27, 35, 40, 72 Mhz, 3,4,5,6,7 kanalow - dostane zaraz szajby ;) -

Witam, Chyba od tego powinienem zaczac - pytanie o czestotliwosci i kanaly. Nie znalazlem na stronach internetowych wyjasnienia kompletnego lecz jedynie "napomknienia" w rodzaju "unikaj czestotliwosci 27MHz do modeli latajacych"

Co mnie interesuje - model latajacy z silnikiem elektrycznym Stan mojej wiedzy RC - zieloniutki jak groszek (cos umiem zrobic z drewna ale to pozostalosci przygody z modelami 20-25 lat temu)

Czy znalazlby sie ktos na tyle mily zeby rzucic troche swiatla na temat ?

Pozdrawiam, Dr. P.

Reply to
Dr. Pasikonik

Dr. Pasikonik pisze:

przeczytaj archiwum grupy z ostatnich 20 dni.

Reply to
Krzysztof "kojot" Choroszko

Cześć,

jako, że istnieje w Polsce niedoinformowanie połączone z lenistwem by się poinformować z wiarygodnego źródła, to podam tu jeszcze jasno i wyraźnie jakie pasma są do czego dozwolone w Polsce:

Pasmo 27 MHz

Kanały: 4; 9; 14; 19; 24

Wolno na nich jeździć, pływać i latać. Jako, że wolno na nich i jeździć i pływać to lepiej nie latać (choć wolno). Tymbardziej, że kanały te są często i bezprawnie używane przez mało odpowiedzialnych użytkowników CB. Czyli do celów modelarskich odradzam!

Pasmo 40 MHz

Kanały: 50 - 53

Wolno na nich jeździć, pływać i latać (choć wolno). Jako, że wolno na nich i jeździć i pływać to lepiej nie latać. Jednak ze względu na nieobecność na tym paśmie użytkowników CB jest ono znacznie bezpieczniejsze.

Pasmo 35 MHz

Kanały: 60 - 80 oraz 281 i 282

Wolno na nim wyłącznie latać. Jest to jedyne rozsądne pasmo do latania!

Wszelkie inne pasma są niedozwolone i tym samym niebezpieczne!

Tabelka w pdf zawierająca częstotliwości poszczególnych kanałów, wykonana na podstawie Dziennika Ustaw z 24.11.2004 i rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 24.10.2005

) znajdziecie tu:

Nawiasem mówiąc sprawdzone dane dotyczące innych krajów są w podobnych tabelkach tu:

Pozdrawiam Piotr

Piotrp_de

Niestety - nie mam zielonego pojęcia. Ani nie mam Futaby, ani w Niemczech te kanały nie są dozwolone. Może w Austrii - tam są te dwa też dopuszczone - oni mają identyczne częstotliwości jak ma Polska. A w Polsce w sklepach gdzie prowadzą Futabę nie ma? Nie da się zamówić jak nie ma?

Sądzę, że gdybym poszedł do Staufenbiela czy innego sklepu mającego tu Futabę w programie, to by dla mnie bez problemu zamówili.

Pozdrawiam Piotr

Piotrp_de

wlasnie kupilem modu na 2.4GHz jest w trakcie testów .......:) na Mistrzostwach wiata F3C we W oc awku jakos 80 procent zawodników lata o ca kiem bezpiecznie i daleko mig owcami klasy 90 na radiach

2.4GHz (mimo barku ustawy co do 2.4GHz,-- i chyba badan psychotechnicznych -wymogu naszego wspanialego AEROKLUBU tez nie mieli buahahaha) ....... ja po 2 glebie przez to badziewne 35mhz ( technologia sprzed kilkudziesieciu lat) i naprawie modelu wartej 1000z dalej nie bede ryzykowa (dobrze ze mi ba ne ucie o to jest dopiero niebezpieczne pasmo).. jakos nie widze mozliwosci wyeliminowania sieczki w tym pasmie - mig owiec jest w glowy napedzany z 14 cel A123 czyli w okolicach 50V wszystko tam sieje... moze do szybowcow 35Mhz to dobre pasmo ale w moim przypadku - klops odbiornik by PCMowy z podwojn przemiana oringi i inne bajery pozakladane.. dodam ze latam tez spalink 50 na zwyk ym PPM graupnera sprzed 10 lat i nigdy ale to nigdy nie mialem probelmów.. nie zmienia to faktu ze nowe modele elektryczne tym bardziej High Voltage siej jak sie patrzy... to samo zreszt z benzynowkami tez sa jaja jak zapewne niektorzy wiedz wprowadzenie radyjek 2,4GHz do ustawy to tylko kwestia czasu ... tak czy tak sporo osób lata juz i u nas na 2.4 w tej chwili tylko sie nie przyznaj ...

