Sanwa, niestety 72 Mhz

Mam w domu aparaturke Airtronics Sanwa VG6DR tzn. komplet: nadajnik, standardowy odbiornik i cztery standardowe serwa. Niestety chodzi to
na 72 Mhz z wlutowanym na stale kwarcem w nadajniku. Ogladalem na oscyloskopie wyjscie z gniazda trenera i jest tam ciag 6-ciu impulsow kanalowych plus impuls synchronizacji, i to wszystko dodatniej polaryzacji przy napieciu zasilania 9,6 V.Wpadł mi wiec do głowy pewien dziwny pomysł: wiem ze do niektorych nadajnikow innych firm sa wymienne moduły w.cz, wiec przyszlo mysle ze gdybym dorobil w nadajniku przelacznik wylaczajacy zasilanie oryginalnego toru w.cz i odcinajacy go od anteny (kontaktronami) i dorobil w obudowie gniazdo do zewnetrznego modulu w.cz to mialbym nadajnik na dwie czestotliwosci.
Wadš takiego rozwiazania to IMHO jest: - komplikacja konstrukcji
Zalety to: - legalizacjia sprzetu na wypadek gdybym chcial polatac poza moim malym skadinad miastem - mozliwosc wymiany kwarcow w pasmie 35 Mhz - mozliwosc zakupu odbiornikow (głownie mikro) w kraju - zachowanie mozliwosci wykorzystania oryginalnego odbiornika do np. łódki albo samochodu ;-) - cena
Pytania do kolegow mam zas takie: - czy jest to kompletny idiotyzm ? :- > - jakie moduly w.cz moglbym zastosowac ? chodzi mi o to zeby pasowalo zasilanie (9,6 V) i polaryzacja wymaganego sygnału na wejsciu modulatora (ew. moge zrobic inwerter).
Pozdrowienia
Piotr
wiadomości

pasowalo
Cześć, Nie jestem serwisantem aparatur RC, ale coś tam słyszałem i robiłem i konstruowałem. Pomijając polaryzacje czy napięcie zasilania modułu bo to nie stanowi jakiegoś problemu trudnego do rozwiązania, to gorzej będzie z wyjściem w.cz. nadajnika. Jak przypuszczam znając temat nadajników, taki moduł w.cz. aparatury jest strojony u producenta na sztucznym odciążeniu standardowo 50 om. Pomiędzy wyjściem modułu a anteną są elementy dopasowania w.cz. I tu mamy problem bo 72MHz a 35MHz to bardzo duża różnica i elementy dopasowania są pewno diametralnie różne. Wstawianie tam kontaktronów i strojenie tego na dwa tory przełączane, NIE POLECAM bez zaplecza pomiarowego, wiedzy elektroniczno-konstrukcyjnej. Dlaczego ? ponieważ jest wśród praktyków nadawania znana prawda, że źle dopasowany nadajnik może nie tylko mniej wypromieniować przez antenę czyli strata zasięgu ale również zacząć zakłócać, nazywa się to potocznie "sianiem" nadajnik sieje po kanałach. Co już przestaje być tylko Twoją sprawą, ponieważ zaczyna dotyczyć wszystkich którzy będą równocześnie z Tobą próbowali latać. Jednym słowem raczej nie polecam Tobie, chociaż zrobienie czegoś takiego zgodnie z zasadami sztuki w.cz. jest absolutnie możliwe.
Pozdrawiam Andrzej Grodzki SP5SAi
wrote:

Akurat ta aparaturke odkupilem od kolegi krotkofalowca (SP3coœtam) i mamy tu w Kole klub z odpowiednia aparatura i ludzmi ktorych moglbym poprosic o pomoc. Skierowalem jednak swoje pytanie tutaj ze wzgledu na specyfike apratur R/C. Sam faktycznie zajmowalem sie raczej cyfrówka niz w.cz i łatwiej by mi przyszlo zrobic koder impulsow od zera niz jakikolwiek tor w.cz, wiec faktycznie zbyt wielkiej wiedzy praktycznej na ten temat nie mam. Mam jednak ochote sie czegos nauczyc, a krzywdy raczej tu nikomu nie zrobie bo tutaj raczej nikt nie lata zadnymi modelami latajacymi.
Piotr
wiadomości

