[RC] "Różnicowe wychylenia lotek w modelach" nowy artykuł

Witam,

dotarł do mnie ostatnio taki e-mail:

"Powiedz w czym pomaga różnicowe wychylanie lotek np. lewa w górę 100% a prawa w dół tylko 30% i dlaczego stosuje się to tylko w szybowcach?"

Jako, że odpowiedź nie jest w dwóch zdaniach możliwa, a i zainteresuje pewnie więcej kolegów, postanowiłem napisać na ten temat artykuł na moją stronę. Tu jeszcze ukłony i podziękowania dla Adama Dębowskiego, za konsultacje i uwagi.

Pozostaje więc zaprosić do przeczytania tych mich najnowszych wypocin :-)

Pozdrawiam Piotr

Piotrp_de

Nie mogles tego artykulu zamiescic tydzien wczesniej? Dorobilbym sobie ster kierunku do swojej Ageny, skoro juz robilem od nowa kadlub :) Pozdrawiam, Robert P.S. Rzeczywiscie zakrety kosztuja mnie sporo wysokosci na samych lotkach i sterze wys. i jak tu krazyc w termice, jak juz naucze sie ja zauwazac?

Reply to
Robert Gadomski

Tez tak mysle, a nawet jestem tego pewien ;)

Spojrze jutro do Piotra, za Twoja rada, bo juz sie zorientowalem, ze to chyba najbardziej kompetentna osoba w sprawie szybowców na grupie. Pojutrze robie sobie 5-cio dniowy urlop z lataniem, wiec warto sie przygotowac teoretycznie, aby zwiekszyc szanse powrotu z dobrym humorem i calym modelem ;) Pozdrawiam, Robert

Reply to
Robert Gadomski

Piotrze,

Dziekuje za kolejny pouczajacy artykul. Prosze jednak o dodatkowe wyjasnienie: jak _w_modelu_ eksperymentalnie dobrac roznicowe wychylenie lotek? Jak taki eksperyment powinien przebiegac? Jakie zachowanie modelu swiadczy o zbyt duzym/malym wychyleniu lotki w dol?

Z gory dziekuje za pomoc,

Kuba

Piotrp_de wrote:

Reply to
Jakub Mendys

Cześć,

dopisałem do artykułu.

Pozdrawiam Piotr

Reply to
piotrp_de

Witek, wybacz ale coś tu mi się nie zgadza. Przecież każdy aparat latający porusza się z pewną określoną prędkością WZGLĘDEM POWIETRZA, a nie względem ziemi. Dlatego on ma nadmiar prędkości, ale dla pilota, bo ten mając punkt odniesienia zględem ziemi, widzi to inaczej. A model? - ten porpstu porusza się wraz z masą powietrza, czy to leci z wiatrem, czy pod wiatr, działają te same reguły aerodynamiczne. O jednym jednak nie zapominajmy - TO PILOTAŻ się zmienia, a nie energia modelu. TO PILOT sugestywnie ocenia prędkość modelu zględem ziemi i ZMIENIA SPOSÓB STEROWANIA. Jemu się wydaje, że z wiatrem model leci gorzej, niż pod wiatr.

Pozdrowienia Sławomir 'Gmeracz' Gmerek - lotnicze RC =========================================== Polska Witryna Modelarska:

Sławomir Gmerek

Wielkie dzieki! Juz sie zapoznalem. Milo znac teorie ale jeszcze milej wiedziec jak ja stosowac...

Pozdrawiam,

Kuba

Reply to
Jakub Mendys