Zakłócenia w małych modelach ??

Witajcie! chciałbym Was spytać jakie macie doświadczenia z zakłóceniami, a może dokładniej powinienem powiedzieć z niekontrolowanym "drżeniem" serw w małych modelach elektrycznych? Pytam, gdyż już któryś model z rzędu mam podobne sytuacje. Dajmy na to taki przykład. Miałem swego czasu małą Katanę z silnikiem 3-fazowym. Na wyposażeniu 4 x HS-55, odbiornik Hitec HFS-06MT, regulator, silnik Dualsky. Wszystko nóweczka, a gdy przychodziło do testu zasięgu po ziemi ze schowaną anteną to raptem max 30m. W innym modelu depronowca ( trocje robiony na szybko/odwal ) 20 m. Teraz Mam jeszcze inny mały model, porządny odbiornik Multiplex'a z IPD, 4 x HS-45HB i troche lepiej, podejżewam, że przez IPD 40 m. Mówiąc o zasięgu mam na myśli moment kiedy serwa zaczynają niekontrolowanie się wychylać. Co ciekawe w modelu spaliny 1.5m mam odbiornik z IPD i podwójną przemianą, zasięg po ziemi

80 -90m. Gdy przełoże do któregoś ze wspomnianych maluszków, już po 30-40m odbiornik zaczyna sygnalizować zakłócenia ( co za cholera !? ). W powietrzu można polecieć naprawdę wysoko i wszystko wydaje się być ok. Może to te mikro serwka generują jakieś "śmieci" ? A może BEC w regulatorze ? A mozę jeszcze coś innego ? Wszystkie te objawy pojawiają się również przy wyłączonym silniku.

Czy spotkaliście się z taką tendencją ?

Reply to
Vex

Obserwuję takie rzeczy w moich szybowcach tylko przy nowszych seriach serw HS-55. Z HS-45 nie miałem doczynienia. Wystarczy zmienić serwa na inne (np. też micro Dymond, czy TS lub jakiekolwiek większe) i wszystko gra prawidłowo. Od jakiś dwóch trzech lat, kiedy Hitec zmienił schemat płytki elektronicznej w serwach HS-55 wszystkie mechanizmy jakie kupowałem, lub miałem z nimi styczność wykazywały identyczne objawy. Blisko nadajnika działają poprawnie. Po oddaleniu od nadajnika na 20...30 metrów zaczynają szaleć. Niezależnie od tego jaki użyję odbiornik i nadajnik. Z innymi serwami tego nie mam, radio działa poprawnie, nawet kiedy model jest na granicy widzialności.

Reply to
Czaro

Witam ostatnio rozczarowałem się HS-55 teraz używam TowerPro i nie mam żadnych klapotow . No i cena niższa Marek S

Reply to
Marek S

Vex wrote: [.]

Ja stosuje (koledzy tez) odbiorniki z procesorowoa obrobka sygnalu wyjsciowego i poki co praktycznie nie spotkalem sie z tym zjawiskiem na wieksza skale.

Sprawdz jak masz dostepny oscyloskop czy BEC ci sie nie wzbudza. Niestety ostatnio w dobie tanich regulatorow to dosc czeste zjawisko. Zle zaprojektowany obwod stabilizatora BEC potrafi sie wzbudzic np. w okolicach 220kHz skutecznie siejac po posredniej odbiornika. czasami pomaga dodanie kondenstaorkow odsprzegajacych na nogach stabilizatora lub ferrytu (o-ring) na kablu zasilajacym.

Swoja droga sprawdz nadajnik - moze pada koncowka mocy...

Jakosc serw tez sie ostatnio pogarsza i tak jak Marek S napisal HS-55 (ale nie tylko) sa coraz wrazliwsze na zaklocenia -> wynik coraz wiekszych oszczednosci na elementach.

Reply to
Taddy

Użytkownik "Taddy >" < snipped-for-privacy@tlen.pl napisał w wiadomości news:fgnems$s1n$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl...

Większość wspominanych przezemnie odbiorniki ma właśnie procesorową obróbkę ( IPD - inteligent pulse decoding ). W pewnym stopniu tłumią drżenie, ale po przekroczeniu pewnego poziomu i tak wszystko głupieje. W większości przypadków serwa zaczynają szaleć gdy rusze którymś z nich np. kierunkiem lub wysokością. Mniejszy wpływ ma ruszania lotkami. Może dlatego że są na krótszych kablach ?? Nadajnik nowy, również odsyłany do producenta w celu sprawdzenia.

W sumie to nie miałbym się do czego przyczepić bo w powietrzu jest ok, ale zastanawia mnie własnie ta różnica w zasięgu po ziemi w stosunku do większych spaliniaków.

