Ciekawostka. Nano-technologia powierzchni w modelarstwie ?

Witam Znana z produkcji silników zawodniczych wytwórnia Kałmykov, prezentuje substancję (ciecz) do modyfikacji powierzchni modeli w celu zmniejszenia
zjawiska tarcia aerodynamicznego. Model spryskuje się takim specyfikiem. Cena raczej kosmiczna:) 55 USD za 100ml, ale interesuje mnie czy ktoś zetknął się z podobną praktyką np. w modelach szybowców wyczynowych ?
Gdyby nie fakt, że w/w zamieszczono na stronie liczącego się producenta silników wyczynowych, to potraktował bym to raczej jako dowcip Świętego Mikołaja.
Link do opisu: http://www.rusengines.ru/?content=oil/nano_en.htm&lang=en

Słyszałem o badaniach nad skórą delfinów i jej nieprzeciątnie niskim oporem w wodzie. Wynikiem tych badań było opracowanie specjalnych powłok, którymi można pokrywać statki i okręty. Odkrycie ma już brodę i taką powłoką jest pokryty m.in. współczesny ORP "Orzeł". Używaja jej też pływacy. Od jakiegoś czasu mówi się o wykorzystaniu podobnych własności w lotnictwie. Myślę, że rosjanie w końcu opracowali "skórę delfina", ale dla środowiska atmosferycznego.

[NTG] Kiedyś czytałem takie opowiadanie SF Kiryła Buczyłowa o kremie którym smarowała się pływaczka. Oczywiście uzyskiwała doskonałe czasy. Tytułu opowiadania nie pamiętam - było w jakieś "Fantastyce" (może ktoś przypomni). A wracając do tematu: byłby to niesamowity przełom. TS

Co?
http://www.mw.mil.pl/index.php?akcja=orzel_budowa To już nie jest fantastyka. Napisałem, że odkrycie ma brodę. Te materiały są w powszechnym użyciu. Szczególnie w sporcie (pływanie, kajaki etc. ).
Materiał jest znany, choć dopiero teraz naukowcy zaczynają odkrywać, jaki jest tego mechanizm: http://www.eurekalert.org/pub_releases/2004-05/iop-sds051404.php

Z pewnością. O ile już nie jest. Jak rosjanie w latach 80-tych chromowali cylindry swoich silników w F2C, to też nikt im nie wierzył, że to coś pomaga. Poczekamy, zobaczymy...