipped-for-privacy@malpa.zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com>
Ale ja nie o produkcji w fabryce, tylko o polaczeniu dwoch lin w jedna, albo o zrobieniu petli liny bez konca jak do wyciagow narciarskich.
O, np
Kopalniany zaplatacz lin stalowych - 10 dni Kurs uzupe³niaj±cy dla kopalnianych zaplataczy lin stalowych (rdzeñ stalowy) - 5 dni Zaplatacz lin stalowych - rdzeñ organiczny - 7 dni Weryfikuj±cy w zakresie uprawnieñ do splatania lin splotowych splotem d³ugim - 2 dni
Musi to byc porzadna wiedza, skoro miesiac szkolenia.
J.F.
J.F. <jfox snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał(a):
Znalazłem animację procesu zaplatania liny:
Normy na zaplatanie:
Budowa liny:
Sploty jubilerskie, czyli kolejne wcielenie moich ulubionych węzłów tureckich:
hipotezę, że w starozytności teorią liczb, zaczęto się zajmować, żeby wyjaśnić mozliwość generowania takich właśnie węzłów tureckich. Jest to jeden z nielicznych przykładow zastosowania liczb względnie pierwszych w praktyce.
Pozdrawiam WM
Reply to
WM
U¿ytkownik "WM " snipped-for-privacy@NOSPAM.gazeta.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:hj269g$6d2$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...
Bardzo ³adne! Do czego s± u¿ywane takie pier¶cienie?
Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.
Reply to
Krzysztof Tabaczyński
Krzysztof Tabaczyński snipped-for-privacy@wp.pl napisał(a):
Głównie do ozdoby jako bransoletki, pierścionki, gałki i opaski. W wyrobach koszykarskich tace i koszyki. Nazwa pochodzi od turbanów zaplatanych tą techniką przez Turków.
's_head_knotCzęsty motyw dekoracyjny w architekturze orientalnej.
Mnie fascynuje idealna symetria tych węzłow. Kto wie, czy nie udałoby się wykorzystać tych splotów w teorii strun?
[...]
Zeglalski sposob - powoduje zgrubienie. Interesuje mniej jak sie laczy dwie liny bez zgrubienia.
J.F.
U¿ytkownik "J.F." <jfox snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:hj1m58$5os$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...
Nie jestem zaplataczem ale... W górnictwie istnieje splot d³ugi i krótki. Krótko: ten krótki jest szybszy w wykonaniu ale dla urz±dzeñ odpowiezialnych (jazda ludzi) siê nie nadaje - jest gruby i mniej wytrzyma³y; splotu d³ugiego praktycznie nie widaæ na pierwszy rzut oka(trzeba sie przypatrzeæ, wtedy widaæ tzw zamki czyli miejsca krzy¿owania siê splotek liny). Samo zaplecenie liny jest prac± do¶æ trudn± i stosunkowo d³ugotrwa³a; ¿eby zrobiæ dobry splot trzeba te¿ do¶wiadczenia. No i oczywi¶cie splot liny to odpowiedzialne miejsce, musi przenie¶æ ca³e obci±¿enie liny (no, ok. 90 proc. rzecz. si³y zrywaj±cej dla splotu d³ugiego), st±d kursy, po których zdobywa siê uprawnienia.
pozdr.
Reply to
Bhastek
U¿ytkownik "Bhastek" <bhastek@WYTNIJ_TO.op.pl>
A jakies dostepne materialy szkoleniowe, filmy - chcialbym sie dowiedziec pobieznie jak to sie robi ..
J.F.
hmmm... a kiedyś na robotach bosmańskich uczyli, że krótki jest bardzo mocny (pokrętki liny tworzą coś w rodzaju węzłów, stąd zgrubienie), a długi wręcz przeciwnie (pokrętki są splecione, ale nie związane ze sobą, stąd trzymają się głównie siłami tarcia). Być może lin stalowych to nie dotyczy...
Reply to
Jakub Tarczewski
No dobra - juz wiem
?v=Db1uDRE7egc
W skrocie - wypruwa sie z 6 pokretkowej liny kawalek wewnetrznego rdzenia, i tam sie chowa konczaca sie pokretke. Calosc oczywiscie musi byc rozlozona na dlugosci pozwalajacej schowac wszystkie 12 koncow.
J.F.
Czyli minimum tysi±c ¶rednic liny:) Swoj± drog± ja znam sformu³oanie skrêtka, sk±d wzi±³es pokrêtke? pozdr.
Reply to
Bhastek
U¿ytkownik "Bhastek" <bhastek@WYTNIJ_TO.op.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:hjc2lf$d9j$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...
Tfu...splotka oczywiscie:)
Reply to
Bhastek
U¿ytkownik "Bhastek" <bhastek@WYTNIJ_TO.op.pl>
Widac sa dwie szkoly, warszawska i mazowiecka :-)
Jakos tak mi sie utarlo .. i nie tylko mnie

A np ten pan, niby specjalista, a nie wie jak to sie nazywa :-)

J.F.
Rozróżnia się 2 rodzaje zaplotów, tak jak już wspomniano krótkie i długie, i 2 metody zaplatania z zgrubieniem i bez. W zależności gdzie będzie lina używana, długość zaplotu zależy od obciążenia szycia, grubości liny i normy. Filmiki kolegi J.F. prawie dokładnie odzwierciedlają proces zaplatania liny, odmierzamy długość zaplotu, wycinamy rdzeń, który w zależności od rodzaju liny może być syntetyczny lub stalowy(rdzeń służy do smarowania liny) i przeplatamy. Skąd wiem? tata ma uprawnienia zaplatacza i nie raz mu w tym pomagałem:)
Reply to
olekluksiewicz
W dniu 2010-01-18 20:22, WM pisze:
W wyższych wymiarach niż 3 nie ma nierozplątywanych węzłów.
Każdy węzeł można gładko sprowadzić do okręgu.
pzdr bartekltg
Reply to
bartekltg