aha jeszcze jedno... ostatnio latalem jak zwykle u nas na prywatnym lotnisku z dala od ludzi i zabudowan a tu ktos wo a co tam lata w dali...szybowiec? prawdziwy? chlopaki wzieli lornetke i okaza o sie ze ktos jakies 1-3 km dalej lata EASYGLIDEREM nieswiadomy niczego.. nie daj boze wskoczylby na moj kana masakra ..... Modelarstwo staje sie coraz bardziej popularne, coraz tansze i latwiejesze ... nadajnikow bedzie coraz wiecej a kana ów dalej tyle ile by o ... to tak jak z autostradami w polsce ... a samochodów miliony a sprowadza sie wiecej i wiecej ....

Reply to
jaca99

Cześć,

dzięki za pozdrowienia i ten kij. Więc na początek - oczywiście, że nie brak przepisów pozwalających i w Polsce na stosowanie nadajnków 2,4 GHz! Popatrz w ustawie. Tyle, że ona się zmienia od bodaj lipca przyszłego roku (w całej Unii) i będzie wolno nadawać tylko 10mW a nie 100mW jak teraz.

Ale nawet te 100 mnie nie przekonuje. Nie żebym był dla zasady na nie. Ten system, szczególnie to co w tej chwili wprowadza Graupner (także w wersji dla Futaby ;-)) z kanałem zwrotnym jest fantastyczne i ja o tym, że tak być powinno, pisałem już na tej grupie czy na forum z 5 lat temu jak nie dalej. Tak ma wyglądać współczesna technika zdalnego sterowania. Niestety są w niej dwie sprawy z którym nie mogę się zgodzić i które nie są dla mnie akceptowalne (szczególnie w Polsce!).

Pierwsze - zasięg. Na 100mW podaje Graupner w oficjalnych danych 1000 - 1200m. A na 35MHz mamy odpowiednio ok. 8000m! 2,4 GHz ma malutką antenkę w kadłubie. Obroszenie modelu już może powodować spadek zasięgu o powiedzmy 20%. Te 20% przy 8 km zasięgu są pomijalne, ale nie przy 1200m ! Michał Kipszak, który jest doświadczonym fachowcem akurat w tej dziedzinie stwierdził, że trzeba by na 2,4 GHz conajmniej 500mW by mieć porównywalny do 35 mHz zasięg. Niestety nie zaakceptuję dobrowolnego obniżenia zasięgu do granicy na której często poruszam się moimi modelami. Do planktonu jest to napewno OK, ale czy do dużych modeli też?

Następna sprawa i tu jest kontekst tego stwierdzenia, że "sczególnie w Polsce". Ta sama częstotliwość na której na mocy tego samego przepisu według którego wolno i nam sterować modelami - wolno nadawć każdemu i prawie wszystkim co nie służy do komunikacji głosowej. I tu mamy cały ten bałagan sieci W-Lan. Czyli m.inn. tak w Polsce popularnych "sieci osiedlowych". W Niemczech nie ma tego - nie ma "okastrowanego" internetu oferowanego przez ciemno szare jak nie czarne firmy i firmki. Kolesie ci, montują siłą rzeczy wzmacniacze i nadają mocą kilku Watów (jak nie więcej) by całą wieś czy pół dzielnicy z jednej antenki "obskoczyć". Ile hot spotów by potrzebowali gdyby mieli obszar wielkości pół dużej miejskiej dzielnicy obskoczyć? Ja sam taki nadajnik widziałem.

Ale nawet wychodząc z założenia, że wszyscy są święci i nikt nie nadaje na przekroczonej mocy. Nawet. To i tak są na 100% tacy którzy wogóle nadają. Też mam W-Lan w domu. I laptopem prawie wszędzie znajduję sieci komputerowe. A ilu takich jest w tej okolicy w której zamierzasz latać? Wiesz to? Wiesz ile pasma zajmują? Nie wiesz nic. I to jest dla mnie najbardziej niepokojące. Nawet nie jestem w stanie ocenić na ile pasmo jest wolne czy zajęte. Graupner pisze, że na raz można używać do ok. 120 nadajnków. Wychodzę wtedy z założenia, że te

120 sztuk zajmuje (wykorzystuje) pasmo w 100% A jak to pasmo jest już w 90% zajęte przez (nawet legalne) niemodelarskie zastosowania? To te 10% starczy na 10 nadajnków, a jak włączę do tego 11 i 12 ty? Komu pierwszemu model spadnie?