Hej, Z nadawaniem jest pewien problem, o czym w klubie krotkofalarskim dokladnie ci opowiedza, eter jest "zapchany" przez zawodowcow i amatorow przez rozne sluzby pelniace czesto bardzo odpowiedzialne zadania np. kierowanie ruchem lotniczym. Jesli Twoj nadajnik zle zestrojony zakluci prace jakiejs waznej sluzby, a fale radiowe nie omijaja, rozchodza sie i ich nie zatrzymasz no chyba ze wylaczysz swoj nadajnik. Jesli chcesz zrobic ta przerobke to goraco polecam wlasnie pod okiem doswiadczonych odpowiedzialnych kolegow z jakiegos klubu krotkofalarskiego. Taka droga daje szanse powodzenia.
Pozdrawiam Andrzej Grodzki SP5SAi
wrote:

OK. Zgoda, masz racje, ale zwroc uwage ze chodzi mi o zastosowanie gotowego (!) modułu od innej aparaturu ktory z definicji jest juz zestrojony przez specjalistow. Wydaje mi sie ze chodzi tu raczej o dopasowanie do anteny niz o sianie jakimis harmonicznymi po wszystkich zakresach. Zreszta antene teleskopowa w nadajniku trudno uznac za wyrafinowana instalacje antenowa i skoro nadajnik dziala w miare prawidlowo (obn. zasieg), przy czesciowo zlozonej antenie to oznacza ze zestrojenie stopni w.cz w nadajnikach aparatur nie moze byc zalezne od pewnych zmian w dlugosci dipola. Antena ma w tym Vanguardzie ok. 120 cm i o ile zauwazyle to jest to raczej typowa wielkosc. Według skromnego pojecia jakie mam o technice w.cz, w przypadku uzycia takiego modułu-gotowca dobrej jakosci, moge miec raczej problem z zasiegiem niz z zakłoceniami ktore moglbym powodowac. Mam swiadomosc ze podajac na wejscie modulatora jakies dziwne przebiegi prostokatne moglbym teoretycznie zmusic nadajnik FM do wypromieniowania jakis szkodliwych czestotliwosci wychodzacych poza przydzielony kanał ale w tym nadajniku widac na oscyloskopie wyraznie wygladzenie zboczy impulsow i prostokatne to one sa tylko z nazwy ( najwyrazniej, wczesniej jest jakis filtr d.p), wiec i to odpada. I jeszcze jedno : pewne obnizenie zasiegu nie jest tu dla mnie problemem krytycznym poniewaz interesuja mnie depronowce ktore z definicji za daleko nie lataja.
Piotr
wiadomości

Dobra, Piotrek widze ze jestes zdecydowany na jakies eksperymenty,powiedz nam tylko jaki rejon Polski mamy omijac bo bedziesz tam latal :)))) a powaznie to serio uprzedzaj zdecydowanie na lotnisku kolegow modelarzy ze latasz na eksperymentalnej aparaturze jak juz ja zrobisz.
Pozdrawiam Andrzej Grodzki Warszawa
wrote:

Mieszkam w Kole i najbizsze lotnisko jest w Kazimierzu Biskupim . Tutaj jest raczej czarna dziura jezeli chodzi o modelarstwo lotnicze. Model R/C w locie widzialem tutaj na zywo jakies 15 lat temu przy okazji jakis pokazów czy obchodów, tak ze szansa ze komus cos zakłoce jest raczej nieznaczna, no chyba ze zostane przy 72 Mhz ;-) . Jak uda mi sie cos latajacego zbudowac i nauczyc sie latac na jakis depronowcach to pomysle o jakiejs normalnej aparaturze z komputerem. Zreszta gdybym znalazl jakis kompletny uzywany zestaw nadajnik-odbiornik 6 kan. + komplet 4 serw za mniej niz 500 zł to w ogole bym sie nie przymierzal do takich kombinacji ale nie znalazlem, a nieco obawiam sie zakupow na allegro. Roznie tam bywa, a tego Vanguarda mam jednak w reku i wiem ze praktycznie nie byl uzywany. Kumpel przywiozl go z USA dla ojca, tez krotkofalowca i modelarza ale ten niestety zmarł na serce i dlugo sie nabytkiem nie cieszyl. Znałem go, to byl super gosc :-(. Co prawda za aparaturke jeszcze nie zaplacilem, ale jednak lezy u mnie w domu. Bede jeszcze potrzebowal przeciez jakiegos silnika, aku, regulatora i osprzetu typu ladowarki itp. wiec to sporo naraz nie liczac depronu ;-). Typowy ból poczatkujacego...
Piotr
wiadomości

znalazlem,
Ja tez jakos nie mam zaufania do allegro, moje nieracjonalne uprzedzenie, dlatego pomimo lamania netykiety, ogloszenia o sprzedazy na grupie absolutnie mi nie przeszkadzaja.
Pozdrawiam Andrzej Grodzki Warszawa
-=\Pioter/=- wrote:

1 Zrobic to mozna ale sugerowal bym obejrzenie jak modul wcz jest dolaczany do anteny w aparaturach 35mhz (polaczenie modul-antena) i dokladnie skopiowal bym elektronike. (moze jest tam jeszcze jakas cewka itp.) 2 sprawdz wartosci napiec wejsciowych by nie uszkodzic modulu wcz. (Te roznych firm moga miec rozne mapiecia sterujace)
--
pozdrawiam
Daniel ('tygrysek','amin')

Daniel
Zrobic to mozna, ale dlaczego nie posluchac dobrej i madrej rady Andrzeja? Mielismy juz 40 lat kombinowania (wtedy bylo to potrzebne) i czas powoli przestawic sie na normalny tok myslenia. A w tym konkretnym przypadku oznacza to uzywanie nadajnikow na wlasciwym pasmie, z wlasciwymi kwarcami, zestrojonych przez fachowcow dysponujacych odpowiednim sprzetem. Inaczej latwo mozemy zrobic kuku nie tylko sobie, ale co gorsza innym. Jest to tego warte?
Pozdrawiam serdecznie
Alex www.alexrc.com
PS; Sam jestem zwolennikiem mkombinowania :-) patrz Projekt streamer i nastepne... ale nadajnik-odbiornik NIGDY!!!
archiwum i przeszukiwanie newsów
...to uzywanie nadajnikow na wlasciwym pasmie, z wlasciwymi kwarcami,

No bez przesady. To tez zrobili ludzie. Jestem z wyksztalcenia elektronikiem. Nie demonizowalbym problemy nadajnik odbiornik. Zreszta... Wlasnie w tej chwili rozkrecilem mojego eclipse (w zeszlym miesiacu minela gwarancja) i miedzy modulem wcz a antena nie ma dodatkowych elementow. Jest to podlaczone bezposrednio. Tak wiec jesli kolega kupi modul wcz np hiteca to problemu nie bedzie. Mysle ze taki modul kosztuje jakies 150 zl. Bedzie mogl wkladac normalne kwarce i latac jak inni. (i nikogo nie zabije)
Ale odbiornik to musi kupic na 35 mhz :))))
Slowem zamiast modulu wcz na 72MHz podlaczyc trzeba taki na 35MHz, pomierzyc dlugosc anteny i... muzyka gra.
Aha... i odlaczyc trzeba CALKOWICIE tor wcz na 72Mhz - zasilanie tez. Zadnych przelacznikow. Odciac sciezki z wejsciem i zasilaniem.
--
pozdrawiam
Daniel ('tygrysek','amin')

Hej, to powszechne mniemanie, nawet wśród elektroników, przecież jak ludzie to robili to i ja zrobię OK, to zróbmy tak, ja rozstroje głowice zintegrowaną w telewizorze, a Ty spróbuj to zestroić z powrotem bez przyrządów. Stawiam sześcio-paka. Te głowice kiedyś w Warszawskich Zakładach Telewizyjnych stroiły przeszkolone kobiety bez zawodu tzw.robota głupiego na akord, ale miały do tego specjalne stanowisko, specjalne przyrządy i tu jest "pies pogrzebany" nawet jeśli masz wystarczającą wiedzę, to trzeba mieć do w.cz. przyrządy bo tego zestrojenia nie widać gołym okiem. Natomiast można zobaczyć skutki potem na lotnisku.
Pozdrawiam Andrzej Grodzki SP5SAi

Rece opadaja.... Jakie strojenie ????!!!?!? Czy ja cos tu pisalem o strojeniu czegokolwiek?? Wiadomo ze sam bez specjalistycznej aparatury i duzej wiedzy NIC NIE ZESTROI. Gosc ma kupic nowy-gotowy modul wcz (fabrycznie zestrojony) i podpiac go do nadajnika. Sugeruje dokladnie poczytac moj list. I potem odpowiadac. Do zwyklego podpiecia gotowego modulu oprocz miernika, lutownicy i otwartej glowy nic wiecej nie trzeba.
--
pozdrawiam
Daniel ('tygrysek','amin')
wrote:

Wiesz moze gdzie poza Air-Hobby mozna taki moduł od Hiteca kupic ? Tam sa po ok. 150 zł, ale slyszalem sporo mocno niepochlebnych opini o tej firmie. Moduły od Futaby czy Graupnera odpadaja ze wzgledu na cene, co całkowicie przekreslaloby sens takiej przerobki.
Piotr