Pozdrowienia, Tomek

Reply to
Vex

Witam może tak do małych modeli używam REX5 i mam od czasu do czasu zakłócenia najczęściej przy lądowaniu i myślę ze przyczyna jest gorsza propagacja fal radiowych . Technologia IPD tylko na jakimś poziomie poprawia ten stan ale nie eliminuje . Powierz używam PCM futaby i tu 0 zakłóceń w każdym z modeli . Mam mały 146 iP który pracuje poprawnie do granicy widzenia modelu 1 m . Co do BEC w tanich regulatorach chińskich to pomyłka użyty w rower pro układ szt .4 7805 to naprawdę pomyłka i poprzerabiałem BEC dodając również brakujący wyłącznik. Marek S

Reply to
Marek S

Zauważ, że wsadzasz to do elektryka. Tak jak pisał już Marek S, przyczyną może być kiepski BEC. Z mojego podwórka:

  1. Robiłem mixer do delty. Na początku bez kondensatora blokującego zasilanie, zasięg mizerny i zakłócenia spore. Po dolutowaniu kondensatora bezpośrednio do nóżek procka jest o wiele lepiej, ale nie aż tak jak bez procka. W regulatorach masz procki, które sieją sobie i stąd może być więcej zakłóceń. Możesz spróbować dać koralik ferrytowy na kabel łączący BEC z odbiornikiem.
  2. Kable, zasilanie i liczba serw. Na słabym pakiecie 4xNiMh (bez BECa), przy przedłużanych kablach do serw (3 serwa) miałem coś takiego, że przy ruszaniu wszyskimi potrafiły się 'wzbudzić' i żyć już własnym życiem niezależnie od odbiornika. Ponieważ zakłócenia brały się z zasilania, to dałem na końcu przedłużek kondensatory 100uF lowESR (podpięte do zasilania). Efekty specjalne zniknęły jak ręką odjął. Jeżeli Chińczycy oszczędzili, to na wyjściu BEC-a masz (albo i wogóle nie) jakiś kiepski kondensator. Kup kilkaset uF lowESR i wepnij za BECa. Najlepiej byłoby wpiąć po kondensatorze przy każdym serwie, ale nie wiem czy masz taką możliwość. Generalnie chodzi o to, że prąd do serw przechodzi przez odbiornik jednocześnie go zasilając. Serwa biorą prąd impulsowo, co musi przejść przez odbiornik i co go dodatkowo zakłóca. Założenie kondensatora przy serwie zdejmie prąd impulsowy z odbiornika i powinno zmniejszyć zakłócenia. Jednocześnie będziesz mógł korzystać z bardziej śmieciowych BECów czy baterii:-)

pozdrawiam

majek

Reply to
Marek Wodzinski

Użytkownik "Marek Wodzinski" snipped-for-privacy@ODSPAMIACZ.mamy.to> napisał w wiadomości news:fgqjak$rua$ snipped-for-privacy@atena.e-wro.net...

Problem występuje również po odłączeniu wogóle regulatora i zasilaniu zwyczajnym pakiecikiem 4x NiMH. Mimo wszystko tak jak piszesz kondensatorki mogą być rozwiązaniem. Również tak jak piszesz zakłócenia w największym stopniu wzbudzają się przy ruszaniu serwami, które są na dłuższych kablach.

Pozdrowienia, Tomek

Reply to
Vex

Niestety, zasilanie w modelach nie jest robione zgodnie 'ze sztuką'. Gdyby stosować tradycyjny jeden punkt masy i zasilania (przy pakiecie lub BEC), to prąd przepływający do serw nie miałby takiego znaczenia dla odbiornika i nie byłoby tych problemów.

Tutaj:

ą testy różnych odbiorników i jednym z testów jest właśnie zakłócanie zasilania. Jak widać odbiorniki sobie z tym różnie radzą.

pozdrawiam

majek

Reply to
Marek Wodzinski

Użytkownik "Marek Wodzinski" snipped-for-privacy@ODSPAMIACZ.mamy.to> napisał w wiadomości news:fgqsep$814$ snipped-for-privacy@atena.e-

Czyli wracając do tematu kondensatorków, proponujesz wpiąć po jednym 100uF lowESR na serwo między (+) i (-) zasilania serwa ? Przewód sygnałowy pozostaje nietknięty ? Czy muszą być one zainstalowane przy serwie, czy też mogą być przy odbiorniku ?

Reply to
Vex

Tak.

Tak.

Im bliżej serwa tym lepiej. Przy odbiorniku nie ma większego sensu, chyba, że byłby to jedyny kondensator jaki chcesz dać, ale wtedy wypadałoby dać większy.

pozdrawiam

majek

Reply to
Marek Wodzinski