Motylkowcy (RC)

Czy ktoś z posiadaczy modelu Motylek eksperymentował ze zmiana kąta
natarcia? Czy kąt zaproponowany przez pana Jarka Hajduka jest optymalny?
Pozdrówka PiotrP

Cytat miesiąca: "Jesli ktos jest glupi lub zle wychowany i nie jest od nas duzo
wiekszy, to w sprawach waznych nalezy mu dac po mordzie w celu wyegzekwowania
swoich praw (mozna uzyc sztachety - nalepiej z gwozdziem, zeby sie po
plecach nie slizgala)." KOJOT
Reply to
Piotrp
Poczekaj -Jarek sam odpowie ! ale nie s±dzê by da³ inny -:)).......
Reply to
Roman B
U¿ytkownik "Piotrp" ...
Cze¶æ Piotrze,
¦mia³o mo¿esz przyj±æ, ¿e jest optymalny lub bardzo blisko. Jarek siê na tym zna i tego typu zagadnieniami zajmuje siê nie tylko hobbystycznie, ale tak¿e (a mo¿e przede wszystkim ???) zawodowo.
Pozdrawiam,
Kaper

Kaper
Oczywiscie nie watpię w fachowość pana Jarka, ale ja z tych co dmuchają na zimne i za dużo reoryzują (pisownia celowa) :) Dzięki za odpowiedź!
Reply to
Piotrp
Dnia 10/03/2003 03:15 PM, Użytkownik Piotrp napisał:
Tak, ja "eksperymentowałem". Początkowo ustawiłem tak aby dolne poszycie (nie licząc "klap") leżało płasko tzn. w płaszczyźnie statecznika. Kąt był trochę za duży jak na mój gust (wymuszał nieco zbyt przednie wyważenie i zbyt dużą stateczność). Ale po kilku mniej udanych lądowaniach klapy zostały oberżnięte conieco w środku (ściślej - oberżnąłem fragmenty poszarpane śmigłem :)) oraz podcięte w obrys lekko trapezoidalny, czyli są ktrótsze na końcach skrzydeł.
Wygląda to tak:
tej konfiguracji chyba efektywny kąt zaklinowania płata nieco się zmniejszył i przy okazji model zaczął lepiej latac! Chyba nieczęsty to przypadek, że niechciane ubytki powierzchni nośnej poprawiają własności lotne :)
Jeszcze jedna uwaga: jeśli planujesz masę przekraczającą 250-300g to daj dźwigar, choćby z balsy, bo inaczej złożysz skrzydło w pętli. Ja miałem szczęście, bo usłyszałem "chrup" ale model wyszedł z... nieco większym wzniosem :) Zaraz wkleiłem częściowy dźwigar w centrum płata (trochę widać).
JW
Reply to
Jakub Witkowski
W MOdeliku kąt zaklinowania skrzydła jest mniejszy. Mam nieco kłopotów z trymowaniem, ale za to dobrze lata w wietrzne dni.
Hmmm, masa może przekroczyć 400g. Co prawda model ten nie będzie służył do akrobacji, a do zrzutu spadochroniarza, styropianowych bomb i cukierków, ale mimo tego posłucham Twojej rady. Płat posiada wznios. Zastanawiam się nad zastosowaniem wzmocnienia (quasi dźwigara) zewnętrznego, czyli węglowego pręta wklejonego na górnej powierzchni skrzydeł. Patrząc z przodu na model pręt ten i powierzchnie skrzydeł tworzyłyby trójkąt. Mechanicznie jest to dobre rozwiązanie, ale opory wzrastają. Dodam, że nie jest to mój pomysł, układ taki miał być zastosowany w polskich myśliwcach z "mewimi" skrzydłami.
Reply to
Piotrp
O! Ty zbóju! 8)
KAcper