Jakie stosowa─ç ogniwa nicd czy nimh?

Witam
Naczytałem się sporo różnych opinii na temat zastosowania akumulatorów wodorkowych i kadmowych do zasilania odbiorników i serw, po czym mam
problemik. W pewnych miejscach czyta si─Ö, ┼╝eby stosowa─ç nicd, w innych nimh. Wymieni┼éem te┼╝ swoje uwagi do┼Ťwiadczonemu koledze z wieloletnim sta┼╝em modelarskim, kt├│ry przekonywa┼é mnie do kadm├│wek. Graupner wypuszcza na rynek pakiety wodork├│w do zasilania odbiornik├│w; na pude┼ékach odb. futaby wybite jest nicd? Modele kt├│rymi latam to rekreacyjne trenerki wpi─Ötymi 4-5 serwami standard. Do tej pory pakiety nimh wystarcza┼éy, cho─ç korzysta┼éem te┼╝ z nicd. Mam ┼Ťwiadomo┼Ť─ç o znacznie lepszej wydolno┼Ťci pr─ůdowej kadm├│wek, kt├│ra si─Ö spoci a pr─ůd z siebie wypluje. Prosz─Ö o opini─Ö jakie ogniwa stosujecie, i mo┼╝e jakie┼Ť przyk┼éady z ┼╝ycia kiedy wodorki okaza┼éy si─Ö be.
Pozdrawiam Paweł
Add pictures here
Ôťľ

Je┼Ťli masz mo┼╝liwo┼Ť─ç kupienia nowych NiCd o sensownej pojemno┼Ťci, czyli nie mniej ni┼╝ 1000, to nie widz─Ö powod├│w do przej┼Ťcia na NiMH. NiCd by┼éy zawsze chwalone za to, ┼╝e nie "ko┼äcz─ů" si─Ö drastycznie w jednej chwili, co czasami mo┼╝e da─ç szans─Ö na w miar─Ö kontrolowane l─ůdowanie. NiMH pono─ç nie daj─ů takiego luksusu - jak to jest w rzeczywisto┼Ťci, to nie wiem, bo mi na szcz─Ö┼Ťcie jeszcze wodorki nie odm├│wi┼éy w locie :-). Pewnym rozwi─ůzaniem s─ů podw├│jne pakiety, niekt├│re nowoczesne odbiorniki daj─ů tak─ů mo┼╝liwo┼Ť─ç, albo dokona─ç zakupu "menagera" zasilania. Oczywi┼Ťcie zwi─Öksza si─Ö ci─Ö┼╝ar modelu. Ja obecnie praktycznie przeszed┼éem na NiMH Sanyo, czyli stosuj─Ö zasad─Ö, ┼╝e jak ju┼╝ ma by─ç MH, to konkretnej firmy a nie "allegor 5000" :-) Po drugie - wg du┼╝o istotniejsze - to dbanie o stan pakiet├│w: pole┼╝─ů troch─Ö - roz┼éadowa─ç/na┼éadowa─ç, nie do┼éadowywa─ç, nie my┼Ťle─ç "mo┼╝e si─Ö jeszcze uda", "powinno tam by─ç jeszcze sporo energii", etc. Czyli dobra ┼éadowarka i kontrola pojemno┼Ťci oraz roz┼éadowanie (jesli mamy cie┼ä w─ůtpliwo┼Ťci ile nam w nich zosta┼éo) przed kolejnym na┼éadowaniem/lotami.
pozdrawiam, qrdl
ps. NiCd pojemno┼Ťci 1000, s─ů imo zdecydowanie l┼╝ejsze ni┼╝ NiMH o du┼╝ej pojemno┼Ťci (~3000). To te┼╝ mo┼╝e by─ç istotne, szczeg├│lnie w mniejszych modelach.
Add pictures here
Ôťľ

I to jest sensowna odpowied─╣┼č, dzi├ä┬Öki...

... a tutaj co by─╣┬Ť poleci─╣┬é? Na co zwraca├ä┬ç uwag├ä┬Ö przy zakupie ─╣┬éadowarki?

Pozdrawiam Kamil
Add pictures here
Ôťľ
napisał:

Dla porz─ůdku dodam, ┼╝e pakiet powinien robi─ç kto┼Ť kto si─Ö na tym zna albo profesjonalista, tutaj te┼╝ bym nigdy nie oszcz─Ödza┼é, bo mo┼╝e si─Ö okaza─ç, ┼╝e ca┼éy model jest tyle wart, ile najgorszy lut albo drucik w pakiecie

To zale┼╝y od twoich potrzeb! Czy latasz elektrykami te┼╝, czy masz zamiar w przysz┼éo┼Ťci lata─ç elektrykami? Czy b─Ödziesz u┼╝ywa┼é pakiet├│w Li-xxx? I oczywi┼Ťcie ile masz got├│wki. To cz─Ö┼Ť─ç kryter├│wi, kt├│re okre┼Ťlaj─ů zakup odpowiedniej ┼éadowarki. Je┼Ťli chodzi o pakiety w modelach spalinowych i ew. pakiet nadajnika, to - wed┼éug mnie - ┼éadowarka powinna: - mie─ç program automatycznego ┼éadowania i roz┼éadowywania pakiet├│w NiCd i NiMH (minimum 8-10 ogniw). Automatycznie znaczy tutaj, ┼╝eby ┼éadowarka by┼éa w stanie podczas ┼éadowania/roz┼éadowywania dobiera─ç odpowiednie nat─Ö┼╝enie pr─ůdu w zakresie powiedzmy 100mA do 2-5A i samodzielnie zako┼äczy─ç ┼éadowanie w zale┼╝no┼Ťci od "kondycji" pakietu. S─ůdz─Ö, ┼╝e pr─ůd ┼éadowanie i roz┼éadowanie nie powinien by─ç mniejszy ni┼╝ max. 2A, co zagwarantuje w miar─Ö szybkie i sprawne roz┼éadowywanie i ┼éadowanie du┼╝ych pojemno┼Ťciowo pakiet├│w (~3000), - mi┼éo jakby by┼é wy┼Ťwietlacz, ┼╝eby sobie to wszystko ogl─ůda─ç na ┼╝ywo :-)
pozdrawiam, qrdl
Add pictures here
Ôťľ