W tym roku na Zarze - Michał pokazał mi na szczycie góry antenę kierunkową nadającą nad lotniskiem wiązkę w kierunku Zywca mocą 70W! Oficjalnie i legalnie. Czy masz tyle wyobraźni by zdać sobie sprawę co stanie się z modelem który w taką wiązkę wleci a jest sterowany z ziemi - 400 m niżej nadajnikiem o mocy (jeszcze) 100mW?

Może widzę to zbayt czarno. Jednak dla mnie osobiście ta niepewność czy może raczej pewność, że ten system nie nadaje się do sterowania daleko latającymi modelami powoduje, że mimo napewno wielu wspaniałych zalet nie zdecyduję się na jego stosowanie. Tak więc 500mW i wyłączność pasma tylko dla nas i odrazu się przesiadam na 2,4.

Pozdrawiam Piotr

Piotrp_de

na arze mimo tego wspanialego zasiegu i wylacznosci w pasmie 35 sam widzialem jak kilka modeli kretowa o nie z winy pilota... jakas chyba holówka wbi a sie w dach jakiegos domu mimo ze sterowana byla przez super hiper FUTABE MZ14 z PCM G3 .... jeden kolega z powodzeniem lata RAPTOREM na SPEKTRUM 2.4 z tego co wiem nie rozglebi go ....mimo anteny 70W na 2.4 GHz

Reply to
jaca99

na ZARZE mialo byc....

Reply to
jaca99

To taka trochę dziecinna odpowiedź. Ja widziałem wiele rozbitych modeli i najrzadziej jednak powodem były zakłócenia. Chyba, że te między uszami. I jak

2,4 będzie popularniejsze też będę widział - i możesz mi wierzyć - zanim ktoś się do błędu przyzna, będzie głośno wołał: zakłócenia!

Ja starałem się moje zdanie na temat 2,4 GHz uargumentować - a Ty piszesz pierdoły - nawet nie próbując się do tych argumentów ustosunkować. Powodzenia na 2,4 - nie twierdzę że model za modelem będzie sobie spadał - ale mnie zbyt mocno gryzą wątpliwości by duży model temu pasmu powierzyć. Już oficjalne założenia i dane techniczne tego pasma są mi za cienkie...

Pozdrawiam Piotr

Piotrp_de

Aaaa - zapomniałem zapytać - czy ten kolega był na 700 - 900 metrach lub wyżej? Czy bzykał se przed nosem? O chym tu mówimy?

Pozdrawiam Piotr

Reply to
Piotrp_de

poczekamy zobaczymy .......... poki co testuje .... do moich zastosowan bedzie w sam raz ....... jak pisalem 35 mi sie nie sprawdzilo , moze w szybowcu faktycznie sie sprawdza 35... co nie zmienia faktu ze na imprezie typu Zar nie wiadomo czy nie stanie kiedys jakis bencwal i bedzie krecic syntez ... na tegorocznych IRCHA latalo kiklanascie - kilkadziesiat modeli jednoczesnie bez problemu... na 2.4

Reply to
jaca99

No to się niestety doczekaliśmy. A długo nie trzeba było czekać. Napisałem coś o tym na forum:

Zapraszam do (smutnej) lektury. I tak tylko nawiasem mówiąc (co i tak o niczym nie świadczy a tylko pozostaje faktem) - na 35 MHz na tej imprezie nie spadł ani nie miał żadnych zakłóceń żaden model.

Pozdrawiam Piotr

Piotrp_de

na Panskej imprezie spad o conajmniej kilka modeli sterowanych

35Mhz ....... jeden duzy model wbi sie w dach domu w okolicy lotniska ar ..... dobrze ze tam nikomu nic sie nie sta o... przegl daj c Rcgroups ludzie przenosz sie wlasnie na 2.4 wlasnie ze wzgledu na bezpieczenstwo ... i jakos nie narzekaj ... jak napisa em poczekamy zobaczymy ....
Reply to
jaca99