Zak艂贸cenia w ma艂ych modelach ??

Witajcie! chcia艂bym Was spyta膰 jakie macie do艣wiadczenia z zak艂贸ceniami, a mo偶e dok艂adniej powinienem powiedzie膰 z niekontrolowanym "dr偶eniem" serw w ma艂ych
modelach elektrycznych? Pytam, gdy偶 ju偶 kt贸ry艣 model z rz臋du mam podobne sytuacje. Dajmy na to taki przyk艂ad. Mia艂em swego czasu ma艂膮 Katan臋 z silnikiem 3-fazowym. Na wyposa偶eniu 4 x HS-55, odbiornik Hitec HFS-06MT, regulator, silnik Dualsky. Wszystko n贸weczka, a gdy przychodzi艂o do testu zasi臋gu po ziemi ze schowan膮 anten膮 to raptem max 30m. W innym modelu depronowca ( trocje robiony na szybko/odwal ) 20 m. Teraz Mam jeszcze inny ma艂y model, porz膮dny odbiornik Multiplex'a z IPD, 4 x HS-45HB i troche lepiej, podej偶ewam, 偶e przez IPD 40 m. M贸wi膮c o zasi臋gu mam na my艣li moment kiedy serwa zaczynaj膮 niekontrolowanie si臋 wychyla膰. Co ciekawe w modelu spaliny 1.5m mam odbiornik z IPD i podw贸jn膮 przemian膮, zasi臋g po ziemi 80 -90m. Gdy prze艂o偶e do kt贸rego艣 ze wspomnianych maluszk贸w, ju偶 po 30-40m odbiornik zaczyna sygnalizowa膰 zak艂贸cenia ( co za cholera !? ). W powietrzu mo偶na polecie膰 naprawd臋 wysoko i wszystko wydaje si臋 by膰 ok. Mo偶e to te mikro serwka generuj膮 jakie艣 "艣mieci" ? A mo偶e BEC w regulatorze ? A moz臋 jeszcze co艣 innego ? Wszystkie te objawy pojawiaj膮 si臋 r贸wnie偶 przy wy艂膮czonym silniku.
Czy spotkali艣cie si臋 z tak膮 tendencj膮 ?
-- Pozdrowienia, Tomek www.modelarstwo.prv.pl
Obserwuj takie rzeczy w moich szybowcach tylko przy nowszych seriach serw HS-55. Z HS-45 nie mia砮m doczynienia. Wystarczy zmieni serwa na inne (np. te micro Dymond, czy TS lub jakiekolwiek wi阫sze) i wszystko gra prawid硂wo. Od jaki dw骳h trzech lat, kiedy Hitec zmieni schemat p硑tki elektronicznej w serwach HS-55 wszystkie mechanizmy jakie kupowa砮m, lub mia砮m z nimi styczno舵 wykazywa硑 identyczne objawy. Blisko nadajnika dzia砤j poprawnie. Po oddaleniu od nadajnika na 20...30 metr體 zaczynaj szale. Niezale縩ie od tego jaki u縴j odbiornik i nadajnik. Z innymi serwami tego nie mam, radio dzia砤 poprawnie, nawet kiedy model jest na granicy widzialno禼i.
Witam ostatnio rozczarowa艂em si臋 HS-55 teraz u偶ywam TowerPro i nie mam 偶adnych klapotow . No i cena ni偶sza Marek S
Vex wrote: [.]

Ja stosuje (koledzy tez) odbiorniki z procesorowoa obrobka sygnalu wyjsciowego i poki co praktycznie nie spotkalem sie z tym zjawiskiem na wieksza skale.
Sprawdz jak masz dostepny oscyloskop czy BEC ci sie nie wzbudza. Niestety ostatnio w dobie tanich regulatorow to dosc czeste zjawisko. Zle zaprojektowany obwod stabilizatora BEC potrafi sie wzbudzic np. w okolicach 220kHz skutecznie siejac po posredniej odbiornika. czasami pomaga dodanie kondenstaorkow odsprzegajacych na nogach stabilizatora lub ferrytu (o-ring) na kablu zasilajacym.
Swoja droga sprawdz nadajnik - moze pada koncowka mocy...
Jakosc serw tez sie ostatnio pogarsza i tak jak Marek S napisal HS-55 (ale nie tylko) sa coraz wrazliwsze na zaklocenia -> wynik coraz wiekszych oszczednosci na elementach.
--
Taddy
http://www.rcx.pl

Wi臋kszo艣膰 wspominanych przezemnie odbiorniki ma w艂a艣nie procesorow膮 obr贸bk臋 ( IPD - inteligent pulse decoding ). W pewnym stopniu t艂umi膮 dr偶enie, ale po przekroczeniu pewnego poziomu i tak wszystko g艂upieje. W wi臋kszo艣ci przypadk贸w serwa zaczynaj膮 szale膰 gdy rusze kt贸rym艣 z nich np. kierunkiem lub wysoko艣ci膮. Mniejszy wp艂yw ma ruszania lotkami. Mo偶e dlatego 偶e s膮 na kr贸tszych kablach ?? Nadajnik nowy, r贸wnie偶 odsy艂any do producenta w celu sprawdzenia.
W sumie to nie mia艂bym si臋 do czego przyczepi膰 bo w powietrzu jest ok, ale zastanawia mnie w艂asnie ta r贸偶nica w zasi臋gu po ziemi w stosunku do wi臋kszych spaliniak贸w.
Pozdrowienia, Tomek
Witam mo偶e tak do ma艂ych modeli u偶ywam REX5 i mam od czasu do czasu zak艂贸cenia najcz臋艣ciej przy l膮dowaniu i my艣l臋 ze przyczyna jest gorsza propagacja fal radiowych . Technologia IPD tylko na jakim艣 poziomie poprawia ten stan ale nie eliminuje . Powierz u偶ywam PCM futaby i tu 0 zak艂贸ce艅 w ka偶dym z modeli . Mam ma艂y 146 iP kt贸ry pracuje poprawnie do granicy widzenia modelu 1 m . Co do BEC w tanich regulatorach chi艅skich to pomy艂ka u偶yty w rower pro uk艂ad szt .4 7805 to naprawd臋 pomy艂ka i poprzerabia艂em BEC dodaj膮c r贸wnie偶 brakuj膮cy wy艂膮cznik. Marek S
Vex wrote:

