27 MHz do modelu motorówki

Czy jest sens jeszcze stosować aparatury na to pasmo?
Zaczynam zabawę w modele (w sumie to kilka lat starm się zbudować model
motorówki)
Mam kompletny schemat aparatury na 35 MHz proporcjonalnej
zbudowałem już koder i dekoder rozkazów proporcjonalny 7 kanałów
Serwa można do tego podłączać normalne
Co do regulatora obrotów silnika (wdukierunkowy) to znalazłem taki
schemat
strona
łumaczenie strony na angielski
robiłem jeszcze do tego nadajnika i odbiornika (ale dekoder juz mam)
a może by tak zastosowac hybrydy na 433 MHz ??
Albo kupić jakaś aparaturkę na 27 MHz i zmodernizować ją tym koderem i
dekoderem ??
Tylko proszę nie piszcie że gra nie warta swieczki i na allegro kupie za
200 zł porządną aparaturę
jak macie konkretne linki to bardzo proszę, ale nie ogolnie że na
allegro jest.
Sory za ten przydługi post i koncówkę [OT]
Reply to
Mardoq
Czy jest sens jeszcze stosowaæ aparatury na to pasmo? Zaczynam zabawê w modele (w sumie to kilka lat starm siê zbudowaæ model motorówki)
ja osobiscie nie polecam....chyba ¿e lubisz ruch w postaci wios³owania w pontonie....( mnie siê to przytrafi³o - radio Signal 7FM )
Mam kompletny schemat aparatury na 35 MHz proporcjonalnej zbudowa³em ju¿ koder i dekoder rozkazów proporcjonalny 7 kana³ów Serwa mo¿na do tego pod³±czaæ normalne
Co do regulatora obrotów silnika (wdukierunkowy) to znalaz³em taki schemat
Orginalna strona
T³umaczenie strony na angielski
Nie robi³em jeszcze do tego nadajnika i odbiornika (ale dekoder juz mam) a mo¿e by tak zastosowac hybrydy na 433 MHz ?? Albo kupiæ jaka¶ aparaturkê na 27 MHz i zmodernizowaæ j± tym koderem i dekoderem ??
Tylko proszê nie piszcie ¿e gra nie warta swieczki i na allegro kupie za 200 z³ porz±dn± aparaturê
a dlaczego ?:-)
Reply to
stich
Użytkownik "Ppiotrp_de" <piotrp snipped-for-privacy@op.pl napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@newsgate.onet.pl...
a to dlaczego??
Reply to
stich
cytuję za stroną

"...Do celów zdalnego sterowania modeli zostało przeznaczone kilka zakresów częstotliwości. W Polsce do sterowania modeli naziemnych i pływających przeznaczone są zakresy 27 i 40MHz a do sterowania modeli latających zakres 35MHz. Szczegółowo zakresy częstotliwości i odpowiadające im kanały są przedstawione w tabeli kanałów RC. Używanie aparatur pracujących poza wymienionymi w tabeli pasmami jest niedozwolone, gdyż może zakłócać pracę legalnych użytkowników danego pasma..."
--------- pozdrówka
mRqS
Reply to
mRqS
Irek_K pisze:
W Polsce źródłem prawa jest Dziennik Ustaw a nie regulamin zawodów (nawet międzynarodowych). A w Dz.U. znajdziemy:
Dz.U. z 2004 r. Nr 171, poz. 1800 U S T A W A dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne [...] DZIAŁ IV Gospodarowanie częstotliwościami i numeracją Rozdział 1 Gospodarowanie częstotliwościami Art. 111. 1. Przeznaczenie dla poszczególnych służb radiokomunikacyjnych częstotliwości lub zakresów częstotliwości, zwanych "częstotliwościami", oraz ich użytkowanie określa się w Krajowej Tablicy Przeznaczeń Częstotliwości. [...] 3. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, Krajową Tablicę Przeznaczeń Częstotliwości, realizując politykę państwa w zakresie gospodarki zasobami częstotliwości, spełniania wymagań dotyczących kompatybilności elektromagnetycznej oraz telekomunikacji, z uwzględnieniem międzynarodowych przepisów radiokomunikacyjnych[...]
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW z dnia 29 czerwca 2005 r. w sprawie Krajowej Tablicy Przeznaczeń Częstotliwości (Dz. U. Nr 134, poz. 1127) [...] Lp. fdolna(MHz) fgórna(MHz) Przeznaczenie Użytkowanie [...] 169 33,0 37,5 RUCHOMA cywilno-rządowe [...]
A następnie: ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 6 sierpnia 2002 r. w sprawie urządzeń radiowych nadawczych lub nadawczo-odbiorczych, które mogą być używane bez pozwolenia. (Dz. U. Nr 138, poz. 1162) [...] Aneks nr 8 Zakresy częstotliwości oraz parametry techniczne urządzeń przeznaczonych do zdalnego sterowania modeli: latających, lądowych, nawodnych i podwodnych [...] Zakres częstotliwości lub kanały radiowe [...] 34,995 - 35,225 MHz (1) [...] (1) Wyłącznie do sterowania modeli latających.
I ten przypis jest najważniejszy dla bieżącej dyskusji :>
Mumin
Reply to
Michał Mierzwa
należy jednak zauważyć, że o ile na 35 MHz nie pływa się i nie jeździ to na paśmie 27 i 40 MHz latać pływać i jeździć wolno
PDF-ik dla dociekliwców:

PeKlesyk
Użytkownik Mardoq napisał:
IMHO tak zalezy tylko czy w danej okolicy eter jest "czysty"
[...]
1.miernik dewiacji w.cz. 2.miernik mocy w.cz. 3.analizator widma w.cz. 4.miernik znieksztalcen m.cz (nie jest konieczny ale pomocny przy strojeniu)
jesli czegos z listy Ci brakuje (poza pkt 4.) to zapomnij o zbudowaniu sprawnej i bezpiecznej dla innych uzytkownikow pasma (a moze i innych pasm) nadajnika
[...]
to bedzie najlepsze rozwiazanie jesli nie masz osprzetu do pomiarow radiowych zobacz
transceivera na 433 za psie pieniadze, dokladasz proca i masz nadajnik sam juz sie na niego szykuje
tez mozna, o ile znasz sie na elektronice to ze na pasmie CB jest "smietnik" nie oznacza ze musisz dodatkowo zasmiecac go przemodulowanym sygnalem
Reply to
AlexY
Użytkownik "PeKlesyk" snipped-for-privacy@interia.pl napisał w wiadomości news:dg9tmf$a1$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl...
to ja sobie może wodnosamolot zbuduję ? :-)
Reply to
stich
[CIACH]
Jest jeszcze interpretacja prawa : złego prawa nie da się przestrzegać.
W tym wypadku mamy tylko 4 dozwolone kanały w pśmie 40MHz. Czy wyobrażasz sobie rozegranie poważniejszych zawodów z taką ilością ustawowo dozwolonych kanałów (zakładam że każdy kto ma trochę oleju w głowie nie będzie uzywał 27MHz) ? Przepis ten mozna wrzucić do tego samego pojemnika, jak wiele innych "bzdetnych" przepisów w naszym kraju.
Zobacz na
USA łódki i samochody mają tyle samo dozwolonych kanałów co samoloty (oczywiście dla bezpieczeństwa w innych pasmach, z czym się całkowicie zgadzam).
Pozdr.
Reply to
Irek_K
> [CIACH] > >> (1) Wyłącznie do sterowania modeli latających. >> >> >> I ten przypis jest najważniejszy dla bieżącej dyskusji :> >> >> >> Mumin > > > Jest jeszcze interpretacja prawa : złego prawa nie da się przestrzegać. > > > W tym wypadku mamy tylko 4 dozwolone kanały w pśmie 40MHz. Czy > wyobrażasz sobie rozegranie poważniejszych zawodów z taką ilością > ustawowo dozwolonych kanałów (zakładam że każdy kto ma trochę oleju w > głowie nie będzie uzywał 27MHz) ? > Przepis ten mozna wrzucić do tego samego pojemnika, jak wiele innych > "bzdetnych" przepisów w naszym kraju. > > Zobacz na
w USA łódki i samochody mają tyle samo dozwolonych kanałów co samoloty > (oczywiście dla bezpieczeństwa w innych pasmach, z czym się całkowicie > zgadzam). > > > > Pozdr.
Reply to
Irek_K
Użytkownik AlexY <alexy@irc.-cut_this-.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych napisał:dga395$ruk$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl...
nadajnik
Cześć, Wg przytoczonych wyżej przepisów prawa w Naszym kraju urządzenia pracujące na paśmie 433 mogą mieć moc wyjściową mniejszą lub równą 10 mW !!
Reply to
Renart F.
Użytkownik AlexY <alexy@irc.-cut_this-.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych napisał:dgcmrd$t0b$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl...
Problem będzie jak za daleko odpłyniesz / pojedziesz a może nawet polecisz. Jak wiesz, standardowa aparatura modelarska ma tę moc 10 x większą...
Reply to
Renart F.
Użytkownik Renart F. napisał:
Oczywiscie, kazda aparatura ma okreslony zasieg i nalezy o tym pamietac, mnie "natchnela" stronka:
jako początkującemu lataczowi te 200-300m wystarczy, co wiecej modul transceivera za 45PLN umozliwia komunikacje dwukierunkowa i model moze zglosic aparaturze a ta zapiszczec spadek poziomu sygnalu ponizej pewnej z gory zalozonej wartosci. Dodatkowo na dziendobry czulosc tych modulow jest rzedu 1uV podczas gdy modelarskie odbiorniki z poj.przem. to 5uV i w gore
Reply to
AlexY