Zauwa偶, 偶e wsadzasz to do elektryka. Tak jak pisa艂 ju偶 Marek S, przyczyn膮 mo偶e by膰 kiepski BEC. Z mojego podw贸rka: 1. Robi艂em mixer do delty. Na pocz膮tku bez kondensatora blokuj膮cego zasilanie, zasi臋g mizerny i zak艂贸cenia spore. Po dolutowaniu kondensatora bezpo艣rednio do n贸偶ek procka jest o wiele lepiej, ale nie a偶 tak jak bez procka. W regulatorach masz procki, kt贸re siej膮 sobie i st膮d mo偶e by膰 wi臋cej zak艂贸ce艅. Mo偶esz spr贸bowa膰 da膰 koralik ferrytowy na kabel 艂膮cz膮cy BEC z odbiornikiem. 2. Kable, zasilanie i liczba serw. Na s艂abym pakiecie 4xNiMh (bez BECa), przy przed艂u偶anych kablach do serw (3 serwa) mia艂em co艣 takiego, 偶e przy ruszaniu wszyskimi potrafi艂y si臋 'wzbudzi膰' i 偶y膰 ju偶 w艂asnym 偶yciem niezale偶nie od odbiornika. Poniewa偶 zak艂贸cenia bra艂y si臋 z zasilania, to da艂em na ko艅cu przed艂u偶ek kondensatory 100uF lowESR (podpi臋te do zasilania). Efekty specjalne znikn臋艂y jak r臋k膮 odj膮艂. Je偶eli Chi艅czycy oszcz臋dzili, to na wyj艣ciu BEC-a masz (albo i wog贸le nie) jaki艣 kiepski kondensator. Kup kilkaset uF lowESR i wepnij za BECa. Najlepiej by艂oby wpi膮膰 po kondensatorze przy ka偶dym serwie, ale nie wiem czy masz tak膮 mo偶liwo艣膰. Generalnie chodzi o to, 偶e pr膮d do serw przechodzi przez odbiornik jednocze艣nie go zasilaj膮c. Serwa bior膮 pr膮d impulsowo, co musi przej艣膰 przez odbiornik i co go dodatkowo zak艂贸ca. Za艂o偶enie kondensatora przy serwie zdejmie pr膮d impulsowy z odbiornika i powinno zmniejszy膰 zak艂贸cenia. Jednocze艣nie b臋dziesz m贸g艂 korzysta膰 z bardziej 艣mieciowych BEC贸w czy baterii:-)
pozdrawiam
majek
Jean-Baptiste Emmanuel Zorg

Problem wyst臋puje r贸wnie偶 po od艂膮czeniu wog贸le regulatora i zasilaniu zwyczajnym pakiecikiem 4x NiMH. Mimo wszystko tak jak piszesz kondensatorki mog膮 by膰 rozwi膮zaniem. R贸wnie偶 tak jak piszesz zak艂贸cenia w najwi臋kszym stopniu wzbudzaj膮 si臋 przy ruszaniu serwami, kt贸re s膮 na d艂u偶szych kablach.
Pozdrowienia, Tomek
Vex wrote:

Niestety, zasilanie w modelach nie jest robione zgodnie 'ze sztuk膮'. Gdyby stosowa膰 tradycyjny jeden punkt masy i zasilania (przy pakiecie lub BEC), to pr膮d przep艂ywaj膮cy do serw nie mia艂by takiego znaczenia dla odbiornika i nie by艂oby tych problem贸w.
Tutaj: http://www.webx.dk/rc/RX-measurements/komplet-listen.htm s膮 testy r贸偶nych odbiornik贸w i jednym z test贸w jest w艂a艣nie zak艂贸canie zasilania. Jak wida膰 odbiorniki sobie z tym r贸偶nie radz膮.
pozdrawiam
majek
Jean-Baptiste Emmanuel Zorg

Czyli wracaj膮c do tematu kondensatork贸w, proponujesz wpi膮膰 po jednym 100uF lowESR na serwo mi臋dzy (+) i (-) zasilania serwa ? Przew贸d sygna艂owy pozostaje nietkni臋ty ? Czy musz膮 by膰 one zainstalowane przy serwie, czy te偶 mog膮 by膰 przy odbiorniku ?
Vex wrote:

Tak.
Tak.
Im bli偶ej serwa tym lepiej. Przy odbiorniku nie ma wi臋kszego sensu, chyba, 偶e by艂by to jedyny kondensator jaki chcesz da膰, ale wtedy wypada艂oby da膰 wi臋kszy.